Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56683
Title: The right to education and positive discrimination: a constitutional and legal analysis
Other Titles: Право на освіту та позитивна дискримінація: конституційно-правовий аналіз
Authors: Karapetian, A. R.
Keywords: human rights, the right to education, discrimination, the principle of equality, positive discrimination, the constitution, constitutional and legal regulation, права людини, право на освіту, дискримінація, принцип рівності, позитивна дискримінація, конституція, конституційно-правове регулювання
Issue Date: 2023
Citation: Karapetian A. R. The right to education and positive discrimination: a constitutional and legal analysis/ A. R. Karapetian // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 1. Вип. 79. – P. 144-150. – Бібліогр.: p. 148-150 (29 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/288591/282239
Series/Report no.: Право;
Abstract: The article reveals the peculiarities of the constitutional and legal consolidation of positive discrimination in the field of education in foreign countries and in Ukraine. It is established that: 1) positive discrimination in the field of higher education is prohibited in the United Kingdom, Germany, Sweden, and Slovakia; 2) positive discrimination based on race in university admissions is prohibited in the USA; 3) positive discrimination is allowed and applied: in Canada to representatives of the indigenous population (indigenous peoples) when entering a university and when receiving special scholarships; in Bulgaria - only for one ethnic community – Gypsies when entering a university, in Hungary – for socially disadvantaged citizens and the ethnic community of Gypsies when entering a university, in Macedonia – for national minorities when entering a university; in Finland for applicants who speak Swedish when entering certain educational programs; in China - to representatives of ethnic minorities, in India - to representatives of classes and castes that, according to the Constitution of India, are disadvantaged; in New Zealand – to representatives of the indigenous Maori people and other Polynesians when entering higher education institutions and providing scholarships, in Sri Lanka - to applicants from areas with poor access to education, in Brazil – to representatives of racial and ethnic communities, people with low incomes and disabled people; 4) in Japan, in accordance with national legislation, it is forbidden to apply positive discrimination on the basis of gender, ethnicity, social origin (but not citizenship) when entering a university, but in practice there is a policy of granting preferential treatment when entering a university to representatives of the Burakumin national minority; 5) The French Constitution of 1958 prohibits discrimination on the basis of race, religion or sex, French legislation that develops provisions of the French Constitution prohibits direct and indirect discrimination in education based on race or ethnic origin, but allows positive discrimination in education that is based on signs of «belonging to a certain district of the city».In Ukraine, positive discrimination in the field of education when entering universities and receiving scholarships for representatives of indigenous peoples of Ukraine is not provided for by national legislation.
В статті виявлено особливості конституційно-правового закріплення позитивної дискримінації в сфері освіти в зарубіжних країнах та в Україні. Встановлено, що: 1) позитивна дискримінація в сфері вищої освіти заборонена в Сполученому Королівстві, ФРН, Швеції, Словаччині; 2) позитивна дискримінація за ознакою раси при вступі в університет заборонена в США; 3) позитивна дискримінація дозволена та застосвується: в Канаді до представників корінного населення (корінних народів) при вступі в університет та при отриманні особливих стипендій; в Болгарії – тільки для однієї етнічної спільноти - циган при вступі в університет, в Угорщині – для соціально знедолених громадян та етнічної спільноти циган при вступі в університет, в Македонії – до національних меншин при вступі в університет; в Фінляндії для абітурієнтів, які розмовляють шведською мовою при вступі на певні освітні програми; в Китаї – до представників етнічних меншин, в Індії – до представників класів і каст, які відповідно до Конституції Індії є ущемленими; в Новій Зеландії – до представників корінного народу маорі та іншим полінезійцям при вступі до вищих навчальних закладів і надання стипендій, на Шрі-Ланці – до абітурієнтів з районів з поганим доступом до освіти, в Бразилії – для представників расових і етнічних спільнот, людей з низькими доходами і інвалідів; 4) в Японії відповідно до національного законодавства при вступі в університет заборонено застосовувати позитивну дискримінацію за ознакою статі, етнічної приналежності, соціального походження (але не громадянства), однак на практиці існує політика надання пільгового режиму при вступі в університеті представникам національної меншини буракумін, 5) Конституція Франції 1958 року забороняє проведення відмінностей за расовою, релігійною чи статевою ознакою, законодавство Франції, яке розвиває положення Конституції Франції, забороняє пряму і непряму дискримінацію в сфері освіти за ознакою раси чи етнічного походження, але дозволяє позитивну дискримінація в сфері освіти, яка заснована на ознаці «приналежність до певного району міста». В Україні позитивна дискримінація в сфері освіти при вступі в університети, отриманні стипендій для представників корінних народів України не передбачена національним законодавством.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56683
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 79. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
288591-Текст статті-666194-1-10-20231007.pdf373.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.