Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57479
Title: Проблемні питання кримінальної відповідальності за незаконну вирубку
Other Titles: Problem issues of criminal liability for illegal cutting
Authors: Чечерський, В. І.
Keywords: ліс, дерево, чагарники, незаконна вирубка, перевезення, зберігання, збут, шкода довкіллю, захист довкілля, forest, tree, bushes, illegal felling, transportation, storage, sale, environmental damage, environmental protection
Issue Date: 2023
Citation: Чечерський В. І. Проблемні питання кримінальної відповідальності за незаконну вирубку/ В. І. Чечерський // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 2. Вип. 79. – С. 208-213. – Бібліогр.: с. 212-213 (7 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/289567/283143
Series/Report no.: Право;
Abstract: В умовах збройної агресії проти України особливої гостроти набуває питання охорони довкілля. Всесвітня метеорологічна організація заявила, що останні сім років були найтеплішими за всю історію спостережень. Кількість катаклізмів, пов’язаних із погодою, кліматом і водою за останні 50 років зросла в п’ять разів. Важливе значення у протидії зміни клімату та збереженні придатних для людей умов життя на Землі мають ліси. Тому завдання збереження і збільшення лісистості набуває стратегічного не лише національного, але і міжнародного значення. Одним з механізмів, покликаних захистити права людини та держави у сфері лісокористування, є їх юридичний захист, у тому числі через встановлення кримінальної відповідальності за порушення визначених правил і процедур у цій сфері. У статті розглядається питання удосконалення правових механізмів захисту і охорони лісів, зокрема норм Кримінального кодексу України (надалі – КК України). Зазначено, що чинна редакція ст. 246 КК України не узгоджується з іншими нормами, які врегульовують правовідносини на цьому напрямку. Перш за все наведене пов’язано із динамічною зміною визначення поняття «ліс», яке міститься у Лісовому кодексі України (надалі – ЛК України). Крім того, практика застосування норм ст. 246 КК України свідчить про істотні недоліки конструкції її диспозиції, а також невідповідність сучасним вимогам і стандартам охорони навколишнього природного середовища. Як наслідок, на практиці майже не можливо притягнути до відповідальності за перевезення, зберігання чи збут незаконно зрубаної деревини. Зазначається про необхідність розширення об’єктів кримінально-правової охорони за посягання на які має наставати відповідальність згідно з цією статтею КК України. Зокрема обґрунтовується, що кримінальна відповідальність за незаконну вирубку дерев і чагарників не повинна обмежуватися лише лісами, захисними та іншими лісовими насадженнями. Ураховуючи соціальне значення, як особливих об’єктів благоустрою населених пунктів, пропонується визначити кваліфікуючою ознакою у частині третій цієї статті вирубку дерев і чагарників у парках і скверах. Також наведено причини необхідності передбачити окремою статтею кримінальну відповідальність за перевезення, зберігання, збут незаконно зрубаних дерев і чагарників, а також деревини. З урахуванням практики запропоновано відповідні законодавчі зміни.
In the context of the armed aggression against Ukraine, the issue of environmental protection becomes particularly acute.The World Meteorological Organization has said that recent years have been the warmest on record. Over the past 50 years, there have been five times as many weather-related, climate-related, and water-related catastrophes. Forests play an important role in combating climate change and preserving human-friendly living conditions on Earth. Therefore, the task of preserving and increasing forest cover acquires not only national, but also international strategic importance.The article examines the issue of improving legal mechanisms for the protection and protection of forests, in particular the provisions of the Criminal Code. It is noted that the current version of Article 246 of the Criminal Code of Ukraine is not consistent with other norms that regulate legal relations in this area. First of all, this is related to the change in the definition of “forest” and “forest fund” contained in the Forest Code of Ukraine.Additionally, the application of Article 246 of the Ukrainian Criminal Code reveals serious flaws in its design as well as a failure to adhere to contemporary environmental protection standards and regulations.One of the consequences of this shortcoming is that in practice it is almost impossible to prosecute for the transportation or storage of illegally cut wood, since it is necessary to prove the fact of illegal cutting.The article substantiates the need to expand the range of actions for which criminal liability should arise under this article. In particular, it is proven that criminal liability for illegal cutting of trees and shrubs should not be limited to forests, protective and other forest plantations.Taking into account the social importance, it is proposed to establish responsibility under the third part of this article also for the felling of trees and shrubs in parks and squares, as special objects of urban improvement.Also given are the reasons for the need to separate an additional article in the Criminal Code of responsibility for transportation, storage, sale of illegally cut trees and shrubs, as well as wood. Relevant legislative changes are proposed.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57479
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 79. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
289567-Текст статті-668370-1-10-20231023 (1).pdf328.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.