Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58266
Title: Рання есеїстика Богдана Кравціва (доеміграційний період)
Other Titles: Early essaystics of Bohdan Kravtsiv (pre-migration period)
Authors: Василишин, І. П.
Keywords: часописи, есеїстика, стиль, ідейно-тематичне наповнення, авторський імператив, magazines, essays, style, ideological and thematic content, authorʼs imperative
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Василишин, І. П. Рання есеїстика Богдана Кравціва (доеміграційний період) / І. П. Василишин // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", 2021. – Вип. 15. – С. 191–197. – Бібліогр.: С. 197 (9 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглянуто ранню есеїстику Богдана Кравціва, яку автор опублікував уперше ще в пластовому часописі «Молоде життя». У ньому з’явилися й поетичні твори письменника, і ранні прозові, згодом постали публікації в часописах «Дажбог», «Голос», «Обрії», «Напередодні», «Вісті», «Голос нації». Деякі з них, як і «Молоде життя» (1923–1925), редагував сам Б. Кравців: «Вісті» (1934), «Голос нації» (1936), літературно-мистецький журнал «Дажбог» (1932–33, 1935–36), «Обрії» (1936–37). 1938 року у Львові, як своєрідний підсумок його публіцистично-есеїстичної творчості, вийшла збірка вибраних творів «Дон Кіхот в Альказарі», надрукованих попередньо в різних виданнях протягом 1923–1938 рр. Досліджено, що публікації Б. Кравціва цього періоду відповідно до їхньої жанрової специфіки та ідейно-тематичного наповнення можна визначити як публіцистичну есеїстику з белетристичним ухилом, також як пластову (за своєю специфікою) есеїстику з її громадянськими та суспільно-політичними складниками на різних етапах творчості письменника; літературно-критичну есеїстику; історико-біографічну з окремими елементами науково-популярної та суспільно-політичну есеїстику. Есеїстика Богдана Кравціва 20–30-х років відображає цілий історичний і духово-культурний пласт – те, що видатний німецький філософ Фрідріх Гегель визначив, як “Zeitgeist“ – «дух епохи». Це, власне, період трагічного усвідомлення поразки українських національно-визвольних змагань 1917–1921 рр., час розчарувань й намагання проаналізувати причини краху української державності. Проте це також і час формування й вишколу в Західній Україні суспільно активної національної молоді, починаючи від перших невеликих гуртків «Пласту», які первісно сформувалися в альма-матер західноукраїнського пластового руху – Львівській академічній гімназії, а згодом і до легендарних пластових куренів, як-от «Лісові Чорти»; таємного Українського Університету (1921–1925 рр.) й західноукраїнської студентської молоді.
The article considers the early essays of Bohdan Kravtsiv, which the author published for the first time in the plast magazine “Young Life”. Both poetic and early prose works appeared in it, and later publications appeared in the magazines “Dazhbog”, “Voice”, “Horizons”, “On the Eve”, “News”, and “Voice of the Nation”. Some of them, as well as “Young Life” (1923–1925), were edited by B. Kravtsiv himself: “News” (1934), “Voice of the Nation” (1936), literary and art magazine “Dazhbog” (1932–33, 1935–36), “Horizons” (1936–37). In 1938 in Lviv, as a kind of result of his journalistic and essay work, a collection of selected works “Don Quixote in Alcazar” was published, previously published in various publications during 1923–1938. It is investigated that B. Kravtsivʼs publications of this period in accordance with their genre specificity and ideological and thematic content can be defined as journalistic essays with a fictional bias, as well as layered (by its specificity) essays with its civic and socio-political components at different stages of creativity; literary-critical essays; historical and biographical with some elements of popular science and socio-political essays. Bohdan Kravtsivʼs essays of the 1920s and 1930s reflect a whole historical and spiritual-cultural layer – what the eminent German philosopher Friedrich Hegel defined as “Zeitgeist” – “the spirit of the era”. This is, in fact, a period of tragic realization of the defeat of the Ukrainian national liberation struggles of 1917–1921, a time of disappointments and attempts to analyze the reasons for the collapse of Ukrainian statehood. However, it is also a time of formation and training of socially active national youth in Western Ukraine, starting from the first small groups of Plast, which were originally formed in the alma mater of the Western Ukrainian formation movement – Lviv Academic Gymnasium, and later to the legendary formation huts. here are “Forest Devils”; secret Ukrainian University (1921–1925) and Western Ukrainian student youth.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58266
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 15. 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
РАННЯ ЕСЕЇСТИКА БОГДАНА КРАВЦІВА.pdf470.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.