Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56959
Title: Проблеми правового статусу військових адміністрацій
Other Titles: Problems of the legal status of military administrations
Authors: Зінкевич, В. К.
Keywords: Військова адміністрація, воєнний стан, територіальна громада, державна адміністрація, органи місцевого самоврядування, військово-цивільна адміністрація, Military administration, martial law, territorial community, state administration, ocal self-government bodiesl, military-civilian administration
Issue Date: 2023
Citation: Зінкевич В. К. Проблеми правового статусу військових адміністрацій/ В. К. Зінкевич // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 2. Вип. 79. – С. 64-68. – Бібліогр.: с. 67-68 (9 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/289466/283010
Series/Report no.: Право;
Abstract: У статті досліджено підстави та порядок утворення військових адміністрацій на базі місцевих державних адміністрацій у контексті правового режиму воєнного стану. Наведено законодавче та енциклопедичне визначення поняття “військова адміністрація”. Проаналізовано різні підходи до трактування норм законодавства у сфері місцевого самоврядування та правового режиму воєнного стану на прикладі розпорядження начальника Червоноградської районної військової адміністрації про припинення повноважень районної ради. Описано нововведення у законодавстві України, які набули чинності після 24 лютого 2022 року і стосуються військових адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Проаналізовано відмінності утворення військових адміністрацій на рівні областей, районів та населених пунктів; роль військових адміністрацій під час війни. Виявлено потребу у більш чіткому розмежуванні повноважень військових адміністрацій, їхніх начальників та органів місцевого самоврядування і очільників громад. Визначено спільні ознаки військових та військово-цивільних адміністрацій. Також правовий статус військових адміністрацій розглянуто у контексті співвідношення функцій, відповідальності органів місцевого самоврядування, які чітко не розмежовані та не врегульовані законодавчо. Така ситуація ставить під загрозу здобутки реформи децентралізації у контексті децентралізації повноважень та обовʼязків. Однак, наявний правовий статус військових адміністрацій, попри виклики і проблеми, описані у матеріалі, дозволяє виконувати завдання, повʼязані з реальним збереженням життя і здоровʼя жителів громад. Також у роботі порушується сумнівність законодавчого формулювання підстави припинення повноважень органу місцевого самоврядування, як «фактичне невиконання повноважень», що є оціночною категорією без визначених критеріїв фактичного невиконання повноважень. Відсутність деталізації, невиконання якого саме обсягу повноважень є причиною припинення повноважень створює умови для ручного одноосібного прийняття Президентом рішення про утворення військової адміністрації.
The article examines the grounds and procedure for the formation of military administrations on the basis of local state administrations in the context of the legal regime of martial law. The legislative and encyclopedic definition of the term «military administration» is provided. Various approaches to the interpretation of legislation in the field of local self-government and the legal regime of martial law are analyzed using the example of the order of the head of the Chervonograd District Military Administration to terminate the powers of the district council. The innovations in the legislation of Ukraine that came into force after February 24, 2022 and concern military administrations and local self-government bodies are described. The differences in the formation of military administrations at the level of oblasts, districts, and settlements were analyzed; the role of military administrations during the war. The need for a clearer demarcation of the powers of military administrations, their chiefs and local self-government bodies and heads of communities was revealed. The article identifies common features of military and military-civilian administrations. The article also examines the legal status of military administrations in the context of the ratio of functions and responsibilities of local self-government bodies, which are not clearly demarcated and not regulated by law. This situation endangers the achievements of the decentralization reform in the context of the decentralization of powers and responsibilities. However, the existing legal status of military administrations, despite the challenges and problems described in the material, allows them to perform tasks related to the real preservation of life and health of the residents of communities. The work also raises the dubiousness of the legislative formulation of the grounds for terminating the authority of a local self-government body, as «actual failure to exercise authority», which is an assessment category without defined criteria for actual failure to exercise authority. The lack of detail, the non-fulfillment of which scope of authority is the reason for the termination of authority creates the conditions for the manual one-man decision by the President on the formation of a military administration.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/56959
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 79. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
289466-Текст статті-668106-1-10-20231021.pdf375.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.