Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56196
Title: Оцінка, добір та розвиток персоналу соціальної організації на засадах професійної надійності
Other Titles: Assessment, selection and development of social organization staff on the basis of professional reliability
Authors: Корнещук, Вікторія Вікторівна
Маценко, Ірина Валеріївна
Keywords: соціальний менеджер, професійні компетентності, соціальна організація, персонал, social manager, professional competencies, social organization, staf
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Корнещук, В. В. Оцінка, добір та розвиток персоналу соціальної організації на засадах професійної надійності / В. В. Корнещук, І. В. Маценко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 67–69. – Бібліогр.: с. 69 (5 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність статті зумовлена тим, що на теперішній час в соціальних організаціях бракує кваліфікованих управлінських кадрів – соціальних менеджерів. Стаття має на меті, з одного боку, обґрунту вання доцільності оцінки, добору та розвитку персоналу соціальних організацій на засадах єдиної універ сальної характеристики – професійної надійності працівників, а з іншого боку, визначення професійних ком петентностей соціальних менеджерів, необхідних для ефективного здійснення трудової функції, пов’язаної з управлінням персоналом в цілому, а також з оцінкою, добором та розвитком персоналу, зокрема. Для прове дення дослідження використовувались методи аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння, систематизації. В статті обґрунтовано, що універсальною характеристикою, яка дозволяє не тільки прийняти однозначне рішен ня, але й уніфікувати саму процедуру добору персоналу є професійна надійність. На основі аналізу Профе сійного стандарту «Соціальний менеджер» в статті схарактеризовано професійні компетентності соціального менеджера в аспекті оцінки, добору та розвитку персоналу соціальних організацій. Доведено, що підготовка майбутніх соціальних менеджерів з урахуванням відповідного професійного стандарту забезпечує одночасно формування їхньої здатності до: проведення процедури діагностування персоналу на професійну надійність за описаною методикою; прийняття однозначного рішення щодо відповідності кандидатури вакантній посаді в соціальній організації; подальшого розвитку працівників залежно від стану прояву їхньої професійної на дійності.
The relevance of the article is stipulated by the need for targeted training of social sphere managers in personnel management, since at present social organizations lack qualified managerial staff , i.e. social managers. The article aims at, on the one hand, substantiating the expediency of assessment, selection and development of social organization staff on the basis of a single universal characteristic – employees’ professional reliability, and, on the other hand, defining social managers’ professional competencies, which are necessary for the effective performance of their labor function related to staff management in general, as well as to staff assessment, selection and development, in particular. The research was conducted using the methods of analysis, synthesis, generalization, comparison, and systematization, which enabled identifying a social manager’s professional competencies of necessary for the procedure for diagnosing the professional reliability of personnel of social organizations, which serves as a criterion for their assessment, selection, and development. The article highlights that the multidimensional nature of activities in the social sphere necessitates the analysis of candidates for a position according to many different criteria, which, in turn, complicates the diagnostic procedure, analysis of its results and making an unambiguous decision. It is substantiated that professional reliability is a universal characteristic which allows not only to make an unambiguous decision, but also to unify the very procedure of staff selection. A social organization employee’s professional reliability is considered to be a special state based on his or her natural properties, which represents a stable in time, perfect in the ways of action and effective in the results of performing the tasks of professional activity. The rationale is based on the argument that reliability, along with quality and productivity, is a component of the effectiveness of professional activity and is manifested in maintaining high efficiency of this activity regardless the conditions of its course. Based on the analysis of the Professional Standard "Social Manager", the article characterizes a social manager’s professional competencies in terms of assessment, selection and development of social organization staff . The analysis has led to the conclusion that the training of future social managers with due regard for the relevant professional standard ensures simultaneous formation of their ability to: conduct a procedure for staff diagnosing for professional reliability according to the described methodology; make an unambiguous decision on a candidate’s suitability for a vacant position in a social organization; employees’ further development depending on the state of their professional reliability
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56196
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОЦІНКА, ДОБІР ТА РОЗВИТОК.pdf527.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.