Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55611
Title: Соціальна профілактика залежності підлітків від мережевих ігор
Other Titles: Social prevention of adolescent online gaming addiction
Authors: Коломієць, Олена Германівна
Демиденко, Тетяна Миколаївна
Keywords: підлітки, мережеві ігри, залежність від мережевих ігор, соціальна профілактика, teenagers, social prevention, online games, addiction to online games
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Коломієць, О. Г. Соціальна профілактика залежності підлітків від мережевих ігор / О. Г. Коломієць, Т. М. Демиденко // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 72–77. – Бібліогр.: с. 75–76 (14 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Анотація. Стаття присвячена проблемі залежності підлітків від мережевих ігор. У процесі діджиталіза ції сучасного суспільства суттєво змінився світ гри як однієї з провідних видів діяльності підлітків. А отже, мережеві ігри стали сьогодні важливою складовою життя кожного підлітка. Охарактеризовано особливості таких ігор (доступність, неперервність, різноплановість, незавершеність, творчий характер). Проаналізова но внутрішні та зовнішні чинники залежності від мережевих ігор, соціально-психологічні риси гравців, що сприяють формуванню залежності. Акцентовано увагу на позитивному та негативному впливі мережевих ігор, які, з одного боку, є засобом соціалізації підлітків, а з іншого, становлять підвищену небезпеку щодо формування залежності. Підкреслюється, що закріплення адикції відбувається шляхом перенесення уваги гравця з ігрового сюжету на спілкування з іншими гравцями – знаходження однодумців. Мета статті ‒ про аналізувати ознаки, причини та наслідки залежності підлітків від мережевих ігор та визначити особливості соціальної профілактики такої залежності у підлітків. Методи дослідження: аналіз та синтез теоретичних джерел, систематизація, узагальнення та порівняння з метою вивчення особливостей мережевих ігор та їх впливу на підлітків, причин та наслідків залежності від них; опитування (анкетування, вільне інтерв’ю), мо дифікована методика виявлення рівня самооцінки особистості у міжособистісних стосунках, поведінці, ді яльності та почуттях (С. Будассі). Виокремлено причини стійкого інтересу підлітків до мережевих ігор, серед яких найважливішими є: налагодження комунікації у групі однолітків, самоствердження та самореалізація, матеріальна винагорода. Окреслено напрями соціально-профілактичної роботи з підлітками щодо поперед ження залежності від мережевих ігор та її мінімізації, доведено необхідність системного комплексного підходу у цій роботі.
The article tackles the problem of teenagers’ addiction to online games. In the process of digitalization of modern society, the world of games has changed significantly as one of the teenagers’ principal activities. And therefore, online games have become an important part of teenager's everyday life. The article characterizes the features of such games (accessibility, continuity, versatility, incompleteness, creative nature). Internal and external factors of addiction to online games as well as gamers’ socio-psychological features that contribute to the formation of addiction are analyzed. The article focuses attention on the positive and negative impact of online games, which, on the one hand, is considered as the means of socializing teenagers, and on the other hand, may lead to addiction development. The analysis of scientific literature makes it possible to consider “online gaming addiction” as a type of non-chemical addiction; narrow, single-minded use of the Internet, an obsessive need to play online, the characteristics of which are concentration of attention, intensity of emotions, escape from reality and life problems solving. It is emphasized that the consolidation of addiction takes place by transferring the gamer’s attention from the game plot to communication with other participants – finding like-minded people. The purpose of the article is to analyze the signs, causes and consequences of teenagers’ addiction to online games and to determine the features of social prevention of such addiction in teenagers. Methods of research: analysis and synthesis of theoretical sources, systematization, generalization and comparison in order to study the features of online games and their influence on teenagers, the causes and consequences of addiction from them; survey (questionnaire, independent interview), a modified method of identifying the level of self-esteem of an individual in interpersonal relationships, behavior, activities and feelings (S.Budassi). While conducting the research, the reasons for the persistent interest of teenagers in online games were singled out, among which the most important are: establishing communication in a peer groups, self-affirmation and self-realization, financial reward. The directions of social and preventive work with teenagers regarding the prevention of addiction to online games and its minimization are outlined, and the necessity for a systematic and comprehensive approach in this work is proven.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55611
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (52) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СОЦІАЛЬНА ПРОФІЛАКТИКА.pdf572.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.