Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55737
Название: Сутнісні характеристики науково-дослідницької діяльності студентів закладів вищої
Другие названия: Essential characteristics of scientific research activities of students of higher education institutions
Авторы: Повідайчик, Оксана Степанівна
Глебена, Мирослава Іванівна
Попик, Мар'яна Михайлівна
Ключевые слова: наука, наукове дослідження, науково-дослідницька діяльність, заклад вищої освіти, science, scientific research, scientific research activity, institution of higher education
Дата публикации: 2023
Издательство: УжНУ " Говерла"
Библиографическое описание: Повідайчик, О. С. Сутнісні характеристики науково-дослідницької діяльності студентів закладів вищої освіти / О. С. Повідайчик, М. І. Глебена, М. М. Попик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 154–158. – Бібліогр.: с. 157–158 (11 назв). – Рез. укр., англ.
Серия/номер: Педагогіка. Соціальна робота;
Краткий осмотр (реферат): Сучасних фахівців будь-якої професійної галузі повинна вирізняти професійна компетентність, уміння оновлювати знання, здатність опрацьовувати значну кількість інформації, творчо вирішувати професійні завдання. Означені якості формуються в процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти, зокрема через участь студентів у науково-дослідницькій діяльності. Мета статті – дослідити сутнісні харак теристики науково-дослідницької діяльності студентів закладів вищої освіти. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), узагальнення (з метою формування авторських висновків). У результаті всебічного вивчення проблеми з’ясовано сутнісні характе ристики науково-дослідницької діяльності студентів, під якою розуміємо практику з отримання нових науково обґрунтованих знань, спрямованих на цілеспрямовану зміну соціальної дійсності, що реалізується в логічній послідовності через застосування відповідних форм і методів наукового пізнання. Обґрунтовано, що науково-дослідницька діяльність реалізується на трьох рівнях (рефлексивно-теоретичному, експериментально-теоретичному і дослідницькому), кожен з яких передбачає поетапність дій (визначення проблеми; формулювання гіпотези, вибір методів і засобів дослідження; реалізація дослідницького задуму; оцінка отриманих результатів) та застосування відповідних методів досліджень. Структура науково-дослідницької діяльності студентів передбачає сукупність елементів: мотивів, цілей, об’єкта і предмета дослідження, процесу і результату.
Modern specialists of any professional field should be distinguished by professional competence, the ability to update knowledge as well as process a significant amount of information, and creatively solve professional tasks. The specified qualities are formed in the process of professional training in the institutions of higher education, in particular through the participation of students in scientific and research activities. The purpose of the article is to investigate the essential characteristics of scientific research activities of students of higher education institutions. Research methods: analysis of scientific literature, systematization (to clarify key research concepts), generalization (for the purpose of forming author's conclusions). As a result of a comprehensive study of the problem, the essential characteristics of the scientific research activity of students were clarified, by which we understand the practice of obtaining new scientifically based knowledge, aimed at a purposeful change of social reality, which is implemented in a logical sequence through the application of appropriate forms and methods of scientific knowledge. The most important features of the students' scientific research activity have been determined: in its essence, it is an empirical activity; it is purposeful and characterized by the interconnection of certain elements, procedures and methods; is built within the framework of logical and constructive schemes, methods and means of cognition, characteristic of scientific and research activity; performed according to the research algorithm; is based on facts that require empirical verification; the result of research work is new knowledge about objects; is a methodological regulation that sets a logical direction for the selection of methods and means of activity. It is substantiated that scientific research activity is implemented at three levels (reflective-theoretical, experimental-theoretical and research), each of which involves a step-by-step process (problem definition; hypothesis formulation; selection of research methods and tools; implementation of the research plan; evaluation of the obtained results) and application of appropriate research methods. Research tasks at these levels are aimed at the study and scientific analysis of a real practical situation. The structure of students' scientific research activity involves a set of elements: motives, goals, object and subject of research, process and result.
Тип: Text
Тип публикации: Стаття
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55737
Располагается в коллекциях:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (52) - 2023

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
СУТНІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ.pdf926.75 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.