Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59583
Title: Творення комічного ефекту шляхом актуалізації когнітивної метафори (на матеріалі радянської преси)
Other Titles: Creating a comic effect by actualizing a cognitive metaphor (based on material from the soviet press)
Authors: Чорноморець, О. К.
Keywords: когнітивна метафора, концепт, експресивність, комізм, іронічність, радянська преса, cognitive metaphor, concept, expressiveness, comic, irony, Soviet press
Issue Date: 2019
Publisher: Видавничий дім "Гельветика"
Citation: Чорноморець, О. К. Творення комічного ефекту шляхом актуалізації когнітивної метафори (на матеріалі радянської преси) / О. К. Чорноморець // Закарпатські філологічні студії / редкол.: І. М. Зимомря (голов. ред.), А. І. Девіцька, М. Т. Вереш та ін. – Ужгород : Видавничий дім "Гельветика", – 2019. – Вип. 12. – С. 39–43. – Бібліогр.: с. 43 (10 назв); рез. укр., англ.
Series/Report no.: Закарпатські філологічні студії;
Abstract: У статті розглядається когнітивна метафора ВІЙНА – ЦЕ СВЯТО на матеріалі статті «Миротворець 007» (газета «Радянська Україна», 01.01.1984). Стиль цієї аналізованої політичної статті – сатирично-іронічний. Автор передусім прагнув акцентувати увагу на негативних аспектах політики США на міжнародній арені. Вибір метафори ВІЙНА – ЦЕ СВЯТО і образу Санта-Клауса зумовлений часом публікації тексту й тезою про нещирість політики США. У пропонованій статті аналізуються концепти ВІЙНА і СВЯТО окремо, а також у взаємодії. Досліджено важливі для автора аналізованої статті та акцентовані в тексті певні аспекти цих концептів. У тексті виявлено певні матеріальні (конкретна лексика) та емоційні (абстрактна лексика) атрибути образів Санта-Клауса та військового США, через які втілюється метафора ВІЙНА – ЦЕ СВЯТО. У пропонованій статті проаналізовано модель творення цієї когнітивної метафори. Виявлено, що когнітивна метафора ВІЙНА – ЦЕ СВЯТО впливає на творення комізму в тексті. Комічний ефект твориться шляхом недоречного взаємопроникнення двох концептів, що базується на поняттєвій моделі «подарунки = нові снаряди => радість = смерть». Композиція аналізованого тексту така, що одразу задається іронічний тон, а настрій змінюється відповідно до зміни акцентного образу (від Санта-Клауса і позитиву – до військового і негативу). Автор щодо описуваних подій займає іронічно-викривальну позицію. Виявлено, що іронічну взаємодію двох концептів підтримують інші засоби творення комічного: контраст, прецедент, нагромадження однотипних конструкцій. Використання концептуальної метафори показує певні аспекти світобачення того періоду, зокрема ставлення до політики США. Підкреслено протиставлення «свій – чужий». Найчастіше когнітивна метафора вживається в іронічних контекстах, завдяки чому вона більш експресивна і має більший вплив на читача.
The article deals with a cognitive metaphor that can be described as ‘WAR IS A HOLIDAY’, on the basis of an article called “Myronosets 007” (newspaper “Radianska Ukraina”, 01.01.1984). The style of this analyzed political article is satirically ironic. First of all, the author tried to emphasize the negative aspects of the United States foreign policy of that time. The choice of ‘WAR IS A HOLIDAY’ metaphor, as well as the use of the character of Santa Claus, was most likely determined by the time of publication of the text and a thesis about hypocrisy and dishonesty of the US policy. The proposed article analyzes the concepts of ‘WAR’ and ‘HOLIDAY’ separately as well as in conjunction with one another. The text identifies certain material (specific vocabulary) and emotional (abstract vocabulary) attributes of images of Santa Claus and a US soldier, through which the ‘WAR IS A HOLIDAY’ metaphor is embodied. The proposed article analyzes the model of creation of this cognitive metaphor. The cognitive metaphor of ‘WAR IS A HOLIDAY’ influences the creation of certain comical aspects in the text. The comical effect is created by the inappropriate interpenetration of the two concepts, based on the conceptual model “gifts = new shells => joy = death”. The composition of the analyzed text is set in an ironic tone and the mood changes according to the change of accent (from Santa Claus and a positive one to the soldier and a negative one). The author takes an ironically accusatory stance on the described events. It is revealed that the ironic interaction of the two concepts is supported by other means of creating the comic: contrast, precedent, accumulation of the same types of constructions. The use of the conceptual metaphor shows certain aspects of the worldview of that time period, including attitudes towards the US policy. The juxtaposition of “one’s own – another’s” is emphasized. Most often, the cognitive metaphor is used in ironic context, which makes it more expressive and makes a greater impact on the reader.
Type: Text
Publication type: Стаття
URI: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/59583
ISSN: 2663-4880
Appears in Collections:Закарпатські філологічні студії Випуск 12 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ТВОРЕННЯ КОМІЧНОГО ЕФЕКТУ ШЛЯХОМ.pdf356.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.