Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56152
Title: Цифрова компетентність викладача іноземних мов у закладі вищої освіти
Other Titles: Digital competence of foreign language teachers of higher education institutions
Authors: Канюк, Олександра Любомирівна
Кіш, Надія Василівна
Keywords: цифрова компетентність, цифрові технології, педагогічні інновації, ефективне викладання, міжособистісна комунікація, цифрові інструменти, digital competence, digital technologies, pedagogical innovations, effective teaching, interpersonal communication, digital tools
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Канюк, О. Л. Цифрова компетентність викладача іноземних мов у закладі вищої освіти / О. Л. Канюк, Н. В. Кіш // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 52–55. – Бібліогр.: с. 54–55 (7 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Із зростаючим впливом технологій на освіту, цифрова компетентність стає ключовим факто ром успішного викладання та навчання іноземних мов. Мета дослідження: розглянути основні аспекти циф рової компетентності викладачів іноземних мов, такі як знання комп’ютерних програм, використання Інтер нет-ресурсів, інтеграція мультимедійних засобів у навчальний процес та ефективне використання цифрових інструментів для оцінювання та співпраці зі студентами. Методи дослідження: аналіз, синтез і систематизація наукової літератури з педагогіки, психології, енциклопедично-довідкових, навчально-методичних видань, ін формаційних ресурсів мережі Інтернет ‒ для з’ясування, порівняння й зіставлення підходів у напрямі окрес леної проблеми; виявлення тенденцій цифровізації вищої освіти. Автори пропонують систематичний підхід до розвитку цифрової компетентності викладачів іноземних мов, враховуючи індивідуальні особливості, по треби та рівень підготовки педагогів. Автори звертають увагу на перешкоди, з якими стикаються викладачі при впровадженні цифрових інструментів у свою роботу, такі як недостатність ресурсів, боязнь нових техно логій або обмежений доступ до навчальних платформ. На основі отриманих даних робляться висновки про значущість цифрової компетентності для викладачів іноземних мов та її вплив на розвиток іноземної мови студентів, їх мотивацію та залучення до навчального процесу
This article addresses the l issue of digital competence of foreign language teachers of higher educational institutions. Digital competence plays an important role in the successful teaching and learning of foreign languages. The study presents findings on the digital competence of foreign language teachers before the COVID-19 pandemic and examines how crisis-induced changes have influenced their professional development. The research explores various aspects of digital competence among foreign language teachers, including knowledge of computer programs, application of Internet resources, integration of multimedia tools in the educational process, and effective use of digital tools for evaluation and student collaboration. The authors also research the existing training programs for teachers on digital technologies and suggest methods for organizing effective training courses on digital competence for foreign language educators. The article highlights the challenges encountered by teachers when incorporating digital tools into their work, such as limited resources, apprehension towards new technologies, and restricted access to educational platforms. Conclusions are drawn on the significance of digital competence for foreign language teachers and its impact on students’ foreign language proficiency, motivation, and engagement in the educational process. In conclusion, the article emphasizes the importance of continuous professional development for foreign language teachers in the realm of digital competence. It also underscores the necessity of creating a supportive environment that encourages the seamless integration of digital technologies in higher education institutions. Overall, the article contributes to the study of digital competence of foreign language teachers and the integration of digital tools into higher education.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56152
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ.pdf531.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.