Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58585
Title: Булінг – застосування практики ЄСПЛ
Other Titles: Bullying - application of the ECHR practice
Authors: Денисюк, М. М.
Keywords: булінг, ЄСПЛ, судова практика, шкільне середовище, шкільне насильство, права людини, bullying, ECHR, judicial practice, school environment, school violence, human rights
Issue Date: 2023
Citation: Денисюк М. М. Булінг – застосування практики ЄСПЛ/ М. М. Денисюк // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 2. Вип. 80. – С. 30-35. - Бібліогр.: с. 34-35 (21 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/296912/289905
Series/Report no.: Право;
Abstract: Дане дослідження присвячене проблемі існування шкільного булінгу, а також здійснення аналізу практики Європейського суду з прав людини пов’язаних з ним в шкільній сфері. Вивчення даного напрямку зумовлене необхідністю використання рішення ЄСПЛ у справах, пов’язаних з булінгом в шкільному середовищі в українській судовій практиці. В роботі розкрито тлумачення булінгу та його законодавче визначення. Описано ознаки та детермінанти (а саме: причини та умови) шкільного насилля та малодосліджене поняття – обстановка вчинення булінгу, що потрібно при розгляді даної проблематики в суді. В ході дослідження за необхідне розглянули кримінологічні та конституційні аспекти характерні булінгу в шкільному середовищі. Наведено особливості кримінальної відповідальності за вчинення учасниками навчального процесу діянь, які класифікують як булінг та перелік конституційних прав і свобод, які порушуються такими діями. Для належного розкриття дослідження розглянуто недоліки, які виникають під час дотримання прав людини в шкільній сфері. Наведено дані з 2019 по 2023 роки про складання адміністративних протоколів щодо вчинення булінгу ювенальної превенції Національної поліції України, а також соціологічні дані проведені нами для даного дослідження в різних областях щодо наявності та стану булінгу в школах України. Представлено практику розгляду справ Європейського суду з прав людини та їх аналіз стосовно шкільного насилля, а також показову справу щодо дискримінації дітей з особливими потребами. На основі цього зроблено висновок, що практиці Європейського суду з прав людини в освітній сфері відводиться ключова роль на міжнародному рівні та проведення аналізу рішень необхідне для покращення законодавчого регулювання булінгу в шкільному середовищі та є перспективним для протидії даного явища.
This study is devoted to the problem of the existence of school bullying, as well as the analysis of the practice of the European Court of Human Rights related to it in the school sphere. The study of this direction is conditioned by the need to use the decision of the ECtHR in cases related to bullying in the school environment in Ukrainian judicial practice. The work reveals the interpretation of bullying and its legal definition. The signs and determinants (namely: causes and conditions) of school violence are described, as well as an understudied concept – the situation of bullying, which is necessary when considering this issue in court. In the course of the study, the criminological and constitutional aspects characteristic of bullying in the school environment were considered. The specifics of criminal liability for committing actions classified as bullying by participants in the educational process and a list of constitutional rights and freedoms that are violated by such actions are given. In order to properly disclose the research, the shortcomings that arise during the observance of human rights in the school sphere are considered. Data from 2019 to 2023 on the drawing up of administrative protocols on the commission of juvenile bullying prevention by the National Police of Ukraine, as well as sociological data conducted by us for this study in various regions on the presence and state of bullying in schools of Ukraine, are presented. The practice of considering cases of the European Court of Human Rights and their analysis regarding school violence is presented, as well as an illustrative case regarding the discrimination of children with special needs. Based on this, it was concluded that the practice of the European Court of Human Rights in the field of education plays a key role at the international level, the analysis of decisions is necessary to improve the legislative regulation of bullying in the school environment and is promising for countering this phenomenon.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58585
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Серія: Право. Випуск 80. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
296912-Текст статті-685227-1-10-20240118.pdf320.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.