Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55888
Title: Правове регулювання реклами (цивілістичний аспект)
Other Titles: Legal regulation of advertising (civil aspect)
Authors: Попович, К. Г.
Keywords: реклама, цивільно-правове регулювання реклами, інтернет-реклама, рекламні послуги, рекламні відносини, advertisement, civil law regulation of advertising, Internet advertising, advertising services, advertising relations
Issue Date: 2023
Citation: Попович К. Г. Правове регулювання реклами (цивілістичний аспект)/ К. Г. Попович // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 1. Вип. 78. – С. 216-220. – Бібліогр.: с. 220 (11 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/286414/280300
Series/Report no.: Право;
Abstract: Стаття присвячена аналізу наукових підходів щодо визначення поняття реклами. Розкрито специфіку державного регулювання реклами. Проведено аналіз чинного українського законодавства в даній сфері. В сучасних умовах економіки потрібно визначити алгоритм введення бізнесу та перспективу того чи іншого підприємства (задля вдосконалення маркетингової компанії). Дана проблема обумовлюється тим, що аналіз конкурентоспроможності будь-якої сфери діяльності можна здійснити за допомогою чітко визначеної стратегії щодо просування реклами. Тобто, вибір найбільш вдалого варіанту реклами посилить конкуренцію серед вітчизняних підприємств та надасть шансу досягнути поставлених стратегічних цілей. У 2023 році рекламу можна описати, як активний вплив на ринок. Суб’єкт буде зацікавлений у рекламі, коли присутнє активне створення та стимулювання попиту на той чи інший товар або навіть послугу. Адже, значну роль в теперішньому цивільному праві відіграють правовідносини з надання послуг, як виробничі (матеріальні: виробництво, зберігання, продаж, споживання) так і невиробничі (нематеріальні: продаж – одночасне виробництво і споживання), у нашому випадку яскравим прикладом буде розміщення реклами. Широке розповсюдження реклами здійснюється за допомогою соціальних мереж, але законодавча адаптація даного питання не достатньо врегульована в наш час. Дана проблематика у цивільній сфері породжує численні дослідження. З метою підвищення ефективності управління рекламою, з точки зору цивілістики, автором подано визначення поняття реклами в об’єктивному розумінні та спосіб сприйняття споживачем даного явища та наслідок використання реклами. Регулювання на законодавчому рівні такі об’єкти, як транзакції, які здійснюються за допомогою суб’єктами інтернет-реклами не врегульовані (звідси виникає питання про відсутність механізмів контролю та відповідальність за здійснення даних операцій). Також існує проблема специфіки цивільно-правового захисту споживачів, які створюють дану рекламу або використовують її (у тому числі об’єкти інтелектуальної власності у сфері реклами). Виникає питання про розроблення, як і у зарубіжній правовій системі широкого нормативного регулювання реклами у мережі інтернет (задля отримання ключового результату бізнесу та для захисту індивідуалізації господарської діяльності).Доведено необхідність додаткового регулювання діяльності таких рекламних відносин в мережі Інтернет, як giveaway. Доведено, поняття предмету рекламного договору, його класифікація та права замовника на рекламу.
The article is devoted to the analysis of scientific approaches concerning the defenition of the concept of advertising. The peculiarities of state regulation of advertising are revealed. An analysis of the current Ukrainian legislation in this area has been carried out.In modern economic conditions, it is significant to determine the algorithm of introducing the business and the perspective of a particular enterprise (in order to improve the marketing company). This issue is caused by the fact that the analysis of the marketability of any scope of activity can be carried out with the help of a clearly defined strategy for the promotion of advertising. In other words, the choice of the most successful advertising option will increase competition among domestic enterprises and provide a chance to achieve the set strategic goals.In 2023, advertising can be described as an active influence on the market. The subject would be interested in advertising when there is an active setting up and encouragement of demand for a particular product or even service. Seeing as, the legal relations which regulate the provision of services, both production (material: production, storage, sale, consumption) and non-production (intangible: sale – simultaneous production and consumption), are now play a major role in the current civil law, in our case, a vivid example will be the placement of advertising. Wide distribution of advertising is carried out with the help of social networks, but the legislative adaptation of this issue is not sufficiently regulated nowadays. This issue in the civil sphere gives rise to numerous studies.With the purpose to ebhance the effectiveness of advertising management, from the point of view of civil law, the author presents the definition of the concept of advertising in the objective sense and the way the consumer interprets this phenomenon and the consequences of using advertising. Regulation at the legislative level of objects such as transactions carried out with the help of Internet advertising entities is not regulated (hence the question of the lack of control mechanisms and responsibility for the implementation of these transactions is arised). There is also a problem of the specifics of consumers’ civil protection who create this advertisement or use it (including objects of intellectual property in the field of advertising). The matter comes up about the development, as in the foreign legal system, of broad legal regulation of advertising on the Internet (in order to obtain a key business result and to protect the individualization of economic activity).The need for complementary regulation of such advertising relations on the Internet as a giveaway has been proven.The concept of the subject of an advertising contract, its classification and the customer’s rights to advertising have been justified.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/55888
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 78. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
286414-Текст статті-660795-1-10-20230828.pdf365.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.