Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56485
Title: Analysis of key threats to European security and the Republic of Moldova
Other Titles: Аналіз ключових загроз європейській безпеці та Республіці Молдова
Authors: Ursu, V.
Keywords: risks, threats, vulnerabilities, security and public order, European Union, regional instability, liquidation of statehood, ризики, загрози, уразливості, безпека та громадський порядок, Європейський Союз, регіональна нестабільність, ліквідація державності
Issue Date: 2023
Citation: Ursu V. Analysis of key threats to European security and the Republic of Moldova/ V. Ursu // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 2. Вип. 78. – P. 377-381. – Бібліогр.: p. 381 (9 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/286643/280495
Series/Report no.: Право;
Abstract: In humanitarian law, the terms public order or public security describe the general conditions that must exist for citizens to enjoy their rights and freedoms.States thus become responsible for the defense of public safety. The Republic of Moldova, like other countries around the world, remains influenced by events outside its borders, especially those that can trigger conflicts. Directly or indirectly, due to a strategic geopolitical positioning, the Republic of Moldova is forced to create mechanisms that are functional and appropriate to the real contexts in order to be able to deal with possible difficulties, which, moreover, continue to leave their mark on the citizens.In the present study we will refer to the threats, risks and vulnerabilities as they are understood in the controversy of researchers and specialists in security and public order, both on the internal and external (regional and international) dimensions.Thus, the definitions of the stated concepts do not belong to us, but we completely rely on the definitions of the notions invoked in the previous studies, with strict references.So, by Threat to security is an action or sequence of events that seriously threatens to degrade the quality of life of the citizens of a state, in a relatively short period of time, or constitutes a threat that cannot be ignored to the freedom of choice of the policy of a government or a private or non-governmental entity within a state [1, page 153].Risks refer to possible but uncertain events that can cause harm. The impact of the risk depends on the evolving threats, plus the level of vulnerability to those threats, as well as the capacity available to deal with those threats. Plus, the risks affecting national security will be evaluated according to the fields of activity and their level of gravity and probability will be taken into account.Vulnerabilities are analyzed from a classical point of view. Vulnerability depends on the nature of the state’s situation: either the state of war/conflict, the «apparent» state of peace, or it depends on the objectives/interests pursued by an actor/disturber in the region. In general, vulnerabilities are processes or phenomena in the internal life of a state (weaknesses), which reduce the ability to react to existing or potential risks or which favor their emergence and development. Specific to the Republic of Moldova, vulnerabilities can be evaluated from an internal and external perspective (depending on where they are generated). For example, the unilateral dependence of the Republic of Moldova on foreign systems in the energy field is a major vulnerability that, in the current security environment, turns into a threat to national security. It can also be a question of vulnerabilities characteristic of weak countries, as well as the emigration of highly qualified specialists and the weakening of the country’s development potential.Also, the Republic of Moldova can be affected not only by classic threats, such as international terrorism or cross-border organized crime. In this sense, the situation in Transnistria and the involvement of the Russian Federation as a hegemonic force should also be outlined.
У гуманітарному праві терміни громадський порядок або громадська безпека описують загальні умови, які повинні існувати для того, щоб громадяни могли користуватися своїми правами та свободами. Таким чином, держави стають відповідальними за захист громадської безпеки. Республіка Молдова, як і інші країни світу, залишається під впливом подій за межами її кордонів, особливо тих, які можуть спровокувати конфлікти. Прямо чи опосередковано, через стратегічне геополітичне розташування, Республіка Молдова змушена створювати механізми, які є функціональними та відповідають реальним контекстам, щоб мати змогу справлятися з можливими труднощами, які, крім того, продовжують залишати свій відбиток на громадянах. У цьому дослідженні ми будемо посилатися на загрози, ризики та вразливі місця, як вони розуміються в полеміці дослідників і спеціалістів у сфері безпеки та громадського порядку, як у внутрішньому, так і зовнішньому (регіональному та міжнародному) вимірах. Таким чином, визначення викладених понять не належать нам, а ми повністю покладаємось на визначення понять, використані в попередніх дослідженнях, із суворими посиланнями. Отже, під загрозою безпеці розуміється дія або послідовність подій, які серйозно загрожують погіршити якість життя громадян держави протягом відносно короткого періоду часу або становлять загрозу, яку не можна ігнорувати свободі вибору політики уряду або приватної чи неурядової організації в державі [1, с. 153].Ризики стосуються можливих, але невизначених подій, які можуть завдати шкоди. Вплив ризику залежить від загроз, що розвиваються, а також від рівня вразливості до цих загроз, а також від можливостей, доступних для боротьби з цими загрозами. Крім того, ризики, що впливають на національну безпеку, будуть оцінюватися за сферами діяльності та враховуватимуться їх ступінь серйозності та ймовірності. Уразливості аналізуються з класичної точки зору. Вразливість залежить від характеру ситуації в державі: або стан війни/конфлікту, «очевидний» стан миру, або це залежить від цілей/інтересів, які переслідує актор/порушник у регіоні. Загалом уразливі місця – це процеси чи явища у внутрішньому житті держави (слабкі сторони), які зменшують здатність реагувати на існуючі чи потенційні ризики або сприяють їх появі та розвитку. Що стосується Республіки Молдова, вразливі місця можна оцінити з внутрішньої та зовнішньої точки зору (залежно від того, де вони згенеровані). Наприклад, одностороння залежність Республіки Молдова від іноземних систем в енергетичній сфері є основною вразливістю, яка в поточному середовищі безпеки перетворюється на загрозу національній безпеці. Мова також може йти про вразливість, характерну для слабких країн, а також про еміграцію висококваліфікованих спеціалістів і послаблення потенціалу розвитку країни. Крім того, Республіка Молдова може постраждати не лише від класичних загроз, таких як міжнародний тероризм чи транскордонна організована злочинність. У цьому сенсі слід також окреслити ситуацію в Придністров’ї та залучення Російської Федерації як гегемонної сили.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56485
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 78. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
286643-Текст статті-661413-1-10-20230831.pdf297.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.