Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56897
Title: Забезпечення якості освіти в контексті цифровізації професійної підготовки вчителів
Other Titles: Quality assurance in the context of digitalization of taecher professional training
Authors: Стойка, Олеся Ярославівна
Keywords: професійна підготовка, цифровізація, якість, якість освіти, якість професійної підготовки вчителя, professional training, digitalization, quality, education quality, quality of teacher professional training
Issue Date: 2023
Citation: Стойка О.Я. Забезпечення якості освіти в контексті цифровізації професійної підготовки вчителів. Актуальні питання гуманітарних наук: зб. наук. праць. 2023. Вип. (2) 67. С. 319–326.
Series/Report no.: Актуальні питання гуманітарних наук;
Abstract: У статті показано, що забезпечення якості освіти в добу цифровізації потребує від здобувача освіти і викладача відповідної цифрової компетентності. Якість освіти в контексті цифровізації розглядається як сукупність конкретних результатів навчання, до яких віднесено: певний рівень знань, умінь, навичок інтелектуального, морального, фізичного, психічного та соціального розвитку особистості, що відповідає запланованим цілям освіти, державному освітньому стандарту, потребам та очікуванням суспільства та усіх учасників освітнього процесу. Для розв’язання поставлених завдань та досягнення мети дослідження використовується комплекс загальнонаукових методів: теоретичні: аналіз і синтез з метою визначення основних напрямів дослідження проблеми забезпечення якості освіти в контексті цифровізації професійної підготовки вчителів; емпіричні: вивчення нормативно-правової бази щодо цифровізації професійної підготовки вчителів; статистичної обробки результатів дослідження: для кількісного та якісного отримання даних. У даній статті узагальнено критерії якості професійної підготовки вчителя, зокрема: якість змісту освіти (структура і зміст освітніх програм, їх варіативність, співвідношення традиційних та інноваційних технологій навчання); форми організації освітнього процесу (якісне та кількісне співвідношення аудиторної та позааудиторної (самостійної) роботи; збалансованість освітніх програм відповідно до освітньої системи конкретного закладу освіти (стабільність, здатність адаптуватися у швидкоплинних, мінливих умовах суспільства); освітні технології, які застосовуються в освітньому процесі професійної підготовки вчителів (критерії ефективності освітніх технологій, які використовуються викладачами, визначаються їх можливістю задовольняти пізнавальну активність здобувачів освіти); гнучка система підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації викладачів на усіх рівнях; сформована цифрова компетентність викладачів і здобувачів освіти.
In the article it is demonstrated that ensuring the quality of education in the era of digitalization requires both students and teachers to possess appropriate digital competencies. The quality of education in the context of digitalization is considered as a set of specific learning outcomes, including a certain level of knowledge, skills, intellectual, moral, physical, mental, and social development that aligns with the planned educational objectives, state educational standards, societal needs, and expectations of all participants in the educational process. To solve the tasks and achieve the goal of the research, a set of general scientific methods is used: theoretical: analysis and synthesis in order to determine the main directions of research into the problem of ensuring the quality of education in the context of digitalization of professional training of teachers; Empirical: study of the regulatory and legal framework regarding digitalization of professional training of teachers; statistical processing of research results: for quantitative and qualitative data acquisition. The criteria for the quality of teacher professional training are summarized in the article, including the quality of educational content (structure and content of educational programs, their variability, the balance between traditional and innovative teaching methods), forms of organizing the educational process (the qualitative and quantitative balance between classroom and independent study), the alignment of educational programs with the specific educational system of a particular institution (stability, adaptability in rapidly changing societal conditions), educational technologies used in teacher professional training (criteria for the effectiveness of educational technologies used by instructors, determined by their ability to meet the cognitive activity of students), a flexible system for teacher preparation, retraining, and qualification improvement at all levels, and the development of digital competencies in both teachers and students.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56897
Appears in Collections:Наукові публікації кафедри іноземних мов

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
319-326.pdf368.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.