Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55646
Title: Освіта в умовах війни та надзвичайних ситуацій: досвід країн та перспективи для України
Other Titles: Education in conditions of war and emergency situations: experience of countries and prospects for Ukraine
Authors: Продан, Вікторія Іванівна
Keywords: освіта в умовах війни, надзвичайні ситуації, право на освіту, безпечне освітнє середовище, модернізація освітньої системи, education in conditions of war, emergency situations, the right to education, a safe educational environment, modernization of the educational system
Issue Date: 2023
Citation: Продан В. І. Освіта в умовах війни та надзвичайних ситуацій: досвід країн та перспективи для України/ В. І. Продан // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 1. Вип. 78. – С. 126-132. – Бібліогр.: с. 131-132 (21 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/286280/280212
Series/Report no.: Право;
Abstract: Освіта становить собою важливий вектор розвитку держави та громадянського суспільства. Зважаючи на останні тенденції провадження освіти в Україні, а саме воєнного стану, пандемії коронавірусу та інших станів, які своєю суттю суперечать нормальному існуванню та функціонуванню конституційно-гарантованого права на освіту даний рукопис набуває наукової важливості та новизни. В межах наукового дослідження нами проаналізовано та виведено розуміння термінів: «освіта», «війна», «надзвичайні ситуації». Таким чином, під поняттям «освіта» автор пропонує розуміти сукупність світоглядних, культурних, наукових та практичних навичок, умінь та компетенцій, що формуються у процесі систематичного набуття та оновлення особою знань, як індивідуально, так і у спеціально організованих закладах та приміщеннях, як школи, університети чи інші освітні установи. «Війна» на думку автора є конфліктом між двома або більше суперечливими сторонами, який характеризується відкритим застосуванням зброї та насильства з метою досягнення політичних, територіальних, ідеологічних або інших цілей. Під надзвичайними ситуаціями у свою чергу, зазвичай розуміються будь які обставини техногенного, природного чи соціального характеру, які характеризуються порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, обумовлюють обмеження конституційних прав та свобод. Разом з тим, автором було окреслено особливості функціонування освіти у воюючих країнах (Сирії, Афганістані, Судані, Ємені, Демократичній Республіці Конго тощо) та представлено ключові моменти із запозичення досвіду даних країн щодо забезпечення та доступності освіти в умовах війни, а саме: розробки мобільних навчальних груп та шкіл в укриттях, використання дистанційного навчання, підтримки освітніх ініціатив гуманітарних організацій, підтримки шкіл в тимчасових притулках та адаптації освітніх програм до умов конфлікту.
Education is an important vector for the development of the state and civil society. Taking into account the latest trends in education in Ukraine, namely the state of war, the coronavirus pandemic and other conditions, which in their essence contradict the normal existence and functioning of the constitutionally guaranteed right to education, this manuscript acquires scientific importance and novelty.Within the scope of scientific research, we analyzed and deduced the understanding of the terms: «education», «war», «emergency situations». Thus, under the concept of «education», the author proposes to understand a set of worldview, cultural, scientific and practical skills, abilities and competencies that are formed in the process of systematic acquisition and renewal of knowledge by a person, both individually and in specially organized institutions and premises, such as schools, universities or other educational institutions. According to the author, «war» is a conflict between two or more conflicting parties, which is characterized by the open use of weapons and violence in order to achieve political, territorial, ideological or other goals. Emergency situations, in turn, usually mean any circumstances of man-made, natural or social nature, which are characterized by a violation of the normal conditions of life of the population, have led or may lead to human and material losses, pose a threat to the life and health of citizens, cause the limitation of constitutional rights and freedoms.At the same time, the author outlined the peculiarities of the functioning of education in warring countries (Syria, Afghanistan, Sudan, Yemen, the Democratic Republic of the Congo, etc.) and presented key points from borrowing the experience of these countries regarding the provision and accessibility of education in conditions of war, namely: the development of mobile educational groups and schools in shelters, the use of distance learning, support for educational initiatives of humanitarian organizations, support for schools in temporary shelters, and adaptation of educational programs to conflict conditions.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55646
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 78. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
286280-Текст статті-660417-1-10-20230824.pdf395.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.