Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55723
Title: Сутність і зміст конкурентоспроможності вчителя математики в контексті теорії конкуренції "П’яти сил" М. Портера
Other Titles: The essence and content of the competitiveness of a mathematics teacher in the context of porter's «five forces» theory of competition
Authors: Повідайчик, Михайло Михайлович
Keywords: конкуренція, конкурентоспроможність, складові конкурентоспроможності, вчитель математики, модель конкуренції Портера, competition, competitiveness, components, mathematics teacher, Porter's model of competition
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Повідайчик, М. М. Сутність і зміст конкурентоспроможності вчителя математики в контексті теорії конкуренції "П’яти сил" М. Портера / М. М. Повідайчик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 148–153. – Бібліогр.: с. 152–153 (17 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Необхідність звернення до теми конкурентоспроможності в освітній галузі зумовлена потре бою суспільства і Нової української школи у висококваліфікованих фах івцях, які мають новий стиль педаго гічного мислення, володіють креативними підходами до вирішення освітніх проблем, адекватно реагують у нестандартних навчальних ситуаціях, здатні ефективно організовувати професійно-педагогічну діяльність. Мета статті – дослідити сутність і складові поняття конкуренто спроможності вчителя математики через при зму моделі конкуренції «п’яти сил» М.Портера. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, системати зація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висно вків). Встановлено, що конкурентоспроможність учителя математики – це професійно значуща якість, яка забезпечує його затребуваність на освітньому ринку і характеризується прагненням конкурувати з іншими та здатністю реалізовувати педагогічний потенціал через високий рівень сформованості загальних і фахо вих компетентностей (математичні, педагогічні, методичні знання та вміння, особистісні риси), визначених конкурентним середовищем. Відповідно до моделі «п’яти сил» М.Портера виокремлено п’ять компонентів конкурентоспроможності вчителів математики, які зумовлюють сформованість таких складових: «Конкурен ція в галузі» – математичні знання, вміння та навички, особистісно значущі риси; «Загроза нових учасни ків» – професійна спрямованість, цифрова грамотність, полікультурна компетентність, лідерські здібності; «Загроза зміни послуг» – професійна мобільність, творчість, дослідницькі вміння, педагогічна рефлексія; «Постачальники» – високий освітній рівень, здатність до прийняття рішень, роботи в команді, безперервне навчання, підприємливість; «Покупці» – сформованість гуманістичних цінностей, готовність до застосування продуктивних форм і методів у роботі з учнями й батьками
Addressing the topic of competitiveness in the educational industry is due to the society needa and the New Ukrainian School for teachers with a new style of pedagogical thinking, with creative approaches to solving educational problems, adequately responding to non-standard learning situations, capable to effectively organize professional and pedagogical activities. The article purpose: to research the essence and components of mathematics teacher's competitiveness through the lens of M.Porter's «five forces» model of competition. Research methods: analysis of scientific literature, systematization (to clarify key research concepts), generalization (for the purpose of forming author's conclusions). It is substantiated that the problem of competitiveness is extremely relevant for mathematics teachers today. The results of the international PISA research, the annual reports of the independent higher education institutions in mathematics testify not only to the insufficient level of mathematical literacy of Ukrainian students, but also lead to the identification of a number of factors that cause such educational results. Among others (imperfectness of educational programs, textbooks, lack of motivation of students to study mathematics, unpreparedness of teachers and students for blended learning, insufficient level of teacher qualifications, etc.), the low level of competitiveness of domestic teachers in both the domestic and international educational space is also highlighted. Mathematics teacher competitiveness is a professionally significant quality that ensures demand in the educational market. It is characterized by the desire to compete with others and the ability to realize the pedagogical potential due to a high level of formation of general and professional competencies (mathematical, pedagogical, methodical knowledge and skills, personal traits), determined by the competitive environment. By M.Porter's «five forces» model, five components of the competitiveness of mathematics teachers are identified, which determine the formation of the following components: «Competition in the field» – mathematical knowledge, skills and abilities, personally significant traits; «Threat of new participants» – professional focus, digital literacy, multicultural competence, leadership skills; «The threat of changing services» – professional mobility, creativity, research skills, pedagogical reflection; «Suppliers» – high level of education, ability to make decisions, work in a team, continuous learning, entrepreneurship; «Buyers» – the formation of humanistic values, readiness to use productive forms and methods in working with students and parents.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55723
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (52) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СУТНІСТЬ І ЗМІСТ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ.pdf565.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.