Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57672
Title: Сакральний макро- та мікрокосмос поетичного світу Віри Вовк
Other Titles: The sacred macro- and microcosmos of the Vira Vovk’s poetic world
Authors: Льохарт, Д. О.
Keywords: сакральне, образ, Віра Вовк, поезія, концепція світу, ліричний герой, християнство, sacred, image, Vira Vovk, poetry, the concept of the world, lyrical hero, Christianity
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Льохарт, Д. О. Сакральний макро- та мікрокосмос поетичного світу Віри Вовк / Д. О. Льохарт // Закарпатські філологічні студії/ редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2022. – Т.1, Вип. 24. – С. 196–204. – Бібліогр.: с. 203–204 (21 назва); рез.: укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У пропонованій статті досліджено використання у поезії Віри Вовк концепції сакрального Універсуму та людини у цьому Всесвіті. Мистецькі практики поетичного світу Віри Вовк демонструють найрізноманітніші форми освоєння категорії sacrum. З’ясовано особливості сакрального макро- та мікрокосмосу у поетичному світі мисткині, виокремлено основні елементи сакрального у людській екзистенції, досліджено прояви буття у вимірах священного та мирського у її поетосфері. Сакральне проявляється через «релігійно марковані концепти» (І. Набитович), що набувать у художньому світі мисткині певних форм образів, символів, вираження почуттів. Важливе місце у її поетосфері займає концепція Універсуму, всезагальної світобудови. У її концепції художнього макрокосмосу буття є важлива сакрохронтопна мить – мікрокосмос власної ексзистенції поетеси у світі, високий трагізм її сучасності, випробування, які випали на долю людства – усе те, що передано в її поетичній творчості. При цьому її мікрокосмос не стає вираженням лише її власного духовного і духового світу, але водночас і Людини загалом, і української людини зокрема. Основну увагу зосереджено на сакрохронотопному просторі її поетосфери, у якому важливе місце займає Україна, її пейзажі, сакральна архітектура й природа. Важливим сакральним локусом у світобудові поетеси є Україна. У драматичній поемі «Іконостас України» створено мистецьку візію особливого історичного профетизму, де минулі віки й релігійні уявлення тісно лучаться із приходом християнства і зміною історичної та національно-культурної парадигми. Простежено, як у художньому світі письменниці поєднується намагання представити й космогонічні катаклізми, зіткнення космічних світів, і пошук місця людини у цього сакралізованому Всесвіті. Таким чином Віра Вовк створила достатньо цілісну художню концепцію сакрального макро- і мікрокосмосу, власну мистецьку доктрину буття-у-світі.
The article examines the way the concept of the sacred Universe and the place of the human within is represented in Vira Vovk’s poetry. The artistic approach in Vira Vovk’s poetic world demonstrates diverse forms of applying the category of the sacrum. The author studies the peculiarities of the sacred macro- and microcosm in the writer’s poetic world, singles out the main elements of the sacred in human existence, and investigates the manifestations of being in the dimensions of the sacred and the secular in her poetic sphere. The sacred manifests itself through “religiously marked concepts” (I. Nabytovych) which in the artist’s poetic world acquire certain forms of images, symbols, and expressions. An important place in her poetic sphere is given to the concept of the Universe, the universal world structure. In her concept of the artistic macrocosm of existence, there is an important sacrochrontopic moment, e.i. a microcosm of the poet’s own existence in the world, the high tragedy of her modernity, the trials that befell humanity. At the same time, her microcosm does not become an expression of only her own spiritual world, but at the same time of Humanity in general, and of Ukrainian people in particular. The main attention is payed to the sacrochronotopic space of her poetic sphere, in which Ukraine, its landscapes, sacred architecture and nature take an important place. Ukraine is an important sacred locus in the poet’s worldview. In the dramatic poem “Iconostasis of Ukraine” the poet creates an artistic vision of a special historical prophetism, where past ages and religious ideas are closely connected with the advent of Christianity and the change of the historical and national-cultural paradigm. The author traces the poet’s attempts to combine the cosmogonic cataclysms, the collision of cosmic worlds, and the human search for a their own place in this Sacralized Universe. In this way, Vira Vovk created a fairly complete artistic concept of the sacred macro- and microcosm, her own artistic doctrine of being-in-the-world.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57672
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 24 Том 1 2022



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.