Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58520
Title: Фінансування збройних сил України в умовах воєнного стану: євроінтеграційний вектор
Other Titles: Financing of the armed forces of Ukraine under the conditions of the state of martial: the European integration vector
Authors: Солдатенко, О. В.
Keywords: Державний бюджет України, видатки бюджету, фінансові ресурси, сектор оборони і безпеки, структура видатків оборонного бюджету України, трансферти ЄС, гранти США, State budget of Ukraine, budget expenditures, financial resources, defense and security sector, structure of defense budget expenditures of Ukraine, EU transfers, US grants
Issue Date: 2023
Citation: Солдатенко О. В. Фінансування збройних сил України в умовах воєнного стану: євроінтеграційний вектор/ О. В. Солдатенко // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 1. Вип. 80. – С. 576-581. - Бібліогр.: с. 581 (22 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/297184/290100
Series/Report no.: Право;
Abstract: В умовах російської агресії стан фінансування Збройних Сил України є важливим з огляду на безпосередній вплив на результат бойових дій, майбутнє країн Європи та на подальше просування України євроінтеграційним шляхом. Базою адміністративно-правового регулювання фінансування сектору безпеки й оборони, у т. ч. ЗСУ є: Стратегія воєнної безпеки України, Стратегія національної безпеки України, Закон України “Про національну безпеку України”, щорічні закони “Про Державний бюджет України”. У результаті проведеного аналізу встановлено, що протягом 2016−2021 рр. бюджетне фінансування Міністерства оборони України становило 2,1−2,4 % до обсягу ВВП або 2,5−2,9 млрд дол. США, тоді як обсяг видатків на аналогічні цілі становлять у США – 600−650 млрд дол., у Китаї ─ 215−250 млрд дол., в країні-агресорі – 70 млрд дол. Тільки у 2022 році вказаний обсяг видатків в Україні досягнув 21 %, орієнтовно стільки ж планується профінансувати і у 2024 р. (1693 млрд грн).Серед основних проблем у сфері фінансування ЗСУ виокремлено такі: бюджет України не є бюджетом розвитку; обсяги бюджетних видатків залежать від благодійної, гуманітарної та між-народної технічної допомоги; неефективна структура видатків оборонного бюджету; відсутність об’єктивних можливостей зростання власних доходних джерел. Ці недоліки стали однією з причин неготовності України до захисту своїх кордонів та суттєвих втрат під час російської агресії протягом 2022-2023 рр. Це переконує у необхідності дотримання чинного законодавства України, яке поєднує адміністративно-правові і фінансово-правові засади регулювання сфери безпеки і оборони в Україні у т. ч. ЗСУ. Досягнути зростання обсягів доходних джерел в Україні можна через модернізацію оборонно-промислового комплексу. Важливими і необхідними залишаються трансферти ЄС – це підтверджує необхідність у євроінтеграційному векторі подальшого розвитку нашої держави. Ще одним напрямом подолання визначених проблем є залучення прямих іноземних інвестицій для повоєнної відбудови через відміну регулюючих важелів. Нарівні з державним вітчизняним фінансуванням та залученням приватного капіталу Україна потребуватиме фінансування інфраструктурних проектів з відповідних фондів ЄС (як публічних коштів), що вимагає максимальної прозорості, підзвітності та контролю.
In the conditions of Russian aggression, the state of funding of the Armed Forces of Ukraine is important in view of the direct impact on the outcome of hostilities, the future of European countries, and on the further advancement of Ukraine through European integration.The basis of the administrative and legal regulation of the financing of the security and defense sector, including the Armed Forces, is: the Military Security Strategy of Ukraine, the National Security Strategy of Ukraine, the Law of Ukraine “On National Security of Ukraine”, annual laws “On the State Budget of Ukraine”.As a result of the conducted analysis, it was established that during 2016–2021, budget financing of the Ministry of Defense of Ukraine amounted to 2.1–2.4% of GDP or 2.5–2.9 billion dollars. the USA, while the amount of expenditures for similar purposes in the USA is 600–650 billion dollars, in China – 215–250 billion dollars, in the aggressor country – 70 billion dollars. Only in 2022, the specified volume of expenditures in Ukraine reached 21%, approximately the same amount is planned to be financed in 2024 (1,693 billion UAH).Among the main problems in the field of financing the Armed Forces, the following are highlighted: the budget of Ukraine is not a development budget; the amount of budget expenditures depends on charity, humanitarian and international technical assistance; inefficient structure of defense budget expenditures; lack of objective opportunities for growth of own income sources.These shortcomings became one of the reasons for Ukraine’s unpreparedness to protect its borders and significant losses during the Russian aggression during 2022-2023. This convinces of the need to comply with the current legislation of Ukraine, which combines the administrative-legal and financial-legal principles of regulation of the sphere of security and defense in Ukraine, including the Armed Forces.It is possible to achieve an increase in the volume of income sources in Ukraine through the modernization of the defense-industrial complex. Transfers from the EU remain important and necessary – this confirms the necessity of the European integration vector for the further development of our state.Another way to overcome the identified problems is the attraction of direct foreign investments for post-war reconstruction through the removal of regulatory levers. Along with state domestic financing and attracting private capital, Ukraine will need financing of infrastructure projects from relevant EU funds (as public funds), which requires maximum transparency, accountability and control.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58520
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Серія: Право. Випуск 80. Том 1. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
297184-Текст статті-685878-1-10-20240121.pdf372.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.