Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55694
Title: Підвищеня зацікавленості майбутніх вчителів початкових класів до виконання самостійних завдань під час навчання у закладі вищої освіти
Other Titles: Increasing the interest of future primary school teachers in performing independent work during studies at institutions of higher education Increasing the interest of future primary school teachers in performing independent work during studies at institutions of higher education
Authors: Несен, Олена Олександрівна
Козлов, Андрій Валерійович
Спузяк, Вікторія Борисівна
Keywords: фізичне виховання, вчитель, початкова школа, здобувачі освіти, компетентності, physical education, teacher, primary school, education applicant, competence
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Несен, О. О. Підвищеня зацікавленості майбутніх вчителів початкових класів до виконання самостійних завдань під час навчання у закладі вищої освіти / О. О. Несен, А. В. Козлов, В. Б. Спузяк // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 124–128. – Бібліогр.: с. 127 (9 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Недостатній рівень обізнаності вчителів початкових класів у фізкультурній галузі вимагає перегляду та корекції змісту навчальних та робочих програм підготовки здобувачів освіти відповідної спе ціальності та застосування нових методичних прийомів при їх впровадженні в практику. Мета дослідження: розглянути можливості підвищення зацікавленості майбутніх вчителів початкової школи до виконання само стійних завдань дисципліни «Фізична культура з методикою викладання» через компетентнісний підхід до формування таких завдань та зміну їх характеру з описового та констатувального на творчий та пошуковий. Застосовані методи дослідження: аналіз наукової та методичної літератури для встановлення актуальності теми; опитування здобувачів освіти для з’ясування суб’єктивної думки студентів стосовно складності та їх зацікавленості при виконанні запропонованих самостійних завдань; педагогічний експеримент з метою до слідити можливості змінити самостійні завдання з описового та констатувального характеру та творчий та пошуковий; методи математичної статистики для обробки отриманих даних. Зміна самостійних робіт студен тів на творчий та пошуковий характер із реалізацією готової продукції у практичний діяльності майбутніх вчителів початкових класів підвищила зацікавленість здобувачів у виконанні таких завдань не зважаючи не те, що на їх думку вони стали складнішими
The insufficient level of awareness of primary school teachers in the field of physical education requires revision and correction of the content of educational and work programs for training students of the relevant specialty and the use of new methodological techniques in their implementation in practice. The purpose of the study was to consider the methods of increasing the interest of future primary school teachers in performing independent work on the subject "Physical culture with teaching methods" through a competency-based approach to the formation of such tasks. Research methods applied: analysis of scientific and methodical literature, survey of education seekers regarding the difficulty and interest in performing the proposed independent tasks, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. 160 higher education students of the Faculty of Primary Education of H.S.Skovoroda KhNPU participated in the study: 82 students made up the control group and 78 - the experimental group. The pedagogical experiment was conducted in the period from September 2021 to April 2023. At the first stage of the research, a survey of applicants was conducted regarding the difficulty and interest in performing independent tasks. The formative experiment consisted of the correction of the educational and work programs of the discipline "Physical culture with teaching methods" in relation to changing the nature of independent tasks from descriptive and ascertaining to creative ones with the mandatory implementation of the obtained products (results) and their introduction into the educational process of students of the I bachelor's level of higher education 4th year of education. After conducting the formative stage of the pedagogical experiment, we once again conducted a survey of students about the complexity of independent tasks and interest in their performance. The change of students' independent work to a creative one with the realization of finished products in practical activities increased the interest of applicants in performing such tasks, despite the fact that, in their opinion, they have become more difficult
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55694
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (52) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПІДВИЩЕННЯ ЗАЦІКАВЛЕНОСТІ МАЙБУТНІХ.pdf929.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.