Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58195
Title: Anthropocentric framework of English language and its stylistic representation
Other Titles: Антропоцентрична фреймовість англійської мови та її стилістична репрезентація
Authors: Lazebna, N. V.
Keywords: language, formal structure, the concept of conventionality, convention, semantics, descriptivism, sensory perception, stylistic features of the English language, мова, формальна структура, концепція умовності, конвенція, семантика, дескриптивізм, сенсорне сприйняття, стилістичні особливості англійської мови
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Lazebna, N. V. Anthropocentric framework of English language and its stylistic representation / N. V. Lazebna // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2021. – Вип. 15. – С. 69–75. – Бібліогр.: С. 75 (15 назв); рез. англ., укр.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: The article focuses on the language and its nature. Shifting from general terms, the article considers the English language and concentrates on its specific anthropomorphic framework. The language embodies all deep layers of the spiritual life of the people, their historical memory, intellectual and mental activities. Language is a means of conveying to people true values and relationships. Moreover, symbols of the language are related to factual information transmitted using speech. The concept of conventionality is important for the development or formation of human understanding for further verbalization. Examining the work of Lewis, we can claim that the author has turned to explanations of the approach to the study of the natural properties of language. According to his studies, the convention plays a key role. He uses his game-theoretic concept of the convention to indicate actual conditions of language and develops the concept of the language culture. Linguistic culture is reliable support in the expression of independence of thought, the development of human feelings, ethical norms, and the way of social behavior. Language culture is associated with the ability to speak and write correctly, to choose appropriate lingual means, to use means to express in the speech the ideas by the specific situation, purpose, and circumstances of communication. The success of human relationships depends on speech, which is an active and dynamic manifestation of human activity and reflects human experiences. Language for culture means the same thing as the central nervous system for humans does. A person can speak several languages, depending on his abilities and aspirations, but his mother tongue should demonstrate his skills and abilities. The language surrounding human beings is often inaccurate, and most importantly, often gives grounds to interpret what humans hear differently. Thus, the main purpose of accurate wording is to exclude the possibility of different interpretations of the content. However, in some cases, the speaker uses ambiguous statements on purpose. There is a need for abstract thinking because general statements are perceived in various ways and can be often misleading. Therefore, the words used should be correlated with the appropriate semantic non-ambiguity. The linguistic features are represented in different contexts and correlated with stylistic features of the English language.
Стаття базується на розумінні поняття про природу мови, адже мова уособлює всі глибинні пласти духовного життя народу, його історичну пам’ять, інтелектуальну і мисленнєву діяльність народу. Мова є засобом для передачі людям істинних цінностей та відносин. Крім того, мовні символи пов’язані з фактичною інформацією, що передається засобами мови. Концепція умовності є важливою для розвитку або формування розуміння людиною для подальшої вербалізації. Досліджуючи роботи Д. Льюїса, ми можемо визначити, що автор звертається до пояснень підходу до вивчення саме природних властивостей мови. За його словами, саме конвенційність (умовність) відіграє ключову роль. Дослідник використовує своє теоретико-ігрове поняття конвенційності, щоб вказати на умови фактичності мови та розвиває поняття мовної культури. Мовна культура – це надійний базис у вираженні незалежності думки, розвиненості людських почуттів, виробленні етичних норм, способу суспільної поведінки. Антроморфна фреймовість англійської мови корелює мовні особливості з життям людини, екстраполює їх у глобальний культурний простір. Із культурою мови пов’язують уміння грамотно говорити й писати, майстерно добирати, вживати засоби для вираження мови відповідно до конкретної ситуації, мети і обставин спілкування. Успіх стосунків між людьми часто залежить від мовлення, яке є активним, динамічним виявом діяльності людини та відображає її досвід. Стверджується, що мова для культури – це те саме, що й центральна нервова система для людини. Мова, яку чують її носії та неносії, часто свідчить про явище багатозначності. Тлумачення змісту мовлення вказує на варіювання певного антропоморфного фрейму. Кореляція абстрактного мислення з висловленням у конкретній думці може вказувати на різне сприйняття слухачами певної інформації. Репрезентація лінгвальних особливостей мовців у різних контекстах корелюється зі стилістичними особливостями англійської мови.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58195
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 15. 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANTHROPOCENTRIC FRAMEWORK OF ENGLISH LANGUAGE.pdf466.47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.