Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58201
Title: Методологічні засади медіаосвіти та медіакомпетенції майбутніх фахівців-мовознавців
Other Titles: Methodological principles of media education and media competencies of future language professionals
Authors: Левіщенко, М. С.
Keywords: мас-медіа, медіапростір, комунікативні технології, заклади вищої освіти, діджиталізація, компетенція, mass media, media space, communication technologies, higher education institutions, digitalization, competence
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Левіщенко, М. С. Методологічні засади медіаосвіти та медіакомпетенції майбутніх фахівців-мовознавців / М. С. Левіщенко // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2021. – Вип. 15. – С. 102–106. – Бібліогр.: С. 106 (10 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Терміни «медіаосвіта» та «медіакомпетентність» неодноразово стають причиною наукових дискусій. Попри те, що це насамперед професіоналізація майбутніх журналістів, режисерів та операторів, із появою комп’ютерних технологій у середовищі непрофесіоналів затвердилася думка, що це використання інформаційних технологій в освіті. Саме тому метою статті є диференціація понять «медіаосвіта» та «медіакомпетентність» у сучасній системі освіти. Під час проведення дослідження були використані такі методи, як аналіз стратегій і моделей медіаосвіти через теоретико-методологічну та науково-педагогічну літературу, дефінізація поняття медіакомпетенції, систематизація основних методологічних засад і моделей медіаосвіти в Україні. У статті висвітлюється вплив мас-медіа на сучасну освітню сферу суспільства, обґрунтовується необхідність впровадження медіосвіти як необхідної складової частини професійної підготовки студентів-мовознавців закладів вищої освіти України. Досліджуються етапи розвитку медіаосвіти та медіакомпетентності в історичному розрізі їх зародження. Були проаналізовані методологічні засади медіаосвіти у прив’язці до суспільних обставин та їх безпосередній вплив на громадську думку; систематизувалися погляди сучасних педагогів щодо питань використання різноманітних комунікативних технологій у роботі зі студентами-мовознавцями. Теорії медіаосвіти мають дещо фрагментарний характер і не спираються на цілісне узагальнення сучасного досвіду вивчення принципу дії медіа. Розуміння функціонування закономірностей компонентів медіа має стати обов’язковою складовою частиною успішної медіаосвіти. Як висновок, було підсумовано, що потенціал вдалої імплементації української системи освіти в майбутньому вважається беззаперечним, навіть попри низку невирішених питань стосовно медіаосвіти в навчальному процесі майбутніх фахівців-мовознавців.
The terms “media education” and “media competence” are still a hot topic in pedagogical discussions. Despite the fact that this is primarily the professionalization of future journalists, directors and cameramen, with the advent of computer technology among non-professionals, the idea that it is the use of information technology in education. That is why the main purpose of our article is to differentiate the concepts of “media education” and “media competence” in the modern education system. Basic methods: analysis of strategies and models of media education through theoretical-methodological and scientific-pedagogical literature; definition of the concept of media competence; systematization of basic methodological principles and models of media education in Ukraine. The article highlights the influence of the media on the modern educational sphere of society. The necessity of introduction of media education as a necessary component of professional training of language specialist students of higher education institutions of Ukraine is highlighted. The stages of development of media education and media competence in the historical context of their origin are studied. The results of our study: analyzed the methodological principles of media education in relation to social circumstances and their direct impact on public opinion; systematized the views of modern teachers on the use of various communication technologies in working with students. Theories of media education are somewhat fragmentary and do not rely on a holistic generalization of modern experience in studying the principle of media. Understanding the functioning of the components of the media should be a necessary component of successful media education. The conclusions of our work are that, despite the fact that the Ukrainian education system has a number of unresolved issues regarding media education in the educational process, namely the definition of alternative strategies for using effective methods of integrating media education to form a self-sufficient, educated and competent person in the environment, the potential for its successful implementation in the future is considered undeniable.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58201
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 15. 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.