Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57776
Назва: Галицьке літературне пограниччя в осмисленні письменників першої половини ХХ ст. (м. Яцків, Й. Рот, Б. Шульц)
Інші назви: The intepretation of the Galician literary borderland by the writers of the first haft of the 20th century (M. Yatskiv, J. Rot, B. Shults)
Автори: Айзенбарт, Л. М.
Ключові слова: Галичина, галицьке літературне пограниччя, кордон, культурне пограниччя, простір, Galicia, the Galician literary borderland, border, cultural borderland, space
Дата публікації: 2022
Видавництво: Видавничий дім "Гельветика"
Бібліографічний опис: Айзенбарт, Л. М. Галицьке літературне пограниччя в осмисленні письменників першої половини ХХ ст. (м. Яцків, Й. Рот, Б. Шульц) / Л. М. Айзенбарт // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2022. – Т.2, Вип. 24. – С. 160–164. – Бібліогр.: с. 164 (15 назв); рез. укр, англ.
Серія/номер: Закарпатські філологічні студії;
Короткий огляд (реферат): Теоретично опрацьовано особливості індивідуальних репрезентацій концепту галицького літературного пограниччя у творчості письменників різних національностей, об’єднаних спільним досвідом проживання на одній геокультурній території. Наголошено на особливостях інклюзивної та ексклюзивної ідентичностей та їх виявів в авторських художніх наративах. З’ясовано, що однією з центральних ідей аналізованих авторів постає галицьке літературне пограниччя як таке, що тісно пов’язане з формуванням національної ідентичності в умовах гетерогенної культури. Визначено, що художня творчість втілює, з одного боку, традиції та культуру народу, особистий досвід, однак з іншого, – перебування у спільному культурному локусі робить тексти письменників різних поколінь, зокрема через використання спільних образів, метафор, ідей, – типологічно подібними. Доведено, що концепт літературного пограниччя невіддільно пов’язаний із ширшим літературним концептом Галичини, і вони часто ототожнюються. Умовним тлом для розбудови концепту літературного пограниччя постає уявна карта, ландшафт цього простору, що її знаходимо в системі образів художніх творів письменників першої половини ХХ ст. (М. Яцкова, Й. Рота, Б. Шульца). Однак складовими цих карт є не лише природні чи соціальні ландшафти, а й причетні до них герої оповідань, новел, романів, поезій тощо, їхні способи надавати першим національної, культурної й соціальної ідентичності. Нами встановлено, що кожен письменник створює власну карту «свого» простору, на якій у всій повноті увиразнюються його життєва філософія, його світ. Виявлено, що всі образи, створені аналізованими письменниками різних національних соціокультурних просторів зламу ХІХ – ХХ ст., а також першої пол. ХХ ст., у підсумку сформували єдиний концепт галицького літературного пограниччя, у межах якого люди гостро реагують на історію власними життєвим досвідом, емоціями та пам’яттю, завдяки чому він набуває відкритості, постійно оновлюється і змінюється.
The article focuses on the problem of the Galician literary borderland. The author shows representations of the concept of the Galician literary borderland in the writers’ works of different ethnic origins but of the same citizenship. Special attention is paid to the features of inclusive and exclusive identities and their manifestations in the author's narratives. This work shows that the Galician literary borderland is one of the central ideas in the works of the mentioned authors, and it is closely connected with the formation of national identity in a heterogeneous culture. t is highlighted that artistic creativity includes traditions, culture and personal experience, but on the other hand, similar cultural background makes writers’ texts of different generations typologically similar through the use of common images, metaphors and ideas. This work has proved that the concept of the literary borderland is connected with the concept of Galicia, and they are often used interchangeably. The imaginary chart (landscape) is the background for building up the concept of a literary borderland, and can be found in the system of images used in the writers’ fictional works at the first half of the 20th century (M. Yatskova, J. Rota, B. Shults). However, not only natural or social landscapes are the components of such charts, but characters in short stories, novellas, novels and poems as well their means of showing national, cultural and social identity. It is highlighted that every writer creates his own map of ‘his’ space, where he expresses his life philosophy anddepicts his imaginary world. It is revealed that all the images created by the writers of various national, social and cultural backgrounds at the turn of the 19th and 20th centuries, as well as the first half of the 20th century, formed a concept of the Galician literary borderland, to which people reacted through their own life experience, emotions and memories. The concept acquires opennessand its interpretation is constantly updated and changed.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/57776
ISSN: 2663-4880
Розташовується у зібраннях:Закарпатські філологічні студії Випуск 24 (Том 2) 2022

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ГАЛИЦЬКЕ ЛІТЕРАТУРНЕ ПОГРАНИЧЧЯ.pdf370.43 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.