Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57498
Title: Дактилоскопічний облік в Україні: правове регулювання та тенденції розвитку
Other Titles: Dactyloscopic accounting in Ukraine: legal regulation and development trends
Authors: Книженко, С. О.
Шарабан, О. І.
Keywords: криміналістичні обліки, дактилоскопія, біометрична реєстрація, ідентифікація особи, захист персональних даних, forensic records, dactyloscopic, biometric registration, personal identification, personal data protection
Issue Date: 2023
Citation: Книженко С. О. Дактилоскопічний облік в Україні: правове регулювання та тенденції розвитку/ С. О. Книженко, О. І. Шарабан // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 2. Вип. 79. – С. 237-242. – Бібліогр.: с. 241-242 (11 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/289583/283154
Series/Report no.: Право;
Abstract: У процесі виконання своїх службових обов’язків співробітники підрозділів Національної поліції України постійно стикаються з завданням ідентифікації особи за біометричними даними. Одним із видів такої ідентифікації є ідентифікація за відбитками пальців рук. Національна поліція згідно діючого законодавства наповнює та підтримує в актуальному стані реєстри та бази (банки) даних, що входять до єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України, в тому числі здійснює збирання біометричних даних осіб шляхом дактилоскопіювання. Також автоматизовані дактилоскопічні ідентифікаційні системи використовуються у експертних службах. Окрім того, інформація про біометричні ознаки особи міститься також у Державній міграційній службі України, яка є підрозділом системи МВС України. Вона забезпечує ведення Єдиного державного демографічного реєстру, де фіксуються біометричні дані (параметри) особи. Під останніми розуміють відцифровані відбитки пальців рук, відцифроване зображення обличчя. Таким чином, органи досудового розслідування в рамках кримінального провадження з метою отримання інформації про біометричні параметри особи можуть звертатися за допомогою до спеціалістів не тільки Експертної служби МВС України, а й до Департаменту інформаційно-аналітичної підтримки Національної поліції України, Державної міграційної служби України. Кримінальний процесуальний кодекс України визначає тільки порядок відбирання біологічних зразків у особи для проведення експертизи в рамкам здійснення кримінального судочинства. Правила збирання, накопичення, зберігання, використання та знищення біометричних даних розкриваються тільки в підзаконних нормативних актах, які між собою мають багато протиріч. Нажаль в нашій країні є випадки, коли інформація, що міститься в інформаційно-пошукових системах МВС України своєчасно не видаляється, чим порушуються права і свободи громадян. Тому правове регулювання збирання біометричних даних є вкрай важливими та актуальними оскільки багато питань залишається не врегульованими на законодавчому рівні. На сьогодні, діюча система автоматизованих дактилоскопічних обліків МВС України потребує технічного вдосконалення та правого врегулювання збору даних із дотриманням захисту прав людини і основоположних свобод. Автори пропонують питання правового забезпечення дактилоскопічного обліку й інших біометричних даних вирішити шляхом прийняття закону про біометричну реєстрацію, де були б визначені її види, порядок формування та використання. Дослідники вважають за потрібне впроваджувати мультимодальні біометричні технологій, які можуть здійснювати пошук за кількома біометричними параметрами з можливістю їх комбінування.
In the process of performing their duties, employees of the National Police of Ukraine are constantly faced with the task of identifying a person based on biometric data. One of the types of such identification is identification by fingerprints. According to the current legislation, the National Police fills and maintains up-to-date registers and data bases (banks) that are part of the unified information system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, including collecting biometric data of individuals through fingerprinting.Automated dactyloscopic identification systems are also used in expert services. In addition, information on the biometric characteristics of a person is also contained in the State Migration Service of Ukraine, which is a subdivision of the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. It ensures maintenance of the Unified State Demographic Register, where biometric data (parameters) of a person are recorded. The latter means digitized fingerprints, digitized face image.Thus, pretrial investigation bodies within the framework of criminal proceedings in order to obtain information about the biometric parameters of a person can turn to specialists not only of the Expert Service of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, but also to the Department of Information and Analytical Support of the National Police of Ukraine, the State Migration Service of Ukraine.The Criminal Procedure Code of Ukraine defines only the procedure for taking biological samples from a person for examination as part of criminal proceedings. The rules of collection, accumulation, storage, use and destruction of biometric data are disclosed only in secondary legal acts, which have many contradictions among themselves. Unfortunately, in our country there are cases when the information contained in the information and search systems of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine is not deleted in a timely manner, which violates the rights and freedoms of citizens.Therefore, the legal regulation of the collection of biometric data is extremely important and relevant, as many issues remain unsettled at the legislative level.Today, the current system of automated dactyloscopic records of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine needs technical improvement and legal regulation of data collection with respect for the protection of human rights and fundamental freedoms. The authors propose to resolve the issue of legal support for dactyloscopic registration and other biometric data by adopting a law on biometric registration, which would define its types, the order of formation and use. Researchers consider it necessary to implement multimodal biometric technologies that can search for several biometric parameters with the possibility of combining them.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57498
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Право. Випуск 79. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
289583-Текст статті-668404-1-10-20231023.pdf309.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.