Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55626
Title: Проблеми правового регулювання заборони діяльності політичних партій в України
Other Titles: Problems of legal regulation of prohibition of political parties in Ukraine
Authors: Бевз, Ю. В.
Keywords: політичні партії, заборона політичних партій, розпуск політичних партій, припинення діяльності політичних партій, підстави заборони політичної партії, ототожнення члена партії з відповідною політичною партією, political parties, prohibition of political parties, dissolution of political parties, termination of political parties, grounds for prohibition of a political party, identification of a party member with a respective political party
Issue Date: 2023
Citation: Бевз Ю. В. Проблеми правового регулювання заборони діяльності політичних партій в України/ Ю. В. Бевз // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 1. Вип. 78. – С. 83-89. – Бібліогр.: с. 88-89 (17 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/286247/280194
Series/Report no.: Право;
Abstract: У статті висвітлено окремі правові аспекти регулювання заборони діяльності політичних пар-тій в Україні, розглянуто теоретичні та практичні проблеми її застосування. В Конституції України передбачено 11 окремих підстав для заборони політичних партій, перелік яких є вичерпним. Законом України «Про політичні партії в Україні» передбачено додаткові підстави для заборони політичних партій, які не встановлені Конституцією. В 2022 році перелік підстав припинення діяльності політичних партій було розширено, вказані зміни були внесені Законом України «Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну» No 2265-IX від 22.05.2022 року [3] та Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» No 2243-IX від 03.05.2022 року Практика заборони політичних партій не є розповсюдженою в європейських країнах та має свої особливості. На підставі аналізу законодавства України, у тому числі з урахуванням змін, внесених під час дії воєнного стану, законодавства окремих зарубіжних країн, з урахуванням відповідних європейських стандартів щодо заборони політичних партій, визначено недоліки чинного законодавства та зроблено відповідні висновки щодо можливих шляхів його вдосконалення, зокрема, мають знайти нормативне регулювання наступні питання: кожний окремий випадок заборони діяльності політичної партії повинен відповідати не тільки офіційним правовим підставам, а й має охоплю-вати історичні передумови, політичні традиції та конституційну доктрину; удосконалення механізму державного контролю за діяльністю політичних партій, який включатиме правила репрезентативності політичних партій та критерії правомірності ототожнення члена політичної партії з відповідною політичною партією у зв’язку з протиправними діями окремих її членів; можливості позасудового примусового призупинення діяльності політичних партій під час війни; закріплення інституту призупинення діяльності партій в умовах воєнного стану, поклавши на компетентний орган державної влади обов’язок у подальшому порушити перед судом питання про заборону політичної партії. При цьому, необхідною умовою розгляду вказаних справ слід зазначити врахування воєнно-політичної обстановки та дотримання гарантій справедливого судового розгляду; розширення переліку суб’єктів, які будуть мати право ініціювати процедуру заборони діяльності політичної партії.
The article is devoted to certain legal aspects of the regulation of the ban on the activity of political parties in Ukraine, and considers the theoretical and practical problems of its application. The Constitution of Ukraine provides 11 separate grounds for banning political parties, the list of which is exhaustive. The Law of Ukraine “On Political Parties in Ukraine” provides additional grounds for banning political parties that are not established by the Constitution. In 2022, the list of reasons for the termination of the activities of political parties was expanded, the specified changes were introduced by the Law of Ukraine “On the prohibition of propaganda of the Russian Nazi totalitarian regime, armed aggression of the Russian Federation as a terrorist state against Ukraine, symbols of the military invasion of the Russian Nazi totalitarian regime in Ukraine” No. 2265-IX dated 05/22/2022 [3] and the Law of Ukraine “On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine Regarding the Prohibition of Political Parties” No. 2243-IX dated 05/03/2022 The practice of banning political parties is not widespread in European countries and has its own characteristics.On the basis of the analysis of the legislation of Ukraine, including taking into account the changes introduced during the martial law, the legislation of certain foreign countries, taking into account the relevant European standards regarding the prohibition of political parties, the shortcomings of the current legislation were determined and relevant conclusions were drawn regarding possible ways of its improvement, in particular , the following issues should find normative regulation: each individual case of banning the activity of a political party must correspond not only to official legal grounds, but must also encompass historical prerequisites, political traditions, and constitutional doctrine; improvement of the mechanism of state control over the activities of political parties, which will include the rules of representativeness of political parties and criteria for the legality of identification of a member of a political party with the corresponding political party in connection with the illegal actions of some of its members; the possibility of extrajudicial forced suspension of the activities of political parties during the war; consolidating the institution of suspending the activities of parties in martial law conditions, placing on the competent body of state power the obligation to raise the issue of the banning of a political party before the court in the future. At the same time, consideration of the military and political situation and compliance with the guarantees of a fair trial should be noted as a necessary condition for consideration of the specified cases; expansion of the list of entities that will have the right to initiate the procedure of banning the activity of a political party.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55626
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 78. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
286247-Текст статті-660351-1-10-20230823.pdf373.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.