Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58424
Title: Особливості мотивації учнівських прізвиськ
Other Titles: Peculiarities of students’ nicknames motivation
Authors: Колесник, Наталія
Keywords: ономастика, антропоніміка, неофіційна система називання, прізвисько, учнівське прізвисько, шкільне прізвисько, мотив номінації, onomastics, anthroponymy, informal naming system, nickname, student’s nickname, school nickname, naming motivation
Issue Date: 2023
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Колесник, Наталія Особливості мотивації учнівських прізвиськ / Наталія Колесник // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Василя Німчука, члена-кореспондента НАН України, доктора філологічних наук, професора (до 90-річчя з дня народження) / редкол.: М. Номачі (голов. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2023. – Вип. 2 (50). – С. 223–229. – Бібліогр.: с. 229 (6 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: Стаття присвячена дослідженню учнівських прізвиськ як одного з різновидів неофіційних найменувань, зокрема опису специфіки їхньої мотивації. Актуальність фіксації та наукового аналізу цього антропонімного класу зумовлена тим, що впродовж останнього десятиліття комунікація в шкільному середовищі зазнає суттєвих змін і цей клас індивідуальних прізвиськ стає усе менш популярним. Обраний мотиваційний критерій аналізу та систематизації є одним із найважливіших, бо дає можливість глибше осягнути живі назвотворчі процеси, які відбувалися й відбуваються в цій частині національної антропонімії. Цінність аналізованого матеріалу полягає в тому, що мотивованість найменування ми виводимо, спираючись, як це часто буває у випадку інших антропонімів, не лише на його прозору семантичну структуру, не тільки на те, що коренева морфема допомагає висвітлити мотив номінації. У випадку учнівських прізвиськ у мікросоціумі, де вони побутують, ще не втрачений контекст, який супроводжував їх постання, не загубилася інформація про екстралінгвальні причини вибору та творення цих назв, що дає можливість простежити складні семантичні зв’язки, опосередковані не тільки мовою, але й культурою. Прозорість власної назви в цьому випадку є очевидною, як і її зв’язок із позамовними чинниками. Подібні студії дають підстави для обґрунтованих висновків про причини вибору назви, особливості її мотивації і врешті-решт – про основні принципи номінації у сфері прізвиськ. Учнівські прізвиська, як відомо, не належать до найдавніших шарів національної антропонімії, а проаналізовані номени – узагалі приклад сучасної системи неофіційної антропонімії. Але й сьогодні вони мають традиційну для індивідуальних прізвиськ мотиваційну базу, засвідчують усталені моделі та неперервність традицій їх творення. Функціонування цих найменувань у сучасному узусі говорить про багатство й розмаїття можливостей української антропонімійної системи та великий потенціал ономатворчості українців.
The article features the study of student’s nicknames as one of the types of unofficial naming, in particular, the description of specific features of their motivation. The importance of registering and scientific analysis of this type of anthroponym class is stipulated by the fact that over the last decade communication in a school environment has undergone considerable changes and this type of nicknames becomes less popular. The motivational criterion of our analysis and systematization is one of the most important as it enables to further understand existing naming processes that has taken place and are taking place among this part of national anthroponymy. The value of the analysed material is measured by the fact that we determine motivation of naming depending, as in the case of other anthroponyms, not only on its transparent semantic structure, not only on the fact that the root morpheme helps explain motive of nomination. In case of students’ nicknames in a micro community where they are used, the context, that accompanied their formation, about extra linguistic reasons for selection and creation of name formation, is not lost; this enables us to trace complex semantic ties not only by means of a language, but also by culture. Transparency of a proper name in this case is evident as well as its connection with extra linguistic factors. Similar studies allow us to arrive at a conclusion about the reasons of a name selection, peculiarities of its motivation, and, in the end, main principles of nomination in nicknames. Student’s nicknames, as is known, do not belong to the most ancient layer of national anthroponymy, and the analysed names are examples of modern system of unofficial anthroponymy. But they have traditional for individual nicknames motivational basis, present fixed models and continuity of traditions of their coinage. Functioning of these names in modern use is the evidence of possibilities of the Ukrainian anthroponymic system and huge potential of onomastic creativity of Ukrainians.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58424
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2 (50) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ УЧНІВСЬКИХ ПРІЗВИСЬК.pdf370.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.