Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57667
Title: Жанрово-стильові особливості роману І. Павлюка "Білий попіл"
Other Titles: The genre-style features in the novel by I. Pavlyuk the «White ash»
Authors: Гонюк, О. В.
Шаф, О. В.
Keywords: жанр, стиль, детектив, трилер, нуар, саспенс, хорор, genre, style, detective fiction, thriller, noir, suspense, horror
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Гонюк, О. В. Жанрово-стильові особливості роману І. Павлюка "Білий попіл" / О. В. Гонюк, О. В. Шаф // Закарпатські філологічні студії/ редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2022. – Т.1, Вип. 24. – С. 183–189. – Бібліогр.: с. 189 (9 назв); рез.: укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті скеровано увагу на висвітлення поетикальних контурів сучасної масової літератури, зокрема жанру трилера ‑ одного з найбільш рейтингових у читацькій аудиторії. Метою статті є дослідження жанрово-стильової специфіки дебютного роману Ілларіона Павлюка «Білий Попіл» (2018), а саме: специфіки взаємодії жанру «трилер» та стилю «нуар» у творі, осмислення їхньої художньої реалізації. Застосування структурно-типологічного, генологічного, естетико-стильового підходів до тексту, елементів рецептивної естетики дозволило окреслити сюжетно-композиційні ознаки жанру «трилер» у романі Ілларіона Павлюка («економна» зав’язка, збереження когнітивного контуру детективу, неочікувана розв’язка, швидкий перебіг екстремальних і ризикових подій, зокрема й в емоційно-смисловому полі хорор, боротьба протагонiста й антагоніста, «схематичність» персонажів, гнітюча атмосфера злочинності) та скорелювати їх з виразними елементи стилістики нуар (похмурий урбаністичний колорит Києва, суспільний і міський маргінес, жорстка манера оповіді, насичена згрубілими елементами, акцентуація проблеми психічного саморуйнування героя, його травматичного життєвого шляху). Досягненню ефекту саспенсу в романі Ілларіона Павлюка підпорядковано сюжет, хронотоп, наративну стратегію, що змушують реципієнта перебувати в напруженому очікуванні до фіналу твору. Визначено також особливості жанрової модифікації роману-трилера Ілларіона Павлюка під впливом інтертекстуальної апеляції до повісті «Вій Миколи Гоголя» з його містичним колоритом (події в романі «Білий попіл» відбуваються вік тому в хуторі під Києвом, коло, окреслене крейдою, має захищати від демона Вія, мертва панночка називає свого вбивцю – Хому Брута). У статті зроблено спробу охарактеризувати національну специфіку стилю нуар як такого, що, на відміну від західних аналогів, відкриває перспективи для оптимістичної розв’язки.
In the article, the paraliterature art features, particularly the features of thriller fiction, the genre that has gained popularity in Ukraine lately, are concerned. The goal of the investigation is studying the genre and style peculiarities of the Illarion Pavliuk’s debut novel “White ash” (2018) as well as the specificity of conflation of thriller genre and noir style, and their art implementation in the text. Structural and typological, aesthetic and stylistic methodological approaches, as well as reader-response criticism help to outline thriller markers in novel’s plot (for instance, “economic” novel’s exposition, the cognitive frame of detective fiction, twist ending, action (fast-moving extreme and dangerous horror events), fighting between antagonist and protagonist, sketchiness of characters, depressing atmosphere of criminality). These thriller features coordinates with noir stylistic elements (gloomy urban vies of Kyiv, social and city frontier, harsh narrative manner with rude elements, accented psychical problem of hero’s self-distraction, his traumatic life as well). In Illarion Pavliuk’s novel the stressful plot, darker chronotope, appropriate narrative technics are aimed to achieve suspense effect. The article also deals with the thriller genre modification in dui to its intertextual bounding with the Mykola Hohol’s novel “Viy” (there are some similar details in both novels: drawn circle with chalk protects against the demon Viy, dead girl has pointed on her murder ‑ Homa Brut, etc.) and consequent transposing of Illarion Pavliuk’s novel plot in the time of the past century in the old Kyiv suburb. Unlike foreign noir novels national specificity of noir style in the Illarion Pavliuc’s novel “White ash” opens the opportunity for optimistic denouement, which is also highlighted in the article.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57667
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 24 Том 1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ ОСОБЛИВОСТІ РОМАНУ І. ПАВЛЮКА.pdf419.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.