Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54923
Title: Полікультурна підготовка педагогічних кадрів для шкіл і дошкільних навчальних закладів у США
Other Titles: Multicultural Training of Teachers for Schools and Preschool Educational Institutions in the United States
Authors: Козубовська, Ірина Василівна
Сідун, Лариса Юріївна
Мигалина, Зоряна Іванівна
Keywords: полікультурна компетентність, майбутні педагоги, американська дошкільна освіта, професійна підготовка, multicultural competence, future teachers, American preschool education, professional training
Issue Date: 2020
Citation: Козубовська І.В., Сідун Л.Ю., Мигалина З.І. Полікультурна підготовка педагогічних кадрів для шкіл і дошкільних навчальних закладів у США. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка і психологія. 2020. Вип. 6. № 1. С. 51–58.
Series/Report no.: Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка і психологія;
Abstract: Новітня українська система професійної підготовки кваліфікованих спеціалістів спрямована на задоволення потреб не лише українських здобувачів освіти, а й потенційних іноземних студентів, внаслідок чого актуалізуються питання міжкультурної комунікації, дотримання толерантності, терпимості в умовах навчального процесу й подальшої діяльності, зокрема в закладах шкільної освіти. Метою статті є виявлення характерних рис американської полікультурної підготовки вчителів і працівників дошкільних навчальних закладів для вдосконалення українського освітнього простору на основі зарубіжного досвіду. Досягнення поставленої мети відбувалось із застосуванням таких загальнонаукових методів дослідження, як аналіз, синтез і порівняння. У статті розглядається проблема організації полікультурної освіти в США. Розкрито сутність понять «полікультурність», «полікультурна освіта». Основна увага зосереджена на питаннях полікультурної підготовки педагогічних кадрів: учителів шкіл і вихователів дошкільних навчальних закладів. Проаналізовано програми й стандарти педагогічної підготовки, вимоги до акредитації щодо наявності в програмах елементів полікультурної освіти. Виявлено особливості полікультурної підготовки вчителів і вихователів дошкільних навчальних закладів у контексті полікультурної освіти, серед яких відтворення плюралізму американського соціуму, обов’язковість вивчення другої мови, позбавлення від стереотипів та упереджень у змістовому наповненні навчальної програми, інтегративність полікультурних компонентів освітнього процесу, а також гнучкий навчальний план. Цінність наукової роботи полягає у виокремленні ключових елементів полікультурної підготовки педагогів в Америці, на основі чого можливе розроблення структурно-функціональної моделі оновлення змісту українських навчальних програм у контексті полікультурності та толерантності
The latest Ukrainian system of professional training of qualified specialists is aimed at meeting the needs of not only Ukrainian applicants for education but also potential foreign students, as a result of which the issues of intercultural communication, compliance with tolerance, patience in the educational process and further activities, in particular in school education institutions, are updated. The purpose of the article is to identify the characteristic features of American multicultural training of teachers and employees of preschool educational institutions to improve the Ukrainian educational space based on foreign experience. This goal was achieved using such general research methods as analysis, synthesis and comparison. The article deals with the problem of organising multicultural education in the United States. The essence of the concepts of “multiculturalism” and “multicultural education” is revealed. The main attention is focused on the issues of multicultural training of teachers: school teachers and preschool teachers. The article analyses the programmes and standards of pedagogical training, the requirements for accreditation regarding the presence of elements of multicultural education in the programs. The features of multicultural training of teachers and educators of preschool educational institutions in the context of multicultural education are identified, including the reproduction of pluralism of American society, the obligation to learn a second language, getting rid of stereotypes and biases in the content of the curriculum, integration of multicultural components of the educational process, as well as a flexible curriculum. The value of scientific work lies in identifying the key elements of multicultural training of teachers in America, based on which it is possible to develop a structural and functional model for updating the content of Ukrainian curricula in the context of multiculturalism and tolerance.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/54923
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри англійської філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
51-58.pdf766.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.