Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58923
Title: The right to education and the principle of equality: from an idea in the works of Professor Hersch Lauterpacht to enshrining in the Universal Declaration of Human Rights
Other Titles: Право на освіту та принцип рівності: від ідеї в працях професора Херша Лаутерпахта до закріплення в Загальній декларації прав людини
Authors: Deshko, L. M.
Keywords: Professor Hersh Lauterpacht, human rights, the right to education, the principle of equality, discrimination, segregation, restrictions on human rights, the Bill, the Universal Declaration of Human Rights, the duties of the state, education, the concept of human rights, професор Херш Лаутерпахт, права людини, право на освіту, принцип рівності, дискримінація, сегрегація, обмеження прав людини, Білль, Загальна декларація прав людини, обов’язки держави, просвіта, концепція прав людини
Issue Date: 2023
Citation: Deshko L. M. The right to education and the principle of equality: from an idea in the works of Professor Hersch Lauterpacht to enshrining in the Universal Declaration of Human Rights/ L. M. Deshko // Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Право / голов. ред. Ю. М. Бисага – Ужгород, 2023. –Т. 2. Вип. 80. – С. 296-300. - Бібліогр.: с. 300 (7 назв). URL http://visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/297064/290005
Series/Report no.: Право;
Abstract: The article examines the scientific contribution of Professor Hersh Lauterpacht to the development of the idea of enshrining in writing the right to education in the Bill, its content and the principle of equality. It is noted that Sir H. Lauterpacht’s scientific views on the right to education are still relevant today. Attention is focused on the fact that everyone’s right to education is sometimes replaced by people’s enlightenment. The issue of ensuring the right to education by the aggressor state in the territories temporarily occupied by it is raised. It is stated that the state violates its international obligations to ensure everyone’s right to education if it replaces people’s education with people’s enlightenment. The issue of the economic development of the state, the economic potential of the state, international and domestic standards of the right to education, and their interrelationship is also raised.It is concluded that the ideas set forth in Professor G. Lauterpacht’s monograph «The International Bill of Human Rights» were progressive in nature, and essentially it was about the need to establish a written catalog of human rights, as well as about the fact that this catalog should be part of the structure of the world. Sir Gersh Lauterpacht in his scientific work applied the approach according to which he proposed to enshrine the state’s obligations in the field of human rights in the Bill. In the Universal Declaration of Human Rights, an approach was applied, according to which human rights were enshrined, and with respect to the duties of the state, a veiled enshrining of them was applied.It is established that Sir G. Lauterpacht: 1) considered the right to education of everyone as a duty of the state, which it must conscientiously fulfill; 2) linked the standard of the right to education with such factors as: 1) the economic potential of the state; 2) economic development of the state. Accordingly, in states that have higher economic development and greater economic potential, the standard of education should be higher, and in states that are less economically developed and have less potential, the minimum standard of the right to education should be ensured; 3) introduced such a criterion for evaluating the fulfillment of the state’s obligation to ensure the right to education as efficiency. If the state is an entity that has the duty to effectively ensure the right to education, then, accordingly, the state must bear responsibility if it does not effectively ensure this right.Professor G. Lauterpacht proposed to enshrine the principle of equality in writing. Regarding the content of this principle, he applied an approach according to which the state is entrusted with the duty to ensure full equality before the law of all and equal treatment of every person of state power. It is established that the idea of the prohibition of discrimination and its content, which Professor Hersh Lauterpacht proposed to enshrine in the Bill, laid the foundation for desegregation in education.The influence of Hersh Lauterpacht’s monograph on the formulation and consolidation of the right to education and the principle of equality in the written act on human rights - the Universal Declaration of Human Rights - has been revealed.
У статті досліджено науковий внесок професора Херша Лаутерпахта в розвиток ідеї письмового закріплення в Біллі права на освіту, його змістовного наповнення та принципу рівності. Зазначено, що наукові погляди сера Г. Лаутерпахта на право на освіту є актуальними й нині. Акцентується увага на тому факті, що право на освіту кожного подекуди підміняється просвітою людей. Піднімається питання забезпечення права на освіту державою-агресором на тимчасово окупованих нею територіях. Констатується, що держава є такою, що порушує свої міжнародні зобов’язання з забезпечення права кожного на освіту якщо підміняє освіту людей просвітою людей. Також підіймається питання економічного розвитку держави, економічного потенціалу держави і міжнародних і внутрішньодержавних стандартів права на освіту, їх взаємозв’язку. Робиться висновок, що викладені в монографії професора Г. Лаутерпахта «Міжнародний білль прав людини» ідеї носили прогресивний характер адже по суті йшлося про необхідність письмового закріплення каталогу прав людини, а також про те, що цей каталог має бути частиною структури світу. Сер Герш Лаутерпахт в своїй науковій праці застосував підхід, відповідно до якого пропонував в Біллі закріпити обов’язки держави в сфері прав людини. В Загальній декларації з прав людини застосовано підхід, відповідно до якого закріпили права людини, а щодо обов’язків держави – застосували завуальоване їх закріплення. Встановлено, що сер Г. Лаутерпахт: 1) розглядав право на освіту кожного як обов’язок держави, який вона має сумлінно виконати; 2) пов’язав стандарт права на освіту з такими чинниками, як: 1) економічний потенціал держави; 2) економічний розвиток держави. Відповідно, в державах, які мають більш високий економічний розвиток і більший економічний потенціал, і стандарт освіти має бути вищим, а у державах, які є менш економічно розвинутими і мають менший потенціал – має бути забезпечено мінімальний стандарт права на освіту; 3) ввів такий критерій оцінки виконання зобов’язання держави з забезпечення права на освіту як ефективність. Якщо держава – суб’єкт, який має обов’язок ефективно забезпечити право на освіту, то, відповідно, держава і має нести відповідальність вразі, якщо ефективного забезпечення цього права не здійснює. Професор Г. Лаутерпахт запропонував письмово закріпити принцип рівності. Щодо змістовного наповнення цього принципу ним застосовано підхід, відповідно до якого на державу покладається обов’язок забезпечити повну рівність перед законом усіх і рівне поводження щодо кожної людини державної влади. Виосновується, що ідея заборони дискримінації та її змістовне наповнення, які професор Герш Лаутерпахт запропонував закріпити в Біллі, заклала основу десегрегації в освіті. Досліджено вплив монографії Герша Лаутерпахта на формулювання і закріпленя права на освіту та принципу рівності в писаному акті з прав людини – Загальній декларації з прав людини.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/58923
ISSN: 2307-3322
Appears in Collections:Серія: Право. Випуск 80. Том 2. - 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
297064-Текст статті-685546-1-10-20240119.pdf342.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.