Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55795
Title: ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РАЦІОНАЛЬНОГО ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Other Titles: Legal Provision of Rational Nature Management in the Conditions of Martial Law
Authors: Петрецька, Наталія Іванівна
Keywords: Правове забезпечення раціонального природокористування в умовах воєнного стану, Ключові слова: раціональне природокористування; сталий розвиток; природні ресурси; екологічні права; правове регулювання; правового забезпечення; управління
Issue Date: 2022
Publisher: ФОП «Ященко»
Citation: Петрецька Н.І.
Series/Report no.: Серія ПРАВО;Випуск 74: частина 2
Abstract: Стаття присвячена актуальній на сьогоднішній день проблемі правового забезпечення раціонального природокористування в умовах воєнного стану. Право природокористування, з точки зору теоретичних основ, розглядається в трьох іпостасях як правовий інститут, як суб’єктивне право, як правовідносини. У наукових колах точаться дискусії навколо теми застосування категорій «правового регулювання», «правового забезпечення» та «управління». Узагальнено, правове регулювання права природокористування можна умовно поділити на три групи. Перша, включає в себе загальні положення законодавства щодо забезпечення права загального природокористування. Другу групу складають спеціальні норми вітчизняного законодавства щодо забезпечення права спеціального природокористування. Третю групу також умовно ділимо на дві частини: застосування міжнародних принципів раціонального природокористування та сталого розвитку; адаптаційне природокористування, з дотриманням принципу «не нашкодити», в умовах правового режиму воєнного стану. Простежується, що управління здійснюване військовим командуванням та органами державної влади у воєнний час має вагомий влив на забезпечення національної безпеки, регулювання в системі управління національним господарством та характеризується допустимістю обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб, щоправда законом передбачається строк дії цих обмежень. У статті відзначено, що зміна в організації здійснення управління, впливає на процедури його здійснення в правовому режимі воєнного стану. Автор дає узагальнену характеристику у викладенні поглядів щодо забезпечення сталого розвитку на умовах раціонального природокористування як першооснови для економічної безпеки України в умовах воєнного стану. У статті розкриваються процеси внесених змін та доповнень до законодавства, що дозволяють змінювати правовий режим земель для релокованих підприємств. З однієї сторони це питання вирішується за допомогою правового регулювання, а з іншої – необхідно вести мову про підтримку бізнесу, чия діяльність є екологічно спрямованою та інноваційною. Автор прагне донести думку, що війна в жодному разі не має стати причиною порушення принципів раціонального природокористування та сталого розвитку регіонів для нових підприємств. Збереження якісного та кількісного стану природних ресурсів України в умовах ведення агресивних бойових дій видається вкрай не оптимістичним на тлі обстрілів, бомбардування, мінування, підпалів природних об’єктів, не кажучи вже про інші види забруднень в ході війни. Насправді за допомогою ведення моніторингового та кадастрового спостереження ми можемо порівняти стан природних ресурсів і взагалі природних об’єктів за якісними і кількісними показниками до війни, в процесі та після, що стане у нагоді для документування воєнних злочинів.
Description: 1. Екологічне право: [підруч. для студ. юрид. навч. закл.]. Зза ред. А.П. Гетьмана. Х.: Право, 2014. 432 с. 2. Носік В. «Проблеми правового забезпечення реалізації цілей сталого розвитку у сфері збереження, відновлення та раціонального використання екосистем в Україні». Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції: «Особливості правового регулювання екологічних, земельних, аграрних, природо ресурсних відносин в умовах глобалізації». Прикарпатський національний університет ім Василя Стефаника, 2019. 3. Шопіна І. М. Феномен адміністративно-правового забезпечення в адміністративному праві України. Наука і правоохорона, № 4, 2018. С. 141-145. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nip_2018_4_19. 4. Regulatory Theory: Foundations and applications, edited by Peter Drahos, published 2017 by ANU Press, The Australian National University, Canberra, Australia 5. Про правовий режим воєнного стану: Закон України. Відомості Верховної Ради, 2015, № 28, ст.250 6. Горошкова Л. А. Аналіз детермінант економічної безпеки галузей національного господарства. Экономический вестник университета. Сборник научных трудов ученых и аспирантов, 2012, 19-1. С. 87-96. 7. Анісімова Г. Забезпечення екологічної безпеки, життя і здоров’я громадян в умовах воєнного стану: еколого-правовий аспект. Проблеми законності, № 157, 2022. С. 93–115. URL: https://doi.org/10.21564/2414-990X.157.256787 8. Андрейцев В.І. Право екологічної безпеки: навч. та наук.-практ. посіб. К.: Знання-Прес, 2002. 331 с. 9. Усі заподіяні нашому довкіллю збитки ворог має обов’язково відшкодувати. Голос України. 25.05.2022. URL: http://www.golos.com.ua/article/360514 10. Louis J. Kotzé (2012). Arguing Global Environmental Constitutionalism. Transnational Environmental Law, 1, pp 199-233. URL: http://journals.cambridge.org/
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55795
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри конституційного права та порівняльного правознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Вісник6право №74 ч.2 2022.pdf335 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.