Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58797
Title: Концептуалізм роману "Темний світ. Рівновага" Марини та Сергія Дяченків у сучасному фентезійному полі
Other Titles: Conceptualism of the novel "The Dark World. Balance" by Marina and Sergiy Dyachenki in the modern fantasy field
Authors: Гурдуз, А. І.
Keywords: міське фентезі, концепт, інтертекст, тенденція, типологія, модель, urban fantasy, concept, intertext, tendency, typology, model
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Гурдуз, А. І. Концептуалізм роману "Темний світ. Рівновага" Марини та Сергія Дяченків у сучасному фентезійному полі / А. І. Гурдуз // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 16. – C. 214–219. – Бібліогр.: с. 218–219 (17 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: Тандем Марини та Сергія Дяченків – одне з найяскравіших явищ в українській фантастиці й фентезі кінця ХХ – перших десятиліть ХХІ ст. Особливий статус серед романів митців має «Темний світ. Рівновага». Віддзеркалюючи ключові тенденції розвитку світового фентезі межі ХХ–ХХІ ст., цей роман може бути кваліфікований як концептуальний у сучасному фентезійному мистецтві й водночас як типово дяченківський, поворотний для їхньої творчості. Об’єктивне висвітлення оригінального фентезійного моделювання в його тексті у зв’язку з актуальною парадигмою жанру є перспективним. Роман ще не ставав об’єктом літературознавчого вивчення. Мета пропонованої статті – компаративно визначити відображення у фентезійному моделюванні «Темного світу. Рівноваги» М. і С. Дяченків ключових концептів і тенденцій жанру кінця ХХ – перших десятиліть ХХІ ст. Першочерговим є висвітлення реалізації в художньому світі роману ключових концептів межі, половинності та рівноваги протилежних начал, сюжетної формули міфу про героя та мотиву кровної спорідненості зі злом героя, який бореться проти зла. Для прози М. і С. Дяченків константний мотив захисту світу від реального або містичного зла. Дар’я Лебедєва в «Темному світі. Рівновазі» повинна завадити проникненню на землю зла з потойбіччя. Її пригоди витримані в дусі сучасного міського фентезі. У романі втілюються актуальні концепти межі, половинності й рівноваги. Дар’я – така сама «напівкровка», як, наприклад, Натан Берн у «Напівжитті» С. Ґрін. Етапи життя Дар’ї відповідають складникам схеми міфу про героя. Фіксуємо зумовлену фактором національної ментальності специфіку українського фентезійного міфотворення. Прикметний для фентезі ХХІ ст. мотив кровної пов’язаності зі злотворчим началом самого борця зі злом у «Темному світі. Рівновазі» ускладнено. М. і С. Дяченки наближаються до симптоматичного тут нівелювання відмінності між полюсами добра та зла, центруючи роман навколо популярної постаті Іншого. Обіграні ворожі людині сутності можна трактувати як метафору тіньового боку психіки. У романі підкреслено незмінний для творчості М. і С. Дяченків моральний імператив. Аналізований текст дотичний до вампірського художнього масиву. Аналіз ключових художніх параметрів роману засвідчує оригінальне, національно зумовлене вираження в ньому фентезійних тенденцій кінця ХХ – перших десятиліть ХХІ ст. М. і С. Дяченки формують простір роману згідно з актуальною жанровою парадигмою, звертаючись до сюжетної формули міфу про героя. Окреслені у статті положення можуть бути розвинені у контексті необхідного комплексного дослідження творчої еволюції М. і С. Дяченків на тлі розвитку фентезійної літератури.
The tandem of Marina and Sergey Dyachenki is the brightest phenomenon in Ukrainian science fiction and fantasy of the end of the XX – the first decades of the XXI century. A special status among the novels of these writers has “The Dark World. Balance”. This novel reflects the key trends in the development of the world fantasy at the turn of the XX–XXI centuries, and it can be qualified as conceptual in modern fantasy art and at the same time – as typically Dyachenki’s, a turning point for their work. The objective research of the original fantasy modeling in this text is perspective in connection with the current paradigm of the genre. This novel has not yet become the object of literary study. The purpose of the proposed article is for the first time to compare the reflection in the fantasy space of “The Dark World. Balance” by M. and S. Dyachenki of the key concepts and tendencies of the genre of the end of the XX – the first decades of the XXI century. The priority is to investigate the implementation in the art world of this novel the key concepts of the boundary, halfness and balance of opposite forces; the plot formula of the myth of the hero, and the motive of bloodkinship with the evil of the hero who fights evil. The motive for protecting the world from real or mystical evil is constant for the prose of M. and S. Dyachenki. Daria Lebedeva in “The Dark World. Balance” should prevent the penetration of the evil from the dark world. Her adventures are continue in the spirit of modern urban fantasy. This novel embodies the current concepts of the boundary, halfness and balance. Daria is the same “half-blood” as, for example, Nathan Byrne in “Half-Life” by S. Green. The stages of Daria’s life correspond to the components of the scheme of the myth of the hero. We record the specificity of Ukrainian fantasy mythmaking caused by the factor of national mentality. Notable in the fantasy of the XXI century, the motive of blood-connection with the evil of the fighter against evil himself in the “The Dark World. Balance” is complicated. M. and S. Dyachenki approach to the symptomatic leveling of the difference between the poles of good and evil, centering their novel around the popular figure of the Other. Depicted beings, that are hostile to human, can be interpreted as a metaphor for the shadow side of the psyche. The novel emphasizes the moral imperative that is constant for the work by M. and S. Dyachenki. The analyzed text is related to the artistic works about vampires. The analysis of the key artistic parameters of this novel testifies to the original, nationally conditioned expression in it of fantasy tendencies of the end of the XX – the first decades of the XXI century. M. and S. Dyachenki form the space of the novel in accordance with the current genre paradigma, referring to the plot formula of the myth of the hero. The provisions of our article can be developed in the context of the necessary comprehensive study of the creative evolution of M. and S. Dyachenki against the background of the development of fantasy literature.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58797
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 16 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
КОНЦЕПТУАЛІЗМ РОМАНУ ТЕМНИЙ СВІТ. РІВНОВАГА.pdf436.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.