Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55703
Title: Типологія альтернативних шкіл США
Other Titles: Typology of alternative schools in the usa
Authors: Палкуш, Віталія Петрівна
Keywords: альтернативна освіта, типологія, модель школи, педагогічні підходи, США, alternative education, traditional education, pedagogical approaches, typology, the USA
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Палкуш, В. П. Типологія альтернативних шкіл США / В. П. Палкуш // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 133–137. – Бібліогр.: с. 136 (4 назви). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: В статті розглядається деякі аспекти альтернативної освіти, яка дозволяє кожній людині зна йти свій шлях до успішної реалізації освітніх цілей, доступу до безлічі можливостей самовдосконалення. Зокрема, увага акцентується на питанні типології альтернативних шкіл в США, аналізі їх основних моделей. Метою статті є дослідження типології альтернативних шкіл, які існують в США. Використані методи до слідження (вивчення і аналіз наукової літератури, систематизація, порівняння, конкретизація, узагальнення результатів) дали можливість розкрити сутність поняття «альтернативна освіта», охарактеризувати підходи до здійснення їх типології, визначити найбільш поширені види (моделі) альтернативних навчальних закладів в США (школи, що розбудовують унікальні підходи до навчальної програми й навчання, відкриті школи, вільні, контрактні, школи управління і фінансування, факультативні, чартерні, магнітні, школи-інтернати, ви правні, фундаментальні, мультикультурні, з поглибленим вивченням окремих предметів, відкриті програми, ваучерні програми, місцеві навчальні центри, поєднання школи і коледжу та ін.). Продовжує залишатися по пулярною формою альтернативної освіти в американському суспільстві домашнє навчання. Проаналізовано позитивні якості альтернативної освіти та її недоліки, а також запропоновані американськими ученими шляхи їх усунення.
This article is devoted to the problem of alternative education in the USA. The experience of the development of alternative education in this country is very important for all other countries in the world and especially for Ukraine where we observe really great changes in many fields. They are caused by the pandemia of coronavirus and war (Russian aggression against Ukraine). In such conditions the system of education can’t be the same as it was during the last years. In response to this situation a great interest to the alternative forms of education grew up (distance learning, home-based education etc.). The aim of the study is to investigate the peculiarities of alternative education in the USA and reveal its different forms and types. Theoretical research methods have been used in this study: analysis of scientific sources for the systematisation and generalisation of available data; defining of the essence of basic concepts; identification of the current state of the problem. The results of this investigation give possibility to state that alternative education is really very popular in America. In the USA a variety of educational alternatives exist at the elementary, secondary and some other levels in four categories: school choice, independent schools, home-based education or home-schooling, self-education. Some schools are based on the pedagogical approaches different from the mainstream pedagogy, while other schools are for gifted students, children with special needs, vulnerable children etc. Alternative schools appeared in the USA more than two centuries ago. They provide special educational conditions for the personal development of each pupil. This is the maim value of alternative education. Different aspects of alternative education are investigated by such known American scholars as R.Morley, M.Raywid, S.Aronson, R.Butchart, L.Aron, J.Zweig, B.Jacobs. They analyze all types of alternative schools and define their strong and weak features.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55703
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (52) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ТИПОЛОГІЯ АЛЬТЕРНАТИВНИХ.pdf728.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.