Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56052
Title: Спрощені форми судового розгляду адміністративних справ у законодавстві європейських країн
Other Titles: Simplified forms of trial proceeding of administrative cases in the legislation of European countries
Authors: Гембара, Г. І.
Keywords: спрощення, судовий розгляд, законодавство європейських держав, публічно-правові спори, адміністративне судочинство, simplifying, trial, the legislation of European states, public-legal disputes, administrative litigation
Issue Date: 2023
Citation: Гембара Г. І. Спрощені форми судового розгляду адміністративних справ у законодавстві європейських країн/ Г. І. Гембара // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 2. Вип. 78. – С. 17-23. – Бібліогр.: с. 22-23 (10 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/285892/279943
Series/Report no.: Право;
Abstract: Статтю присвячено аналізу досвіду країн Європейського Союзу щодо здійснення диференціації процесуальної форми розгляду і вирішення публічно-правових спорів шляхом її спрощення – звільнення від зайвих, ускладнених та неефективних елементів. Дослідження цього питання зумовлено активізацією євроінтеграційних процесів в Україні, що потребує врахування здобутків європейських держав у сфері адміністративного судочинства задля удосконалення нормативного підґрунтя функціонування адміністративних судів в Україні. Встановлено, що запровадження поряд із загальним порядком судового розгляду справ, тобто звичайним, спрощеного порядку – є давно підтримуваною країнами європейського регіону тенденцією, яка спрямована на підвищення ефективності реалізації права на доступ до правосуддя і на справедливий судовий розгляд, про що неодноразового наголошував Комітет Міністрів Ради Європи у своїх Рекомендаціях державам-членам. Досліджено законодавство європейських держав (Німеччини, Грузії, Литви, Латвії, Польщі, Австрії, Естонії), яке регулює процесуальну діяльність адміністративного суду на предмет спрощення розгляду і вирішення справ. Розглянуто основні критерії та підстави застосування спрощених форм судового розгляду і вирішення публічно-правових спорів та з’ясовано: кому належить право ініціювання розгляду справи у спрощеному порядку, чи враховується при цьому думка учасників справи, які повноваження суду при вирішенні цього питання. Визначено подібні риси у досліджуваному іноземному законодавстві щодо спрощення адміністративного судочинства. Проведено порівняльний аналіз європейських норм з нормами українського адміністративно-процесуального законодавства та виокремлено положення, які було б доцільно запровадити у національне законодавство з метою удосконалення спрощеного позовного провадження та підвищення рівня ефективності судового захисту прав особи у сфері публічно-правових відносин. Сформовано висновок про те, що спрощені процедури судового розгляду адміністративних справ посідають важливе місце у законодавстві країн Європейського Союзу, що свідчить про важливість процедур оптимізації судочинства.
The article is devoted to the analysis of the experience of the countries of the European Union for the implementation of differentiation of the procedural form of consideration and resolution of public-legal disputes by simplifying it - withdrawal of unnecessary, complicated, and ineffective elements. The study of this issue is conditioned by the activation of European integration processes in Ukraine, which requires taking into account the achievements of European countries in administrative litigation to improve the legislative basis of the functioning of administrative courts in Ukraine.It has been established that the introduction, along with the general procedure of judicial proceedings, that is, ordinary, simplified proceedings, is a trend long supported by the countries of the European region, which is aimed at increasing the effectiveness of the implementation of the right to access to justice and a fair trial, which was repeatedly emphasized by the Committee of Ministers of the Council of Europe in its Recommendations to member states.The legislation of European states (Germany, Georgia, Lithuania, Latvia, Poland, Austria, Estonia) was studied, which regulates the administrative court’s procedural activity to simplify the consideration and resolution of cases. The main criteria and reasons for applying simplified court proceedings and resolving public-legal disputes were considered. It was clarified: who has the right to initiate a case in a simplified manner, whether the participants’ opinion is taken into account, and what are the powers of the court when deciding this issue. Similar features were identified in the studied foreign legislation on simplifying administrative litigation. A comparative analysis of the European legislation with the provisions of the Ukrainian administrative-procedural legislation was carried out, and the provisions that would be appropriate to be introduced into the national legislation in order to improve the simplified legal proceedings and increase the level of effectiveness of judicial protection of individual rights in the field of public-legal relations were highlighted. It was concluded that simplified procedures for the trial investigation of administrative cases take an important place in the legislation of the countries of the European Union, which indicates the importance of procedures for optimizing the judicial process.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56052
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 78. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
285892-Текст статті-659401-1-10-20230811.pdf418.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.