Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57674
Title: Педагогічна діяльність Спиридона Черкасенка у дзеркалі його епістолярного спадку
Other Titles: Spyrydon Cherkasenko’S pedagogical activity In the mirror of his epistolary heritage
Authors: Саркісова, І. А.
Keywords: листування, письменницький епістолярій, адресат, школа, освітній процес, вчитель і учні, correspondence, writer’s epistolary, addressee, school, educational process, teacher and students
Issue Date: 2022
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Саркісова, І. А. Педагогічна діяльність Спиридона Черкасенка у дзеркалі його епістолярного спадку / І. А. Саркісова // Закарпатські філологічні студії/ редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2022. – Т.1, Вип. 24. – С. 208–212. – Бібліогр.: с. 212 (6 назв); рез.: укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Метою статті є дослідження основних етапів та провідних тенденцій педагогічної діяльності відомого українського письменника Спиридона Черкасенка, відображених у дзеркалі його епістолярного спадку. Теоретико-методологічною основою розвідки є історико-літературний, історико-культурний, а також метод типологічного узагальнення. Об’єктом дослідження є спроба періодизації основних етапів зародження, становлення та фахової еволюції поглядів С. Черкасенка на умови і цілі української освітньо-педагогічної діяльності, специфіку діяльності українських шкіл та основних представників українського освітнього середовища – учнів та вчителів. Предметом дослідження виступають тематичні пріоритети та поетикальні прийоми художньої організації письменницького епістолярного дискурсу, його літературні різновиди, тематичне розмаїття та жанровий діапазон письменницьких кореспонденцій, їхній зв’язок із попередніми епістолярно-письменницькими літературними традиціями. Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що у розвідці охарактеризовано маловідомі на сьогоднішній день факти освітньо-педагогічної діяльності С, Черкасенка, що містяться у його архівному спадку, на жаль, й досі не оприлюдненому в українському видавничому просторі. Унаслідок проведеного дослідження було встановлено, що: 1) Починаючи з перших етапів власної навчальної діяльності С. Черкасенко жваво цікавився освітою як наукою, педагогічними методами та індивідуальними освітніми надбаннями своїх учителів. 2) С. Черкасенко на перших етапах своєї громадської діяльності вбачав майбутнє покликання у причетності до освітньо-педагогічної діяльності. Зміст, структуру й тематичну спрямованість якої бачив, насамперед, у напрямку залучення до неї найкращих здобутків світової культури й українського письменства. 3) Особиста педагогічна діяльність С. Черкасенка і його власні педагогічні погляди є вагомим внеском у розвиток української педагогічної науки, хоча й ще не достатньо досліджені і систематизовані сучасним літературознавчим та педагогічним освітнім загалом України.
The purpose of the article is to study the main stages and leading trends of the pedagogical activity of the famous Ukrainian writer Spyrydon Cherkasenko, reflected in the mirror of his epistolary heritage. The theoretical and methodological basis of intelligence is the historical-literary, historical-cultural, as well as the method of typological generalization. The object of the study is an attempt to periodize the main stages of the origin, formation and professional evolution of S. Cherkasenko’s opinions on the conditions and goals of Ukrainian educational and pedagogical activity, the specifics of the activity of Ukrainian schools and the main representatives of the Ukrainian educational environment – students and teachers. The subject of the research is the thematic priorities and poetic methods of the writer’s epistolary discourse artistic organization, its literary varieties, its thematic variety and genre range of the writer’s correspondence, their connection with previous epistolary-writing literary traditions. The scientific novelty of the obtained results is in the fact that the investigation characterized the currently little-known facts of S. Cherkasenko’s educational and pedagogical activities contained in his archival heritage, which, unfortunately, has not yet been made public in the Ukrainian publishing space. As a result of the conducted research, it was established that: 1) Starting from the first stages of his own educational activity, S. Cherkasenko was interested in education as a science, pedagogical methods and individual educational assets of his teachers. 2) S. Cherkasenko at the first stages of his public activity saw his future vocation in involvement in to educational and pedagogical activities, the content, structure and thematic orientation of which he saw primarily in the direction of attracting to it the best achievements of world culture and Ukrainian literature. 3) The personal pedagogical activity of S. Cherkasenko and his own pedagogical views are a significant contribution to development of Ukrainian pedagogical science, although they have not yet been sufficiently researched and systematized by the modern literary and pedagogical educational community of Ukraine.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57674
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 24 Том 1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ПЕДАГОГІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ СПИРИДОНА ЧЕРКАСЕНКА.pdf357.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.