Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58108
Title: Правові засоби та інструменти регулювання економічних відносин в Україні
Other Titles: Legal means and instruments of regulation economic relations in Ukraine
Authors: Пирога, Ігор Степанович
Пирога, С. С.
Keywords: Державний бюджет, стабільність курсу гривні, дефіцит бюджету, податок на вивезений капітал, примусова легалізація капіталів, State budget, stability of hryvnia exchange rate, budget deficit, tax on exported capital, forced legalization of capital
Issue Date: 2021
Citation: Пирога І. С. Правові засоби та інструменти регулювання економічних відносин в Україні / І. С. Пирога, С. С. Пирога // Аналітичне-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2021. – №2. – С. 45-50. – Бібліогр.: с. 50 (10 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/232060/235272
Abstract: У роботі досліджуються найбільш оптимальні форми і методи юридичного впливу на суспільні відносини в сфері економіки. Відсутність основного елемента господарського механізму– конкуренції вимагає належної оцінки причин існуючих проблем, правильного вибору і оптимального набору засобів впливу на економічні відносини з метою прискорення соціально-економічного розвитку України. Серед численних правових проблем державного регулювання соціально-економічної сфери виділено дві, які є взаємообумовленими– забезпечення стабільності курсу гривні і підвищення частки товарів власного виробництва на внутрішньому ринку. Для забезпечення стабільності курсу гривні обґрунтовано необхідність його фіксації на тривалий термін зі встановленням допустимого коридору коливань, у якому курс змінюється в обох напрямках з однаковою імовірністю. Девальвація курсу не повинна плануватися у Державному бюджеті і використовуватися як спосіб приховування його фактичного дефіциту. Реальний дефіцит бюджету слід визначати сумою відсотка девальвації гривні і відсотка запланованого безпосередньо дефіциту бюджету. Курс гривні у Державному бюджеті фіксувати не слід, оскільки така норма закону звільняє Національний банк України від конституційного обов’язку по забезпеченню стабільності курсу гривні, передбаченого ст. 99 Конституції України. Засобом підтримання стабільного курсу гривні є збільшення частки товарів/послуг власного виробництва на внутрішньому ринку і досягнення мінімального критичного рівня 50% упродовж одного двох років. Для оцінки досягнутого рівня слід використовувати не статистичні показники, а лише фактичні суми зарахованого до бюджету ПДВ, одержаного від реалізації товарів/послуг. Досягнення запропонованого рівня передбачає перехід до інноваційно-інвестиційної моделі розвитку економіки. Запропоновано два власні джерела інвестицій– введення нового податку на вивезений капітал і примусова легалізація капіталів, вивезених з України раніше.
The paper investigates the most optimal forms and methods of legal influence on public relations in the field of economics. The absence of the main element of the economic mechanism– competition requires a proper assessment of the causes of ex-isting problems, the right choice and the optimal set of means of influencing economic relations in order to accelerate the socio-economic development of Ukraine. Among the numerous legal problems of state regulation of the socio-economic sphere, two are identified, which are interdependent– ensur-ing the stability of the hryvnia exchange rate and increasing the share of goods of own production in the domestic market. To ensure the stability of the hryvnia exchange rate, the need to fix it for a long time with the establishment of an allowable range of fluctuations, in which the exchange rate changes in both directions with equal probability, is substantiated. The devaluation of the exchange rate should not be planned in the State Budget and used as a way to hide its actual deficit. The real budget deficit should be determined by the sum of the percentage of hryvnia devaluation and the percentage of the planned direct budget deficit. The hryvnia exchange rate should not be fixed in the State Budget, as such a provision of the law re-leases the National Bank of Ukraine from the con-stitutional obligation to ensure the stability of the hryvnia exchange rate provided for in Art. 99 of the Constitution of Ukraine. The means of maintaining a stable hryvnia exchange rate is to increase the share of goods / services of own production in the domestic market and to reach the minimum critical level of 50% within one or two years. To assess the achieved level, it is not necessary to use statisti-cal indicators, but only the actual amounts of VAT contributed to the budget received from the sale of goods / services. Achieving the proposed level in-volves the transition to innovation and investment model of economic development. Two own sources of investment are proposed – the introduction of a new tax on exported capital and the forced legalization of capital exported from Ukraine earlier.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58108
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 2 2021
Наукові публікації кафедри конституційного права та порівняльного правознавства

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
232060-Текст статті-541974-1-10-20210706.pdf692.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.