Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59240
Title: Контрастна поетика художнього мовлення Тараса Мельничука
Other Titles: Contrasting poetics of artistic speech Taras Melnichuk
Authors: Волосянко, І. В.
Варварук, І. В.
Качмар, В. М.
Фінів, В. М.
Keywords: стиль, авторський стиль (ідіостиль), універсальний ідіографізм, контраст, контрастив, кольороназва, поетичний текст, style, author’s style (idiostyle), universal idiography, contrast, contrastive, color name, poetic text
Issue Date: 2021
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Контрастна поетика художнього мовлення Тараса Мельничука / І. В. Волосянко, І. В. Варварук, В. М. Качмар, В. М. Фінів // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), М. М. Палінчак, Ю. М. Бідзіля та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2021. – Вип. 18. – C. 260–264. – Бібліогр.: с. 264 (11 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті здійснено спробу дослідження контрастивних одиниць і визначення ключової домінанти ідіостилю художнього тексту Тараса Мельничука (1938–1995) на матеріалі збірки «Чага», що за своєю поетикою ґрунтується на контрастному символотворенні. Проаналізовано особливості втілення естетичного, метафоричного концепту. Творча спадщина митця засвідчила його семантичну унікальність, здатність продукувати художні образи з особливим концептуальним змістом і відображати інтелектуальні можливості людського мислення через поетику тексту, асоціативно-образний потенціал, метафорику, площину неосмислів. Особливу увагу звернено на контрастивні номінації, які, власне, є домінантними у творенні ідіостилю Т. Мельничука, репрезентують його авторський поетичний текстовий простір; визначено антитезу як важливий стилістичний прийом у формуванні внутрішньої структури поетичної площини автора та підсиленні емоційної канви тексту, вражень реципієнта, ефекту несподіванки; досліджено кольороназви, уведені у тропеїчні структури та стилістичні фігури та формують широке семантичне поле значень. Колір, як продемонстрували поетичні тексти Т. Мельничука, є важливим репрезентантом ідейно-художньої складової частини тексту, а вживання митцем кольористичних образів оприявлює його геніальний талант у розкритті невимовних відчуттів у поєднанні із природними метафоричними алюзіями. Використання колірних образів сприяло не лише відтворенню автором картин довкілля, а і значною мірою її перетворенню, зокрема зовнішніх реалій – на внутрішній світ індивіда, його настрій, прагнення та переживання через засоби проектування. Відзначено концептуальну роль соціально-психологічного складника в оповідній структурі Т. Мельничука, що сприяє глибшому розумінню художньо-поетичного світу, декодовано смислові імпліцитні опозиції в організації художнього тексту, які ідейно розкривають ще більший пласт конотацій мисленнєвого потоку автора та сприйняття його читачами.
The article attempts to study contrasting units and determine the key dominant of Taras Melnychuk’s idiosyncratic artistic text (1938–1995) on the material of the Chaga collection, which is based on contrasting symbolism and analyzes the peculiarities of the aesthetic, metaphorical concept. The artist’s creative heritage testified to his semantic uniqueness, ability to produce artistic images with a special conceptual content and reflect the intellectual capabilities of human thinking through the poetics of the text, associative potential, metaphors, the plane of nonsense. Particular attention is paid to contrasting nominations, which, in fact, are dominant in the creation of idiostyle T. Melnychuk, represent his author’s poetic text space; the antithesis is defined as an important stylistic device in the formation of the internal structure of the author’s poetic plane and strengthening the emotional outline of the text, the recipient’s impressions, the effect of surprise; color names are introduced, which are introduced into tropical structures and stylistic figures, forming a wide semantic field of meanings. Color, as demonstrated by T. Melnychuk’s poetic texts, is an important representative of the ideological and artistic component of the text, and the artist’s use of color images reveals his ingenious talent in revealing indescribable feelings in combination with natural metaphorical allusions. The use of color images contributed not only to the author’s reproduction of paintings of the environment, but also to a large extent its transformation, in particular, external realities – the inner world of the individual, his mood, aspirations and experiences through design tools. The conceptual role of the socio-psychological component in the narrative structure of T. Melnychuk is noted, which contributes to a deeper understanding of the artistic and poetic world; semantic implicit oppositions in the organization of the literary text are decoded, which ideologically reveal an even larger layer of connotations of the author’s thought flow and its perception by readers.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59240
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 18. 2021



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.