Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57628
Title: Typology of female psycholinguistic archetypes in Marvel Cinematic Universe
Other Titles: Типологія жіночих психолінгвістичних архетипів у кінематографічному всесвіті Marvel
Authors: Berezhna, M. V.
Keywords: psycholinguistic archetype, psycholinguistic image, typology of archetypes, narrative, Marvel Cinematic Universe, психолінгвістичний архетип, психолінгвістичний образ, типологія архетипів, наратив
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Berezhna, M. V. Typology of female psycholinguistic archetypes in Marvel Cinematic Universe / M. V. Berezhna // Закарпатські філологічні студії/ редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2022. – Т.1, Вип. 24. – С. 56–60. – Бібліогр.: с. 59–60 (21 назва); рез.: укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The article proposes a typology of female psycholinguistic archetypes in English-language mass culture films of the 21st century. The study investigates twenty-seven interconnected films of the Marvel Cinematic Universe franchise. The typology is based on C. Jung's idea of an archetype being a recurring image of the collective unconscious, characteristic for different people, regardless of their culture and language. The paper revises post-Jungian archetype typologies, and indicates their common and individual features. The classification of 45 master archetypes, created for the analysis of fiction stories and films by V. Schmidt, serves as the basis for the present study. The Schmidt's typology is compatible with A. Maslow’s classification of human needs. Each archetype performs a certain function in the plot and possesses a set of motivations that determine the characters’ behavior, their psycholinguistic archetype and, accordingly, the image. The eight basic archetypes are presented in binary ‘protagonist / antagonist’ forms. Antagonists are defined (according to A. Maslow’s idea) as heroines, whose basic needs have not been met, which prompts the characters to achieve their goals at any cost, violating generally accepted norms and rules. Each archetype has its individual set of narratives. In average, female characters in the MCU have a ratio of 1:2 / 1:3 to male characters, depending on the film. The Nurturer, the Matriarch, and the Father’s Daughter archetypes frequently feature in the Marvel Cinematic Universe films. The archetypes self-actualize in the plot through connection with male characters; they support, care for, and unite with male (super)heroes, looking for male approval. However, the number of leading female characters is considerably lower; out of twenty-seven studied films, only two depict adventures of the title female heroines (Captain Marvel and Black Widow). Captain Marvel belongs to the Mystic archetype, characterized by the search for oneself and a connection with the supernatural, interested in the mastery and development of her powers. Natasha Romanov embodies the Seductive Muse archetype in the previous films of the franchise, but in her solo film, she switches to the Nurturer archetype.
У статті запропоновано типологію жіночих психолінгвістичних архетипів в англомовних фільмах масової культури ХХІ сторіччя. Дослідження проведене на матеріалі двадцяти семи взаємопов'язаних фільмів франшизи Marvel Cinematic Universe. В основу типології покладено ідею К. Юнга про архетип, як повторюваний образ колективного несвідомого, характерний для людства в цілому незалежно від культури та мови. Наведено типології архетипів, створених авторами різних галузей науки на основі ідеї Юнга; виокремлено їх спільні та індивідуальні риси. В результаті, для дослідження обрано класифікацію архетипів В. Шмідт, створену для аналізу творів художньої літератури та кінофільмів. Вважаємо, що обрана типологія сумісна з класифікацією людських потреб А. Маслоу, а кожному архетипу відповідає певна функція у сюжеті та набір мотивацій, які визначають особливості поведінки персонажів, їх психолінгвістичний архетип і відповідно образ. Вісім базових архетипів представлені у бінарних формах "протагоністка - антагоністка". Антагоністки визначаються у розумінні А. Маслоу, як героїні, базові потреби яких не були задоволені, що спонукає персонажів досягати бажаного, порушуючи загальноприйняті норми та правила. Кожному архетипу відповідає свій набір наративів. В цілому, жіночі персонажі у MCU співвідносяться з чоловічими у пропорції 1:2 / 1:3 у залежності від фільму. Визначено, що для кіновсесвіту «Марвел» частотними є такі жіночі архетипи: «Годувальниця» (the Nurturer), «Матріарх» (the Matriarch), «Батькова донька» (the Father's Daughter). Вони самореалізуються у сюжеті через зв'язок з чоловічими персонажами (піклування, підтримку, союз) та шукають чоловічого схвалення. Втім, кількість головних жіночих персонажів має набагато нижчі показники: з двадцяти семи досліджуваних фільмів тільки два присвячені титульним жіночим персонажам (Captain Marvel and Black Widow). Капітан Марвел належить до архетипу «Містик» (the Mystic), для персонажів якого характерним є пошук себе, опанування і розвиток власних сил і здібностей, зв'язок з надприроднім. Наташа Романов в попередніх фільмах франшизи втілює архетип «Спокуслива муза» (the Seductive Muse), aле y титульному фільмі переходить до архетипу «Годувальниця» (the Nurturer).
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57628
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 24 Том 1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TYPOLOGY OF FEMALE PSYCHOLINGUISTIC ARCHETYPES.pdf406.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.