Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56652
Title: Антикорупційна безпека України як перспективний компонент державної правової політики: теоретико-правові аспекти
Other Titles: Anti-corruption security of Ukraine as a prospective component of state legal politicians: theoretical and legal aspects
Authors: Передерій, О. С.
Григоренко, Є. І.
Keywords: Україна, правова політики, корупція, національна безпека, права особи, національні інтереси, Європейський Союз, європейська інтеграція, Ukraine, legal policies, corruption, national security, individual rights, national interests, European Union, European integration
Issue Date: 2023
Citation: Передерій О. С. Антикорупційна безпека України як перспективний компонент державної правової політики: теоретико-правові аспекти/ О. С. Передерій, Є. І. Григоренко // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 1. Вип. 79. – С. 82-88. – Бібліогр.: с. 87-88 (15 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/288580/282226
Series/Report no.: Право;
Abstract: У статті, на основі аналізу особливостей змісту Антикорупційної стратегії, висвітлено певні недоліки регуляторного потенціалу зазначеного нормативного акту. Їх виокремлення дало підстави обґрунтувати доцільність законодавчого впровадження специфічного правового інституту – інституту антикорупційної безпеки. Антикорупційну безпеку нами запропоновано розуміти як стан захищеності національних інтересів України від використання визначеним антикорупційним законодавством колом суб’єктів наданих їм службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки (пропозиції) такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка (пропозиція) чи надання неправомірної вигоди визначеному антикорупційним законодавством колу суб’єктів, або на їх вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей. Оскільки корупцію законодавством України визначено як загрозу національної безпеки, запропоновано відповідальним за реалізацію Антикорупційної стратегії і забезпечення анти-корупційної безпеки визначити Президента України як державну інституцію, яка відповідає за ефективність державної політики у сфері забезпечення національної безпеки і оборони. Обґрунтовано, що впровадження у систему законодавства інституту антикорупційної безпеки буде сприяти оптимізації правової політики України у сфері протидії корупції. Тому перспективним актуальним завданням державної правової політики є створення системи юридичного забезпечення інституту антикорупційної безпеки. Втілення інституту антикорупційної безпеки стане чинником створення реальних умов для та декорпоративізації владних відносин всіх рівнів та припинення деградації та деформації системи правових регуляторів шляхом викорінення протиправних практик. Впровадження інститут антикорупційної безпеки потребує попереднього невідкладного наукового аналізу, широкого обговорення та, в кінцевому рахунку, прийняття консолідованого політичного рішення вищими владними інституціями щодо розробки і прийняття законодавчого поля для реалізації інституту антикорупційної безпеки.
The article, based on the analysis of the features of the content of the Anti-corruption Strategy, highlights certain shortcomings of the regulatory potential of the specified regulatory act. Their isolation gave grounds to substantiate the expediency of the legislative implementation of a specific legal institution - the institution of anti-corruption security. We propose to understand anti-corruption security as a state of protection of the national interests of Ukraine from the use of official powers or related opportunities by the subjects defined by the anti-corruption legislation for the purpose of receiving an undue benefit or accepting such a benefit or accepting a promise (offer) of such a benefit for themselves or other persons or, accordingly, a promise (offer) or provision of an unlawful benefit to a circle of subjects defined by anti-corruption legislation, or at their request to other natural or legal persons with the aim of inciting this person to unlawfully use the official powers granted to him or opportunities related to them. Since corruption is defined by the legislation of Ukraine as a threat to national security, it is suggested that those responsible for the implementation of the Anti-corruption Strategy and ensuring anti-corruption security define the President of Ukraine as a state institution responsible for the effectiveness of state policy in the field of ensuring national security and defense.It is substantiated that the introduction of the anti-corruption security institute into the legal system will contribute to the optimization of the legal policy of Ukraine in the field of anti-corruption. Therefore, the creation of a system of legal support for the anti-corruption security institute is a promising and urgent task of the state legal policy. The implementation of the anti-corruption security institute will be a factor in creating real conditions for and decorporatization of power relations at all levels and stopping the degradation and deformation of the system of legal regulators by eradicating illegal practices. The implementation of the anti-corruption security institute requires preliminary urgent scientific analysis, broad discussion and, ultimately, the adoption of a consolidated political decision by higher authorities regarding the development and adoption of a legislative framework for the implementation of the anti-corruption security institute.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56652
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 79. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
288580-Текст статті-666159-1-10-20231006.pdf379.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.