Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58695
Title: Склад та структура мікрополя прикметників зі значенням оцінки набутих розумових якостей
Other Titles: The composition and structure of the microfield of adjectives with the meaning of assessing the acquired mental qualities
Authors: Клак, О. С.
Keywords: інтелектуальні властивості людини, мікрополе, прикметник, лексико-семантична група, ядерна та периферійна зони, сема, вторинна номінація, human intellectual properties, microfield, adjective, lexical-semantic group, core and peripheral zones, seme, secondary nomination
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Клак, О. С. Склад та структура мікрополя прикметників зі значенням оцінки набутих розумових якостей / О. С. Клак // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 16. – C. 14–20. – Бібліогр.: с. 20 (9 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Статтю присвячено розгляду структури та семантики мікрополя прикметників української мови зі значенням оцінки набутих розумових якостей особи як складової частини лексико-семантичного поля інтелектуальних характеристик людини. У роботі на основі описового, структурного методів (зокрема, методик функціонально-семантичного та контекстуального аналізу) визначено склад, внутрішню будову, співвідношення структурних компонентів лексико-семантичного угруповання. З’ясовано, що лексико-семантична парадигма прикметників зі значенням набутих розумових якостей поділяється на мікрогрупи зі значеннями «характеристика інтелектуальних властивостей людини, пов’язаних з набуттям знань, здобуттям освіти» та «характеристика практичних навичок, майстерності, досвіду». Визначено, що для ад’єктивів першої мікрогрупи ядерною є сема «знаючий», яку в значеннєвій структурі прикметників-конституентів ускладнюють додаткові семи «багато/мало» («глибокий, ґрунтовний», «різнобічний», «усеобізнаний»), «завершеність/незавершеність», «добре/погано», «джерело знань, умінь», «спеціалізація знань чи обізнаності» тощо. Для ад’єктивів другої мікрогрупи інтегральними семантичними компонентами є сема «який має досвід» або сема «який володіє практичними навичками». Диференційними семами конституентів мікрогруп є «спосіб набуття досвіду», «спеціалізація життєвого досвіду», «ступінь вияву зазначених якостей» тощо. Встановлено, що кожна мікрогрупа членується на опозиційні ряди зі значенням позитивної та негативної оцінки. У статті також проаналізовано ядерну та периферійну зони мікрополя прикметників зі значенням набутих розумових якостей. Зокрема, з’ясовано, що ядерні компоненти найбільш повно та однозначно передають семантику зазначеної парадигми і є загальновживаними, тоді як периферію формують ад’єктиви інших лексико-семантичних полів та груп (зі значенням зовнішніх та внутрішніх ознак предметів, кольору, часу, фізичного стану людини, морально-етичних характеристик тощо), що реалізують відповідну семантику на основі вторинної номінації, та лексеми обмеженої сфери вживання.
The article is devoted to the structure and semantics of the microfield of the Ukrainian adjectives with the meaning of assessing the acquired personal mental qualities as a component of the lexical semantic field “intellectual characteristics of a human”. On the basis of descriptive and structural methods (methods of functional semantic and contextual analysis in particular) the composition, internal structure, ratio of structural components of lexical semantic grouping are determined in the paper. It is found that the lexical semantic paradigm of adjectives with the meaning of acquired mental qualities is divided into micro groups with the meaning of “characteristics of human intellectual qualities associated with the acquisition of knowledge, education” and “characteristics of practical skills, mastery and experience”. It is determined that the core seme for adjectives of the first micro group appears “knowing”, which in the semantic structure of adjectives-constituents is complicated by additional semes “many/little” (“deep, thorough”, “versatile”, “omniscient”), “completeness/incompleteness”, “well/badly”, “source of knowledge, skills”, “specialization of knowledge or awareness”, etc. For the adjectives of the second micro group, the integral semantic components are the seme “who has experience” or the seme “who has practical skills”. The differential semes of the micro groups constituents are “the way of gaining experience”, “specialization of life experience”, “degree of manifestation of these qualities”, etc. It is established that each micro group is divided into opposite ranks with the meaning of positive and negative assessment. The article analyzes the core and peripheral zones of the microfield of adjectives with the meaning of acquired mental qualities as well. In particular, it is stated that the core components most fully and unambiguously convey the semantics of this paradigm and are commonly used, while the periphery is formed by adjectives of other lexical semantic fields and groups (with the meaning of external and internal features of objects, color, time, physical condition of the person, moral and ethical characteristics, etc.) that implement the relevant semantics on the basis of the secondary nomination, and lexemes of limited scope.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58695
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 16 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
СКЛАД ТА СТРУКТУРА МІКРОПОЛЯ ПРИКМЕТНИКІВ.pdf546.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.