Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56238
Title: Міжнародний досвід упровадження соціального замовлення як засобу забезпечення найкращих інтересів дитини
Other Titles: International experience on social commissioning in the best interests of the child
Authors: Петрочко, Жанна Василівна
Датченко, Наталія Анатолівна
Keywords: діти, сім’я, Європейський Союз, соціальне замовлення, соціальні послуги, міжнародний досвід, children, family, uropean Union, social order, social services, international experience
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Петрочко, Ж. В. Міжнародний досвід упровадження соціального замовлення як засобу забезпечення найкращих інтересів дитини / Ж. В. Петрочко, Н. А. Датченко // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 112–115. – Бібліогр.: с. 115 (13 назв).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Актуальність проблеми дослідження визначена необхідністю прискорити процес упрова дження в Україні соціального замовлення. Мета статті: аналіз міжнародного досвіду соціального замовлення послуг для дітей та їхніх сімей в системі надання соціальних послуг в найкращих інтересах дитини. У статті використано теоретичний аналіз сучасної наукової літератури українських та зарубіжних дослідників з теми дослідження, методи узагальнення й систематизації для поглиблення розуміння соціального замовлення, су часних трендів в системі надання соціальних послуг, а також специфіки закупівлі соціальних послуг органа ми місцевої влади від недержавних надавачів в країнах ЄС. Дослідницька увага приділена тому, що у процесі соціального замовлення повноваження щодо захисту дітей не можуть бути делеговані, тобто місцеві органи влади мають залишатись єдиним відповідальним органом за ключові рішення в найкращих інтересах дитини
The urgency of the research under consideration is determined by the need to speed up the process of introducing a social order in Ukraine. At the same time, conceptual issues regarding the social ordering of social services for children and their families in accordance with the international standards are not sufficiently substantiated. The purpose of the article: analysis of the international experience of social ordering of services for children and their families in the system of providing the social services in the best interests of a child. The article uses a theoretical analysis of modern scientific literature by Ukrainian and foreign researchers on the research topic, methods of generalization and systematization to deepen the understanding of social order, modern trends in the system of providing social services, as well as the specifics of purchasing social services by local authorities from non-state providers in EU countries. Social order in Ukraine is defined as a means of regulating activities in the system of providing social services by engaging social service providers on a contractual basis to meet the needs of individuals/families in social services in accordance with the results of determining the needs of the population of the administrative-territorial unit/territorial community in social services. Research attention is paid to the fact that in the process of social ordering, the power to protect children cannot be delegated, that is, local authorities should remain the only responsible body for key decisions in the best interests of the child
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56238
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД.pdf540.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.