Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58146
Title: Вектори сучасної польсько-української співпраці в кінематографії
Other Titles: Vectors of modern Polish-Ukrainian cooperation in cinematography
Authors: Босак, Едгар
Keywords: кінематографія, кінофестивалі, культура, українсько-польські стосунки, Революція Гідності, Варшава, cinematography, film festivals, culture, Ukrainian-Polish relations, Revolution of Dignity, Warsaw
Issue Date: 2023
Publisher: Видавництво УжНУ "Говерла"
Citation: Босак, Едгар Вектори сучасної польсько-української співпраці в кінематографії / Едгар Босак // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Історія / редкол.: Ю. В. Данилець (голов. ред.), І. Прохненко, М. Бабіч та ін. – Ужгород : Говерла, 2023. – Вип. 1 (48). – С. 40–48. – Рез. укр., англ. – Бібліогр.: с. 46–48.
Series/Report no.: Історія;
Abstract: Стаття присвячена значенню сучасної кінематографії в розвитку польсько-української культурної співпраці. Звертається увага на особливі риси кінематографії, які роблять її важливим медіатором для передачі важливих соціально-політичних наративів. Аналізуються основні тематичні вектори сучасної польсько-української кінематографії в хронологічній послідовності історичних подій. Основними тематичними напрямами визначаються: доба Козаччини, Визвольні змагання українського народу 1917 – 1921 рр., події Другої світової війни, «Волинська трагедія», Революція Гідності та сучасна російсько-українська війна. У статті наводяться приклади польсько-української співпраці в кінематографії: залучення польських та українських акторів до одного фільму, кооперація польських та українських режисерів, створення художніх стрічок українськими режисерами за підтримки польських культурних інституцій та знайомство з цими фільмами польською громадськістю на кінофестивалях. Звертається увага на особливості кожної тематики. Зокрема, фільми про козацьку добу мають помітні відмінності в трактуванні, що спричинено ще існуючими відмінностями в польській та українській історіографії щодо постаті Б. Хмельницького та козаків в цілому. Тематика 1917 – 1921 рр. розкрита доволі слабо і основною подією, довкола якої відбуваються дискусії, виступає Союз «Пілсудський–Петлюра» (Варшавський договір 1920 р.). Чи не найбільш дражливою та небезпечною для польсько-українських стосунків є тема «Волинської трагедії», що має особливе значення в історичній пам’яті польського та українського народів. Здебільшого фільми на цю тему – це документальні стрічки, що базуються на спогадах очевидців. Новим явищем є художні стрічки на тему Революції Гідності та сучасної російсько-української війни. Перш за все вони покликані протидіяти російській пропаганді, знайомити польську громадськість зі справжніми намірами росії та привертати увагу світової спільноти до цієї проблеми.
The article is devoted to the importance of modern cinematography in developing Polish-Ukrainian cultural cooperation. Attention is drawn to cinematography's special features, making it an essential mediator for transmitting important socio-political narratives. The main thematic vectors of modern Polish-Ukrainian cinematography are analyzed in the chronological sequence of historical events. The main thematic areas are defined as the era of the Cossacks, the liberation struggle of the Ukrainian people of 1917 – 1921, the events of the Second World War, the «Volyn tragedy,» the Revolution of Dignity, and the modern Russian-Ukrainian war. The article provides examples of Polish-Ukrainian cooperation in cinematography: the involvement of Polish and Ukrainian actors in one film, the cooperation of Polish and Ukrainian directors, the creation of feature films by Ukrainian directors with the support of Polish cultural institutions, and the introduction of these films by the Polish public at cinema festivals. Attention is drawn to the peculiarities of each topic. In particular, films about the Cossack era have noticeable differences in interpretation, which is caused by the still-existing differences in Polish and Ukrainian historiography regarding the figure of B. Khmelnytskyi and the Cossacks in general. The subject of 1917 – 1921 is revealed rather weakly, and the main event around which discussions take place is the Union «Pilsudskyi-Petlyura» (Warsaw Treaty of 1920). Perhaps the most irritating and dangerous for Polish-Ukrainian relations is the topic of the «Volyn Tragedy,» which has a special significance in the historical memory of the Polish and Ukrainian peoples. For the most part, films on this topic are documentaries based on the memories of eyewitnesses. A new phenomenon is feature films on the topic of the Revolution of Dignity and the modern Russian-Ukrainian war. First of all, they are designed to counteract Russian propaganda, to acquaint the Polish public with the true intentions of Russia, and to draw the attention of the world community to this problem.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58146
ISSN: 2523-4498
Appears in Collections:Історія Випуск 1 (48). — 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ВЕКТОРИ СУЧАСНОЇ ПОЛЬСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ СПІВПРАЦІ.pdf436.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.