Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56240
Title: Змістово-технологічне забезпечення процесу формування конкурентоспроможності майбутніх учителів математики
Other Titles: Content and technological support of the process of forming the competitiveness of future teachers of mathematics
Authors: Повідайчик, Михайло Михайлович
Keywords: конкурентоспроможність, вчитель математики, науково-дослідницька діяльність, зміст технології, форми, методи, competitiveness, mathematics teacher, scientifi c research activity, content, technologies, forms, methods
Issue Date: 2023
Publisher: УжНУ " Говерла"
Citation: Повідайчик, М. М. Змістово-технологічне забезпечення процесу формування конкурентоспроможності майбутніх учителів математики / М. М. Повідайчик // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. О. Бартош. – Ужгород : Говерла, 2023. – №Вип. 2 (53). – C. 117–121. – Бібліогр.: с. 120 (4 назви).
Series/Report no.: Педагогіка. Соціальна робота;
Abstract: Конкурентоспроможність педагога – це показник успішної професійної діяльності, здатність бути затребуваним через низку особистісно-професійних якостей, які зумовлюють високий рівень фаховості в освітній сфері. Результативність формування конкурентоспроможності майбутнього вчителя математики буде вищою за умови цілеспрямованої, системної підготовки у вищій школі, зокрема, через реалізацію від повідного змістово-технологічного забезпечення. Мета статті – охарактеризувати зміст, форми, методи і тех нології процесу формування конкурентоспроможності майбутніх учителів математики. Методи дослідження – аналіз наукової літератури, систематизація (для з’ясування ключових понять дослідження), впровадження результатів дослідження в практику, спостереження, узагальнення (з метою формування авторських висно вків). Встановлено, що конкурентоспроможність вчителя математики формується протягом усього періоду професійної підготовки у ЗВО, зокрема в процесі науково-дослідницької діяльності, що містить три складові: освітню, практико-професійну і дослідницько-інноваційну. Освітня складова передбачає формування конку рентоспроможності майбутніх педагогів під час аудиторного навчання (через застосування низки технологій, форм і методів – ігрових, проблемних, кейсів, дискусії, ігор, портфоліо, підготовки наукових робіт, виконання соціально-педагогічних досліджень) і позааудиторної роботи (зустрічі з провідними педагогами, дослідника ми, екскурсії). Практико-професійна складова передбачає дослідницьку спрямованість студентських практик – пропедевтичної і педагогічної. Дослідницько-інноваційна складова уможливлює роботу здобувачів у на укових гуртках, студентському науковому товаристві, конференціях, конкурсах наукових робіт, олімпіадах, академічній мобільності, грантах, виконанні соціально-педагогічних досліджень.
The competitiveness of a teacher is an indicator of successful professional activity, the ability to be in demand due to a number of personal and professional qualities that determine a high level of expertise in the educational field. The effectiveness of forming the competitiveness of the future mathematics teacher will be higher under the condition of purposeful, systematic training in higher education, in particular, through the implementation of appropriate content and technological support. The purpose of the article is to characterize the content, forms, methods and technologies of the process of forming the competitiveness of future mathematics teachers. Research methods – analysis of scientific literature, systematization (to clarify the key concepts of research), implementation of research results in practice, observation, generalization (for the purpose of forming author's conclusions). It has been established that the formation of the competitiveness of future mathematics teachers occurs through the implementation of the system model of competitiveness formation in the process of scientific research activities and pedagogical conditions that ensure its effectiveness (using the potential of humanitarian disciplines in the process of forming the competitiveness of future mathematics teachers; organizing positive competition among students in the process of scientific research activities; motivational and stimulating support for the development of competitiveness of future mathematics teachers through the use of a set of pedagogical incentives; ensuring social partnership of subjects of educational activity in the process of developing the competitiveness of future mathematics teachers). The environment of scientific research activity contains three components: educational, practical-professional and research-innovative. The educational component provides for the formation of the competitiveness of future teachers during classroom training (through the use of a number of technologies, forms and methods - games, problems, cases, discussions, portfolios, the preparation of scientific papers, the performance of socio-pedagogical research) and extracurricular work (meetings with leading teachers, researchers, excursions). The practical-professional component involves the research orientation of student practices - propaedeutic and pedagogical. The research and innovation component enables the work of the students in scientific circles, student scientific society, conferences, competitions of scientific works, Olympiads, academic mobility, grants, and the implementation of socio-pedagogical research.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56240
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Педагогіка. Соціальна робота Випуск 2 (53) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗМІСТОВО-ТЕХНОЛОГІЧНЕ.pdf539.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.