Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54721
Title: Народовладдя в Україні, як принцип формування органів державної влади
Other Titles: People’s power in Ukraine as a principle of formation of state authorities
Authors: Бисага, Юрій Михайлович
Придачук, О. А.
Keywords: органи державної влади, судова влада, принцип народовладдя, організація судової влади, здійснення прямої демократії, bodies of state power, judicial power, principle of people’s power, organization of judicial power, implementation of direct democracy
Issue Date: 2023
Citation: Бисага Ю. М. Народовладдя в Україні, як принцип формування органів державної влади/ Ю. М. Бисага, О. А. Придачук // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 1. Вип. 77. – С. 7-12. – Бібліогр.: с. 11-12 (9 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/282585/276775
Series/Report no.: Право;
Abstract: Зазначено, здійснення державної влади народом є одночасно критерієм існування демократії та одним з центральних елементів політичних прав громадянина, а реалізація народного суверенітету фактично відбувається в процесі здійснення державної влади народом. Рівень розвитку народовладдя в конкретній країні, тобто реальний вплив волі народу на вирішення питань державного та суспільного життя, визначає об’єктивний рівень демократичності держави. Відзначається, при визначенні поняття «безпосереднє здійснення влади народом» слід відштовхуватись від основних його ознак, зокрема того, що це процес безпосереднього виявлення волі народу або його частини, який здійснюється у формах, на які немає прямої заборони в нормах Конституції та законів, з питань, які становлять суспільний інтерес, який спричиняє виникненню юридичних наслідків та участь в якому гарантується державою. Функції інститутів безпосереднього народовладдя – це основні напрямки впливу, які виражають їх соціальне призначення. На підставі аналізу досвіду зарубіжних країн та вітчизняного законодавства, виокремлено наступні функції безпосереднього здійснення влади народом: державне будівництво; установча; законотворча; об’єднуюча; культурно-виховна; затверджувальна. Автори вказують, здійснення правового захисту конституції входить до повноважень народу, які він вправі здійснювати і безпосередньо, і шляхом опосередкованого народовладдя, а також дослідивши становлення та особливості сучасного інституту представницького та безпосереднього народовладдя, можемо зробити висновок про виняткову роль обох форм реалізації цього інституту у ефективному захисті конституції народом. Саме взаємодія і взаємодоповнення безпосереднього і опосередкованого народовладдя є умовами найдосконалішого формулювання і реалізації волі народу, в тому числі, і в питанні правового захисту основного закону.
It was noted that the exercise of state power by the people is both a criterion for the existence of democracy and one of the central elements of a citizen’s political rights, and the realization of popular sovereignty actually occurs in the process of exercise of state power by the people. The level of development of people’s power in a specific country, i.e. the real influence of the will of the people on solving issues of state and social life, determines the objective level of democracy of the state.It is noted that when defining the concept of «direct exercise of power by the people», one should start from its main features, in particular, the fact that it is a process of directly revealing the will of the people or part of it, which is carried out in forms that are not directly prohibited by the norms of the Constitution and laws, on issues , which are of public interest, which causes the emergence of legal consequences and participation in which is guaranteed by the state. The functions of institutions of direct people’s power are the main directions of influence that express their social purpose.Based on the analysis of the experience of foreign countries and domestic legislation, the following functions of the direct exercise of power by the people are distinguished: state building; installation; legislative; unifying; cultural and educational; affirmativeThe authors point out that the exercise of legal protection of the constitution is part of the powers of the people, which they have the right to exercise both directly and through indirect people’s power, and after studying the formation and features of the modern institution of representative and direct people’s power, we can conclude about the exceptional role of both forms of implementation of this institution in the effective protect the constitution by the people. It is the interaction and complementarity of direct and indirect people’s power that are the conditions for the most perfect formulation and implementation of the people’s will, including in the matter of legal protection of the basic law.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54721
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ. Серія Право. Випуск 77. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
282585-Текст статті-651325-1-10-20230621.pdf331.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.