Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58802
Назва: Літературна презентація Галичини кінця XVIII – початку ХХ ст.: від образу до концепту
Інші назви: Literary presentation of Galicia at the end of XVIII – early XX centuries: from image to concept
Автори: Айзенбарт, Л. М.
Ключові слова: Галичина, ідентичність, галицьке літературне пограниччя, образ, концепт, Galicia, identity, Galician literary boderlands, image, concept
Дата публікації: 2021
Видавництво: Видавничий дім "Гельветика"
Бібліографічний опис: Айзенбарт, Л. М. Літературна презентація Галичини кінця XVIII – початку ХХ ст.: від образу до концепту / Л. М. Айзенбарт // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (гол. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 16. – C. 246–251. – Бібліогр.: с. 250–251 (20 назв); рез. укр., англ.
Серія/номер: Закарпатські філологічні студії;
Короткий огляд (реферат): У статті описано презентацію літературного концепту Галичини та галицького пограниччя, який є яскравим прикладом антропологізації літературознавчих досліджень. Встановлено його центральні дискурси – український, єврейський, польський та австрійський. Простежено перетворення літературного образу Галичини на культурний концепт, що відбувалося з кін. ХVІІІ і до кін. ХІХ ст. Вказано на два важливі фактори, що сприяють творенню нового культурного покоління: 1) спільну історію, яку визначає спільний час і простір, і 2) культурну ідентичність, котра формується під впливом національної традиції та власного досвіду. Встановлено, що саме такий тип культурного покоління виникає в контексті галицького простору на зламі ХІХ і ХХ ст. унаслідок кризи Першої світової війни. Якщо І. Франко надав цьому поняттю соціально-культурного виміру, то вже у творчості Ш.Й. Агнона, А. Ґранаха, Я. Каспровича, П. Керманського, Б. Нижанківського, Й. Рота, М. Рудницького, Ю. Тувіма, Б. Шульца, М. Яцкова та багатьох інших поетів і прозаїків різних тогочасних національних літератур географічний простір Галичини набув виразно антропологічного характеру. Нами простежено перетворення літературного образу Галичини на культурний концепт (з кін. ХVІІІ і до кін. ХІХ ст.). Його маркером стає презентація індивідуальної або ж збірної культурної ідентичності. Унаслідок такого перетворення виникає нова система образотворення, коли концепт починає впливати на метафоричність нових образів і за кожною окремою національною ідентичністю «закріплюється» власний концепт Галичини. Однією із центральних ідей аналізованих авторів постає галицьке літературне пограниччя як таке, що тісно пов’язане з формуванням національної ідентичності за умов гетерогенної культури. Ідея Галичини як «краю на межі» вплинула на формування різних концептів галицького культурного пограниччя в національних літературах. Доведено, що важливим елементом творчості галицьких письменників згаданого покоління є ідея культурного пограниччя. Митці пропагують її в різних вимірах, зокрема у взаємодії різних національних культур, рецепції іншомовної культури, конфлікті ідентичності в межах певного простору, врешті-решт – пошуку власної культурної ідентичності.
The article analyses the literary concept of Galicia and the Galician borderlands which is a striking example of the anthropologization of literary studies. The following central discourses of the concept have been established: Ukrainian, Jewish, Polish and Austrian. The transformation of the literary image of Galicia into a cultural concept occurring during the late XVIII – late XIX centuries has been also traced. Two important factors contributing to the creation of a new cultural generation have been singled out: 1) common history which is determined by common time and space; 2) cultural identity which is formed under the influence of national tradition and personal experience. This type of cultural generation is considered to have arisen in the context of the Galician space at the turn of the XIX and XX centuries due to the crisis of the First World War. In the beginning, I. Franko regarded this concept in terms of a socio-cultural dimension. Later, the geographical space of Galicia acquired a distinctly anthropological character in the works of Sh. Y. Agnon, A. Granakh, J. Kasprovych, P. Kermanskii, B. Nyzhankivskii, J. Roth, M. Rudnytskii, Y. Tuvim, B. Schultz, M. Yatskov and many other poets and prose writers of different national literatures of that time. The transformation of the literary image of Galicia into a cultural concept (in XVIII – the late XIX centuries) has been researched. The presentation of an individual or collective cultural identity is considered to be its marker. As a result of this transformation, a new system of representation, where the concept begins to influence the metaphorical nature of new images as well as each individual national identity has its own concept of Galicia, arises. One of the authors’ central ideas is the Galician literary Borderlands which is closely connected with the formation of national identity in a heterogeneous culture. The idea of Galicia as a “place on the border” influenced the formation of various concepts of the Galician cultural Borderlands in national literatures. The idea of the cultural boderlands proves to be an important element of Galician writers’ works of this generation. Researches consider this idea in various dimensions, in particular in the interaction of different national cultures, the reception of a foreign language culture, the conflict of identity within a certain space, and, finally, in search for one’s own cultural identity.
Тип: Text
Тип публікації: Стаття
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58802
ISSN: 2663-4880
Розташовується у зібраннях:2021 / Закарпатські філологічні студії. Випуск 16

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ЛІТЕРАТУРНА ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГАЛИЧИНИ.pdf462.35 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.