Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56271
Title: Формування патріотичних цінностей у дітей дошкільного віку засобами театралізації
Other Titles: Formation of patriotic values in preschool children by means of theatricalization
Authors: Розлуцька, Галина Миколаївна
Куриця, Віталіна
Keywords: театралізація, патріотичні цінності, діти дошкільного віку, національна свідомість, воєнні виклики, military challenges, national consciousness, patriotic values, preschool children, theatricalization
Issue Date: 2023
Citation: Розлуцька Г., Куриця В. Формування патріотичних цінностей у дітей дошкільного віку засобами театралізації. New inception. Чернігів Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2023. – № 1-2 (11-12). С. 39–46.
Series/Report no.: New inception;
Abstract: Мета статті – розкрити можливості театралізації як педагогічного інструментарію формування патріотичних цінностей у дітей дошкільного віку в умовах воєнних викликів. Методи дослідження. Теоретичною та методологічною основою роботи стали загальнонаукові та спеціальні методи: аналіз та синтез, порівняння та узагальнення, індукція та дедукція, системно-структурний аналіз когнітивних процесів і явищ. Наукова новизна. З’ясовано місце та роль театралізації у формуванні патріотизму у дітей дошкільного віку в умовах воєнних викликів з урахуванням змін світоглядних позицій українців, що в умовах війни призвели до трансформації ціннісної системи у дітей дошкільного віку. Окреслено можливості театралізації (гра, імпровізація, інсценізація, реконструкція, мовлення, жести, міміка й пантоміміка, декламування, створення образу, ритмівки тощо) як педагогічного інструметарію, що варіює від форми, методу, прийому до засобу виховання дошкільника. Висновки. Процес формування патріотичних цінностей дітей потребує пере-осмислення підходів до його реалізації в умовах воєнних викликів, творчого вдосконалення, систематизації, а його ефективність залежить від творчого характеру педагогічної діяльності під час взаємодії учасників освітнього процесу. Результати проведеного дослідження показали, що завдяки позитивному емоційному впливу театралізація має необмежені виховні можливості. Розмаїття форм, методів, прийомів, засобів театралізованої діяльності уможливлює формування патріотичних цінностей у дітей дошкільного віку. Через гру, драматизацію, декламування, танці, символіку, спів тощо театралізація сприяє засвоєнню історичних фактів, державних та національних символів, обрядових традицій, літературних або фольклорних форм, мистецьких творів, позитивно впливає на чуттєво-емоційну сферу дитини. Театралізація, сповнена патріотичним змістом, при взаємодії педагогічних працівників з різними соціальними інституціями сприяє активізації раніше набутих патріотичних цінностей, формуванню нових та сприяє національній самоідентифікації дитини.
The purpose of the article is to reveal the possibilities of theatricalization as a pedagogical tool for the formation of patriotic values in preschool children under the conditions of military challenges. Methodology. General scientific and special methods became the theoretical and methodological basis of the study: analysis and synthesis, comparison and generalization, induction and deduction, system-structural analysis of cognitive processes and phenomena. Scientific novelty. The place and role of theatricalization in the formation of patriotism in preschool children under the conditions of war challenges, taking into account the changes in the worldview positions of Ukrainians, which under the conditions of the war led to the transformation of the preschool children’s value system, have been clarified. The possibilities of theatricalization (play, improvisation, staging, reconstruction, speech, gestures, mime and pantomime, recitation, creating an image, rhymes, etc.) as a pedagogical instrument, which varies from form, method, technique to a means of educating preschoolers, have been outlined. Conclusions. The process of the children’s patriotic values formation requires a rethinking of approaches to its implementation under the conditions of military challenges, creative improvement, systematization, and its effectiveness depends on the creative nature of pedagogical activity during the interaction of the participants of the educational process. The results of the research indicated that due to the positive emotional impact, theatricalization has unlimited educational possibilities. The variety of forms, methods, techniques, means of theatrical activity enables the formation of patriotic values in preschool children. Through play, dramatization, recitation, dances, symbols, singing, etc., theatricalization contributes to the assimilation of historical facts, state and national symbols, ceremonial traditions, literary or folklore forms, works of art, and positively affects the sensory and emotional sphere of the child. Theatricalization, full of patriotic content, during the interaction of pedagogical workers with various social institutions, contributes to the activation of previously acquired patriotic values, the formation of new ones, and contributes to the child’s national self-identification.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56271
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
39.pdf444.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.