Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56231
Title: Методична робота вчителя як компонента освітньо-професійної програми "середня освіта
Other Titles: Methodical work of the teacher as a component of the educational and professional program «secondary education (computer science)»
Authors: Павлова, Наталія Степанівна
Keywords: методична робота, вчитель інформатики, «Середня освітньо-професійна програма освіта (Інформатика)», methodological work, computer science teacher, educational and professional program «Secondary Education (Computer Science)»
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Павлова, Н. С. Методична робота вчителя як компонента освітньо-професійної програми "середня освіта (інформатика)" / Н. С. Павлова // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 106–111. – Бібліогр.: с. 109-110 (11 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Метою статті є визначення змісту і функцій методичної роботи вчителя інформатики, обґрунтування необхідності її відображення в циклі дисциплін професійної підготовки ОПП «Середня освіта (Інформатика)». Методи дослідження: бібліосемантичні (аналіз, узагальнення науково-теоретичних відомостей з метою вивчення проблеми); системно-аналітичні (аналіз через синтез, міркування за аналогією для представлення основного матеріалу); соціологічні (анкетування студентів четвертого курсу, спостереження за їх навчанням, вивчення результатів); статистичні методи (аналіз і систематизація експериментальних даних, наочне їх представлення). Розглянуто методичну роботу вчителя інформатики як компоненту професійної діяльності, визначено її як систему взаємопов’язаних і взаємозумовлених дій, що спрямовані на компетентне цілепокладання, планування та організацію освітнього процесу з інформатики, а також на підвищення особистого творчого потенціалу, професійної майстерності. Мета методичної роботи формується з цілей освіти та вивчення інформатики, засоби – з принципів і змісту педагогічної діяльності, а результати – із мети і завдань проектування, організації і реалізації процесу вивчення певної змістової лінії інформатики. Методична робота повинна бути педагогічно доцільною за виконанням, творчою за змістом,виваженою за вибором способів й інструментів навчання. Методична робота вчителя повинна якнайширше відображатися в освітньо-професійній програмі «Середня освіта (Інформатика)», зокрема в результатах навчання студентів, у доборі дисциплін обов’язкового і вибіркового компонентів, створенні професійно орієнтованого навчального середовища
The purpose of the article is to determine the content and functions of the methodical work of an informatics teacher, justifying the need to refl ect it in the cycle of professional training courses of the Secondary Education (Informatics) educational and professional program. Research methods: bibliosemantic (analysis, generalization of scientific and theoretical information for the purpose of studying the problem); system-analytical (analysis through synthesis, reasoning by analogy to present the main material); sociological (questionnaires of fourth-year students, observation of their studies, study of results); statistical methods (analysis and systematization of experimental data, their visual representation). The article considers the methodical work of a computer science teacher as a component of professional activity, defining it as a system of interrelated and interdependent actions aimed at competent goal setting, planning and organization of the educational process in computer science, as well as at increasing personal creativity and professional skills. The article presents the results of a survey of bachelors at the stage of graduation from a higher education institution regarding their ability and willingness to perform the methodological work of a teacher during: analysis of the pedagogical situation; designing teacher actions and students' learning and cognitive activities; using teaching tools, forms and methods; creating information projects. 72% of students surveyed believe that they are well prepared for the methodological work of a teacher, but could be better; 15% believe they are well prepared, while 6% and 7% believe they are «poorly prepared» and «not prepared». The methodological work of the teacher should be reflected as widely as possible in the educational and professional program «Secondary Education (Informatics)», in particular in the results of student learning, in the selection of disciplines, and in the creation of a professionally oriented learning environment. It is necessary to focus students on knowledge of the subject area, making informed decisions about the organization of computer science lessons, the use of innovative teaching methods and technologies, etc. The functions and principles of methodical work are outlined, based on the school course of computer science,computer science methods, didactics, pedagogy. Its purpose is formed from the goals of education and study of computer science, means – from the principles and content of pedagogical activity, and results – from the purpose and tasks of designing, organizing and implementing the process of studying a certain content area of computer science. Methodological work should be pedagogically appropriate in execution, creative in content, and balanced in the choice of teaching methods and tools
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56231
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МЕТОДИЧНА РОБОТА.pdf807.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.