Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55836
Title: Organisational and pedagogical conditions for the formation of professional skills of future specialists in higher education institutions
Other Titles: Організаційно-педагогічні умови формування професійних умінь майбутніх фахівців у закладах вищої освіти
Authors: Tomashevska, Myroslava
Kuchinka, Tetiana
Keywords: organisational conditions, pedagogical conditions, organisational and pedagogical conditions, professional skills, організаційні умови, педагогічні умови, організаційно-педагогічні умови, професійні уміння
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Tomashevska, M. Organisational and pedagogical conditions for the formation of professional skills of future specialists in higher education institutions [Текст] / M. Tomashevska, T. Kuchinka // Науковий вісник Ужгородського національного університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (52). – С. 228–232. – Бібліогр.: с. 230–231 (15 назв). – Рез. укр., англ.
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: The relevance of the research is determined by the changes of today, which require the improvement of professional skills of future specialists in institutions of higher education. The key organizational and pedagogical conditions are the combination of the provisions of classical and modern pedagogical theories and concepts in the organization of the educational process, the application of a competency-based approach to the development of goals, and the formation of the content of education and training. The purpose of the study is to analyse scientific achievements in the field of organisational and pedagogical conditions for the formation of professional skills of future specialists in higher education institutions, to determine the optimal organisational and pedagogical conditions for the formation of professional skills of future specialists in higher education institutions. It is clarified that organisational and pedagogical conditions provide for circumstances that contribute to the orderliness and coherence of the interaction of the subjects of the pedagogical process, which jointly implement a specific programme or goal. It has been established that the optimal organisational and pedagogical conditions that ensure the professional skills of future specialists in higher education institutions are: formation of professional skills aimed at self-realisation of the individual through the creation and support of innovations in the learning environment; implementation of methodological skills and abilities of teachers and ensuring the development of their professional competencies; motivation for learning activities and development of cognitive activity of students. It is determined that the organisational and pedagogical conditions are the result of purposeful selection, design and application of forms of education to achieve the goal. The organisational and pedagogical conditions for the formation of professional skills of future specialists make it possible to focus on cooperation between participants in the educational process, on the development of their personal potential and the active position of students to learning
Актуальність дослідження обумовлена змінами сьогодення, які вимагають покращення про фесійних умінь майбутніх фахівців у закладах вищої освіти. Ключовими організаційно-педагогічними умовами є поєднання в організації освітнього процесу положень класичних і сучасних педагогічних теорій і концепцій, застосування компетентнісного підходу до розроблення цілей, формування змісту освіти й навчання. Мета дослідження проаналізувати наукові здобутки щодо організаційно-педагогічних умов формування професійних умінь майбутніх фахівців у закладах вищої освіти, визначити оптимальні організаційно-педагогічні умови формування професійних умінь майбутніх фахівців в закладах вищої освіти. Уточнено, що організаційно-педагогічні умови передбачають обставини, які сприяють упорядкованості, узгодженості взаємодії суб’єктів педагогічного процесу, які спільно реалізують певну програму або мету. Встановлено, що оптимальними організаційно-педагогічними умовами, які забезпечують професійні уміння майбутніх фахів ців у закладах вищої освіти є: формування професійних умінь спрямованих на самореалізацію особистості за допомогою створення та підтримки інновацій в навчальному середовищі; реалізація методичних умінь та навичок у викладачів та забезпечення розвитку їх професійних компетентностей; мотивації до навчальної діяльності та розвиток пізнавальної активності здобувачів. Визначено, що організаційно-педагогічні умови є результатом цілеспрямованого відбору, конструювання та застосування форм навчання для досягнення мети. Організаційно-педагогічні умови формування професійних умінь майбутніх фахівців дають змогу орієнтуватися на співробітництво між учасниками освітнього процесу, на розвиток їх особистісного потенціалу та активну позицію здобувачів освіти до навчання.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55836
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 1 (52) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORGANISATIONAL AND.pdf546.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.