Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58845
Title: Problems of implementation and coverage of the European green course in the media and social networks of Ukraine
Other Titles: Проблеми реалізації та висвітлення європейського зеленого курсу в засобах масової інформації та соціальних мережах України
Authors: Delehan-Kokaiko, S. V.
Делеган-Кокайко, Світлана Василівна
Malychkovych, O. B.
Маличкович О.Б.
Hliydzyk, Emilia
Глюдзик Е.І., Емілія І.
Harapko, Liudmyla
Гарапко, Людмила І.
Keywords: ecology, Green Deal in Ukraine, mass media, environment, manipulation, social networks, Зелений курс в Україні, екологія, засоби масової інформації, навколишнє середовище, маніпуляція, соціальні мережі
Issue Date: 2022
Publisher: УжНУ "Говерла"
Citation: Problems of implementation and coverage of the European green course in the media and social networks of Ukraine/ S. V. Delehan-Kokaiko, O. B. Malychkovych, H. Emilia, H. Liudmyla// Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Хімія; зб. наук. пр. / редкол.: І.Є. Барчій, С.М. Сухарев, В.П. Антонович та ін. – Ужгород: УжНУ, 2022. –Вип. №1 (47). – С. 105–115. – Бібліогр.: с. 115 (6 назв). – рез. англ., укр.
Abstract: As a result of a study of the Ukrainian media field, it was found that the total number of all publications in the database for the period from 01.01.2019 to 30.06.2021 is about 60 million materials. It was interesting to compare the percentage of publications on environmental issues with other topics in the media. For example, the topic of combating COVID-19 for the period 2020-2021 forms 31% of the information field of Ukraine, which far exceeds all other topics of resonance. For comparison, a study was also conducted on the subject of culture, in a broad sense. The results indicate that all publications for 2019-2021 related to the cultural component do not gain even 1% of the total media field of Ukraine. Despite the general increase in the number of publications in the media field of Ukraine, environmental issues are also growing, keeping their relevance. At the same time, the average frequency and number of publications on environmental issues and Green Deal for the entire period from 2019 to June 2021 are - 2.3% of the media field of the Ukrainian media. At the same time, the results of the assessment of the quality of coverage of the environmental component in the media indicate that the media field of "ecology" is, in most cases, reporting on the event, ecology or decision of public authorities. The media do not form an agenda, but follow the information drives, and also clearly demonstrate the use of the media as a tool for disseminating information, sometimes openly manipulative. In addition, the share of publications involving environmental professionals is too low, which certainly calls into question the reliability and depth of environmental information content in Ukraine during the study period.
В результаті дослідження українського медіаполя було встановлено, що сукупна кількість всіх публікацій в базі даних за період з 01.01.2019 по 30.06.2021 становить близько 60 млн. матеріалів. Цікавим було порівняти відсоток публікацій екологічної тематики з іншими тематиками в засобах масової інформації. До прикладу, тема боротьби з COVID-19 за період 2020-2021 роки формує 31% інформаційного поля України, що значно перевищуує всі інші теми резонансу. Для порівняння також було проведено дослідження щодо тематики культури, в широкому розумінні. Результати вказують, що всі публікації за 2019-2021 роки, що стосуються культурної складової не набирають навіть 1% загального медіаполя України. Незважаючи на загальне зростання кількості публікацій медіаполя України, екологічна тематика також зростає, утримуючи позиції. При цьому середній показник частоти та кількості публікацій на екологічну тематику та Green Deal за весь період з 2019 по червень 2021 становить – 2,3% медіаполя українських засобів масововї інформації. При цьому, результати оцінки якості висвітлення екологічної складової в засобах масової інформації свідчать про те, що медіаполе теми «екологія» - це, у більшості випадків, звітування про факт події, еколиха чи рішення державних органів влади. Медіа не формують адженду, а слідкують за інфоприводами, а також яскраво демонструють використання медіа як інструменту для поширення інформації, часом, відверто маніпулятивної. Крім того, частка публікацій із залученням фахових спеціалістів екологів є надто низькою, що безумовно ставить під сумнів достовірність та глибину екологічного інформаційного контенту України протягом досліджуваного часу.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58845
ISSN: 2414-0260
Appears in Collections:Науковий вісник УжНУ Серія Хімія Випуск 1 (47)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PROBLEMS OF IMPLEMENTATION.pdf778.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.