Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56221
Title: Зарубіжний досвід підвищення кваліфікації педагогічних кадрів
Other Titles: Foreign experience of teaching staff qualification improving
Keywords: післядипломна освіта, учитель, особистісний розвиток, технології, США, postgraduate education, teacher, personal development, technologies, the USA
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Маляр, Л. В. Зарубіжний досвід підвищення кваліфікації педагогічних кадрів / Л. В. Маляр, Ж. І. Милян // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 89–93. – Бібліогр.: с. 92 (6 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Стаття присвячена проблемі підготовки педагогічних кадрів у США. Відзначається, що сьо годні в США звертається значна увага не тільки на підготовку педагогічних кадрів, але й на підвищення їх кваліфікації в системі післядипломної освіти. Мета статті – розкрити особливості підвищення кваліфікації педагогічних кадрів в системі післядипломної освіти США. Методи дослідження:вивчення американської наукової літератури, аналіз, систематизація, конкретизація, узагальнення отриманих даних. Підвищення ква ліфікації педагогічних кадрів координується відповідними органами країни. Так, Міністерство освіти пред ставляє собою державний орган, що несе відповідальність за реалізацію урядової політики в країні з широ кого кола питань у сфері освіти. У його склад, поряд з іншими підрозділами входять: Національний центр статистики освіти, Національна рада педагогічних досліджень, Національний інститут освіти, Управління освіти, Фонд поліпшення вищої освіти, Бюро підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Основним під розділом, що займається питаннями перепідготовки й підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у США, є Бюро підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Поряд з Міністерством освіти й підвідомчим йому Бюро підвищення кваліфікації в США існують інші федеральні державні й громадські установи, що займають ся проблемами підвищення кваліфікації, але вони не підлеглі Міністерству освіти. Головні принципи, на яких будується система підвищення кваліфікації вчителів у США: безперервність; орієнтація на різноманіття форм і технологій підвищення кваліфікації і особистісного розвитку; участь різних категорій педагогічно го персоналу у визначенні політики в галузі підвищення кваліфікації; обʼєднання всіх сторін, зацікавлених у професіоналізмі вчителів; визнання пріоритетності освіти й підвищення престижу вчительської професії в суспільстві; взаємозвʼязок системи підвищення кваліфікації й системи педагогічної освіти; орієнтація на оптимальне поєднання спеціально-предметних знань із професійно-педагогічними знаннями й уміннями; професіоналізм, компетентність; орієнтація на використання дослідницьких методів підвищення кваліфікації вчителів, на розвиток їхнього творчого потенціалу й ініціативи.
The article is devoted to the problem of training teaching staff in the USA. It is noted that today in the USA considerable attention is paid not only to the training of teaching staff , but also to the improvement of their qualifications in the postgraduate education system. The purpose of the article is to reveal the features of professional development of teaching staff in the US postgraduate education system. Research methods: study of American scientific literature, analysis, systematization, concretization, generalization of the obtained data. Improving the qualifications of teaching staff is coordinated by the relevant bodies of the country. Thus, the Ministry of Education is a state body responsible for the implementation of government policy in the country on a wide range of issues in the field of education. Its composition, along with other subdivisions, includes: the National Center for Education Statistics, the National Council of Pedagogical Research, the National Institute of Education, the Department of Education, the Fund for the Improvement of Higher Education, the Bureau of Professional Development of Pedagogical Personnel. The main unit dealing with issues of retraining and professional development of teaching personnel in the USA is the Bureau of Professional Development of Pedagogical Personnel. The Bureau is headed by a chairman appointed by the Minister of Education of the country, usually from among specialists in the field of higher education who have an impeccable reputation and extensive experience of practical work in this field. In addition to the Ministry of Education and the Bureau of Professional Development, which reports to it, there are other federal state and public institutions that deal with problems of professional development, but they are not subordinate to the Ministry of Education. The study of scientific sources makes it possible to formulate the main principles on which the system of improving the qualifications of teachers in the USA is built today and will, according to the leaders of educational policy, be built in the future: continuity; focus on the variety of forms and technologies of professional development and personal development; participation of various categories of teaching staff in determining policy in the field of professional development; unification of all parties interested in the professionalism of teachers; recognizing the priority of education and increasing the prestige of the teaching profession in society; relationship between the system of professional development and the system of pedagogical education; focus on the optimal combination of special subject knowledge with professional and pedagogical knowledge and skills;professionalism, competence; focus on the use of research methods for improving the qualifications of teachers, on the development of their creative potential and initiative
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56221
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД.pdf540.69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.