Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56213
Title: Межі предмету розгляду та повноваження органу адміністративного оскарження: зарубіжний досвід
Other Titles: Limits of the subject of review and scope of powers of administrative appeal body: foreign experience
Authors: Малик, І. М.
Keywords: збирання та подання нових доказів під час адміністративного оскарження, можливі рішення за підсумками адміністративного оскарження, орган адміністративного оскарження, погіршення становища скаржника за підсумками адміністративного оскарження, процедура адміністративного оскарження, administrative appeal procedure, appellate administrative body, collection and submission of new evidence within an administrative appeal procedure, possible administrative appeal decisions, worsening of the complainant’s standing following within an administrative appeal procedure
Issue Date: 2023
Citation: Малик І. М. Межі предмету розгляду та повноваження органу адміністративного оскарження: зарубіжний досвід/ І. М. Малик // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 2. Вип. 78. – С. 77-82. – Бібліогр.: с. 81-82 (15 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/285971/280012
Series/Report no.: Право;
Abstract: Ознайомившись із особливостями законодавчого визначення меж предмету розгляду та повноважень адміністративного органу вищого рівня щодо прийняття рішень за підсумками адміністративного оскарження у зарубіжних держава, автор узагальнив, що у переважній більшості держав у процедурі адміністративного оскарження утверджується засада офіційного з’ясування обставин під час адміністративного оскарження, що включає всебічне, повне та об’єктивне повторне дослідження фактичних обставин та їх правова переоцінка уповноваженим адміністративним органом вищого рівня з самостійним визначенням ним предмету та меж розгляду, незважаючи на вимоги та заперечення скаржника (Австралія, Індія, США, Тайвань). Водночас, у деяких державах утверджені обмежувальні підходи до регулювання можливостей учасників спірних адміністративних правовідносин щодо збирання та подання доказів на стадії адміністративного оскарження, не допускаючи це без поважних причин (Нідерланди, Сполучене Королівство), а також встановлюються спеціальні правила врахування нововиявлених обставин (Сполучене Королівство, Китай). Неоднаковими є зарубіжні законодавчі рішення щодо можливості погіршення становища скаржника за підсумками адміністративного оскарження, допускаючи зміну адміністративного рішення не на користь скаржника, якщо йому була надана можливість подати пояснення та докази щодо обставин, які можуть бути покладені в основу несприятливого рішення (Індія, Німеччина, Тайвань). Також, зарубіжний досвід у цій сфері пропонує чимало прогресивних підходів щодо визначення долі скарги за деяких особливих обставин, зокрема, за неможливості адміністративного органу вищого рівня прийняти нове рішення та врегулювати права та обов’язки учасників відповідних адміністративно-правових відносин, зокрема, якщо відбулася така зміна обставин, що вся справа потребує перегляду, якщо адміністративний орган вищого рівня не може самостійно одержати докази або виступити у міжвідомчій взаємодії, чи за будь-яких інших непереборних обставин (Сполучене Королівство).
Having looked into the peculiarities of the legislative determination of the boundaries of the administrative appeal subject and of the powers of appellate administrative body within the administrative appeal procedure in foreign countries, the author summarized that in the vast majority of countries in the administrative appeal procedure the official approach is established, which includes a comprehensive and objective re-examination of facts and their legal re-assessment by an appellate administrative body with independent determination of the subject and limits of the review, not being bound by the demands and objections of the complainant (Australia, India, USA, Taiwan). At the same time, some countries are implementing restrictive approaches to regulating the opportunities of participants in disputed administrative legal relations to collect and submit evidence at the administrative appeal stage, not allowing it without good reasons (the Netherlands, the United Kingdom), and special rules for taking into account newly discovered circumstances are also in place in some countries (the United Kingdom, China). Moreover, the author highlights diverging foreign legislative solutions regarding the possibility of worsening the situation of the complainant as a result of the administrative appeal, allowing the change of the administrative decision not in favor of the complainant, on condition that they were given the opportunity to submit explanations and evidence regarding the circumstances that may be the basis of an unfavorable decision (India, Germany, Taiwan). In addition, it is noted that foreign experience in this area offers many good approaches to determining the fate of a complaint under some special circumstances, in particular, in the case of the impossibility of a appellate administrative body to make a new decision and establish the rights and duties of the participants in the relevant administrative-legal relations, in particular, if such a change in circumstances that the whole case needs to be reviewed, if the appellate administrative body cannot independently obtain evidence or act in interdepartmental interaction, or in any other compelling circumstances (United Kingdom).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56213
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 78. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
285971-Текст статті-659643-1-10-20230815.pdf302.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.