Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58466
Title: Conceptual system and world models
Other Titles: Концептуальна система та картини світу
Authors: Poluzhyn, Michael
Полюжин, Михайло Михайлович
Keywords: concept, mentality, conceptual world model, linguistic world model, mediate, концепт, ментальність, концептуальна картина світу, мовна картина світу, мова-посередник
Issue Date: 2023
Publisher: ПП Данило С. І.
Citation: Poluzhyn, Michael Conceptual system and world models / Michael Poluzhyn // Науковий вісник Ужгородського університету : серія: Філологія. На пошану Василя Німчука, члена-кореспондента НАН України, доктора філологічних наук, професора (до 90-річчя з дня народження) / редкол.: М. Номачі (голов. ред), Н. Венжинович (голов. ред. ради), Ю. Бідзіля та ін. – Ужгород : ПП Данило С. І., 2023. – Вип. 2 (50). – С. 367–373. – Бібліогр.: с. 372–373 (12 назв); рез. англ., укр.
Series/Report no.: Філологія;
Abstract: The article deals with the problems of mentality and correlation of conceptual and linguistic representations in present-day linguistics. The units of mentality system are concepts of different complications, designating nearness, remoteness, contiguity, union, disunion, scope, etc. The most convincing, in our opinion, is differential understanding of concept as a fragment of reality that foresees singling out rational, abstract and concrete components. Objective reality is reflected in a human brain in the process of thinking as accumulation of the disposition and scope of knowledge about a certain reality, represented in materially expressed language units, which enable a person to operate appropriate verbal structures of thinking. One of the components of structures, that mediates this process is concept. Its vocation is to serve the performance of the function of «an intermediate language thought»in mental constructions. The basic disposition of concept in this treating is its transforming into different systems of ideas, knowledge and stereotypes of behavior in the sphere of mainly notional (science), mainly figurative (arts) and mainly activities (everyday life). Conceptual system is the mental level or organization in which the totality of all concepts available in human consciousness and their well-regulated association is concentrated in the form of human mentality. One of the central problems of modern cognitive linguistics is the correlation of conceptual and linguistic representations. The integral, global world image in the shape of its model, formed in human consciousness is created by him or her in the process of versatile getting to know and knowledge about surroundings and perceived as universality including the speaker together with other people. It is a thorough layer of world-view as it arises and is formed in a human being in the acts of world outlook and helps people to effectively orient themselves in the surroundings. Conceptual representations are cognitive structures, which fix and keep knowledge obtained as a result of the experience in human consciousness or memory in the form of certain structures. These are concepts organized as schemes that enter the conceptosphere of culture. Linguistic (verbal) and non-verbal representations render concepts through language and non-language expressions. As it is known, then is no direct approach to the study of conceptualization. It may be obtained through language, as it is accepted to believe, that linguistic and other semiotic types of behavior explicitly code and render conceptual information. Thus, linguistic representation is defined as a result of objectivizing conceptual world model in a language. It a conceptual world model is represented with a totality of concepts, a language world model is available in the form of meaning of language units, forming a «semantic language scope».
У статті йдеться про проблеми ментальності та концептуальні й лінгвістичні репрезентації в сучасній лінгвістиці. Одиницями ментальної системи є концепти різної складності на позначення більшості, віддаленості, сумлінності, з’єднання, роз’єднання, задуму і т. ін. Найбільш переконливим, на наш погляд, є диференційне розуміння концепту як фрагмента дійсності, що передбачає виділення раціональних абстрактних і конкретних компонентів. Об’єктивна реальність відображена в мозку людини в процесі мислення як нагромадження різних уявлень відповідно до характеру й обсягу знань про певну реальність, представлену в матеріально вироблених мовних одиницях, які дають змогу людині оперувати відповідними вербальними структурами мислення. Одним із компонентів таких структур, шо займає проміжне становище в цьому процесі, є концепт. Його призначення полягає в тому, щоб виконувати роль функції у проміжній «думці мови» ментальних конструкцій. Основні характерні ознаки концепту в цьому трактуванні полягають у наявності уявлень, знань і стереотипів поведінки у сфері переважно смислової (наука), переважно образної (мистецтво), переважно діяльнісної (буденні справи). Концептуальна система є ментальним рівнем або структурою, в якій сукупність наявних концептів у свідомості людини і їхнє упорядкування зосереджено у вигляді менталітету людини. Однією з основних проблем сучасної когнітивної лінгвістики є кореляція концептуальних і лінгвістичних репрезентацій. Цілісне, глобальне уявлення про світ функціонує у вигляді моделі, що сформувалася у свідомості людини, створеній нею у процесі ознайомлення й пізнання навколишнього середовища й усвідомлення його як всеосяжності. Це значний пласт світогляду, оскільки виникає й формується в людині, в актах її світогляду, й допомагає їй ефективно орієнтуватися в навколишньому середовищі. Концептуальні репрезентації – це когнітивні структури, які фіксують і зберігають знання, отримані внаслідок набутого досвіду або пам’яті у вигляді певних структур. Це концепти, упорядковані у вигляді схем, що входять до складу концептосфери культури. Як відомо, безпосереднє значення концепту відсутнє. Його можна отримати тільки через мову, оскільки прийнято вважати, що лінгвістичні та інші семіотичні типи дій точно кодифікують і передають концептуальну інформацію. Отже, лінгвістична репрезентація визначається як результат об’єктивації концептуальної моделі світу в мові. Якщо концептуальна модель світу представлена сукупністю концептів, то мовна картина світу наявна у вигляді значень мовних одиниць, що утворюють семантичну сферу в мові.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58466
ISSN: 2663-6840
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія: Філологія. Випуск 2 (50) - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CONCEPTUAL SYSTEM AND WORLD MODELS.pdf343.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.