Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59053
Title: Підготовка правників в Україні: проблеми та перспективи вдосконалення
Other Titles: Training of lawyers in Ukraine: problems and prospects of improvement
Authors: Керноз, Н. Є.
Стеченко, К. Л.
Keywords: юридична освіта, заклади вищої освіти, здобувачі вищої освіти, вступники-правники, ступенева підготовка, єдине фахове вступне випробування, наскрізна магістратура, legal education, institutions of higher education, applicants for higher education, entrants-lawyers, degree training, the only professional entrance test, end-to-end master’s degree
Issue Date: 2021
Citation: Керноз Н. Є. Підготовка правників в Україні: проблеми та перспективи вдосконалення/ Н. Є. Керноз, К. Л. Стеченко // Аналітичне-порівняльне правознавство / редкол.: Ю. М. Бисага (голов. ред.), Д. М. Бєлов, С. Б. Булеца та ін.; ДВНЗ «УжНУ» – Ужгород, 2021. – №3. – С. 9-14. – Бібліогр.: с. 14 (15 назв). URL http://journal-app.uzhnu.edu.ua/article/view/252074/249417
Series/Report no.: Право;
Abstract: У статті досліджено проблеми та перспективи вдосконалення підготовки правників в Україні. Наголошено, що нинішній стан української юридичної освіти є близьким до критичного: кількість правників-випускників у рази перевищує попит на ринку, абітурієнти показують низькі результати на вступних іспитах до правничої магістратури, роботодавці не задоволені рівнем їхніх професійних знань. Підготовка правників в Україні здійснюється за «ступеневою» формою: можливість здобуття юридичної освіти за освітніми ступенями «молодший спеціаліст», «спеціаліст», «молодший бакалавр», «фаховий молодший бакалавр», «бакалавр», «магістр». У вступній кампанії 2021 року для правників відкрили двері 286 українських закладів освіти: 245 – «класичних», які підпорядковуються МОН України; 25 – «відомчих», які підпорядковуються центральним органам виконавчої влади; 16 – приватних. Саме відомчі заклади освіти отримали 61,8% від загального обсягу державного замовлення бакалаврів за спеціальністю 081 «Право», що суттєво перевищує обсяг, який отримали «класичні» освітні заклади. Автори вважають, що такий підхід є несправедливим щодо абітурієнтів-правників в не відповідає положенням частини 4 статті 53 Конституції України: «громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній ос-нові», тобто незалежно від підпорядкування конкретного закладу вищої освіти. Це зумовлює необхідність удосконалення положень Умов прийому на правничі спеціальності для забезпечення справедливості як вагомої складової верховенства права. Останніми роками в Україні намагаються віднайти та запровадити ефективну модель підготовки, яка б оптимізувала та значно підвищила якість професійного рівня майбутніх правників, відповідала світовим стандартам і практикам, могла б забезпечити конкурентоспроможність кращих випускників та їх працевлаштування. Такою, згідно з Концепцією роз-витку юридичної освіти, вбачають модель «наскрізної магістратури» – п’ятирічну програму підготовки юристів-магістрів одразу після здобуття вступниками повної загальної середньої освіти (бакалаврський рівень відсутній). За результатами проведеного дослідження, автори наголошують на нагальній потребі в удосконаленні національного освітянського законодавства з урахуванням позитивного досвіду підготовки правників у зарубіжних країнах та його адаптацію до світових стандартів і практик.
The article examines the problems and prospects for improving the training of lawyers in Ukraine. It is emphasized that the current state of Ukrainian legal education is close to critical: the number of law graduates is much higher than the market demand, entrants show low results in entrance exams for law and employers are dissatisfied with their level of professional knowledge.Training of lawyers in Ukraine is carried out in the «degree» form: the possibility of obtaining legal education in educational degrees «junior specialist», «specialist», «junior bachelor», «professional junior bachelor», «bachelor», «master». In the introductory campaign of 2021, 286 Ukrainian educational institutions opened their doors to lawyers: 245 – «classical», which are subordinated to the Ministry of Education and Science of Ukraine; 25 – «departmental», which are subordinated to the central executive bodies; 16 – private. It is departmental educational institutions that received 61.8% of the total state order of bachelors in the specialty 081 «Law», which significantly exceeds the amount received by «classical» educational institutions. The authors believe that this approach is unfair to entrants in law inconsistent with the provisions of Part 4 of Article 53 of the Constitution of Ukraine: «Citizens have the right to receive free higher education in state and municipal educational institutions on a competitive basis». This necessitates the improvement of the provisions of the Conditions of Admission to Legal Specialties to ensure justice as an important component of the rule of law.In recent years, Ukraine has been trying to find and implement an effective training model that would optimize and significantly improve the professional level of future lawyers, meet international standards and practices, could ensure the competitiveness of the best graduates and their employment. According to the Concept for the Development of Legal Education, this is seen as a model of «end-to-end master’s degree» – a five-year training program for lawyers with a master’s degree immediately after completing general secondary education (no bachelor’s degree).According to the results of the study, the authors emphasize the urgent need to improve national educational legislation, taking into account the positive experience of training lawyers in foreign countries and its adaptation to international standards and practices.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59053
ISSN: 2788-6018
Appears in Collections:Аналітично-порівняльне правознавство. Вип. 3 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
252074-Текст статті-578829-1-10-20220127.pdf234.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.